• Näbbmusen

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 12:16
    Nu var jag för snabb på knappen =)

Jag vet att man ska kolla så att pälsen ser fin ut och att dom inte kliar sig mycket.
    Sen ska man kolla så att marsvinet inte har underbett och att framtänderna inte är för långa.

Några andra tips på vad som bör kollas för att få hem en liten frisk krabat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?
  • Näbbmusen

Ja just det! Saltsten.. Jag har läst mängder med sidor som säger att dom måste ha saltsten (detta säger även djuraffärerna) men samtidigt har jag läst till mig att många avråder från detta pga risken för njursten. Hur gör ni, har ni saltsten till era små?

• Näbbmusen
    mikroE skrev 2011-02-17 11:17:53 följande:
    Att de är rätt könsbestämda, till min systerdotters lycka och min systers olycka var en dag buren full av små marsvin en dag...
    Jag ska be dom kontrollera IGEN innan vi tar hem dom, ska även kika själv men har ett extremt otränat öga!
  • angelen0305

Vi köpte 2 marsvin (honor) som efter någon månad plötsligt var 4 :o den ena honan hade blivit dräktig med sin bror och hon var inte gammal när vi fick henne.
    det var ett jäkla jobb med rengöring av bur, matning och annat.dom är ju mat och bajs maskiner :D
    men dom är ju väldigt mysiga djur åxå.
    nu visade det sig att min son är gräsallergiker och då bas födan är hö så fick vi placera om dom.

som sagt mycket jobb men mysigt sällskap om man har tid och ork.

• Erase

Kontakta MIA WINGE, hon har skrivit en jättebra bok om marsvin & hon omplacerar även alla möjliga marsvin.
    Hon är SUPERTREVLIG och kan verkligen allt som finns att kunna om marsvin !!!

• Ireth

#41 De ska inte ha saltsten. Detta kan leda till att de får urinstenar... Återigen något som djuraffärer säger att de måste ha för att sälja på en så mycket som möjligt. Eller för att de inte vet bättre.

• Lady without tattoo
    Ireth skrev 2011-02-17 14:37:48 följande:
    #41 De ska inte ha saltsten. Detta kan leda till att de får urinstenar... Återigen något som djuraffärer säger att de måste ha för att sälja på en så mycket som möjligt. Eller för att de inte vet bättre.
    Lite OT men jag gick ju å detta med saltsten till en hamster,Han använde saltstenen som stol.Satt uppe på den o putsade sig o gjorde sig fin.
  • Näbbmusen
    Ireth skrev 2011-02-17 14:37:48 följande:
    Tack! Då köper vi ingen sådan! Mineralsten, hur är det med dom då?
  • Ireth

#47 Samma sak med dem :) Inget de behöver. Det de ska ha är: fri tillgång på hö och vatten. Varierad kost med grönsaker varje dag (vitkål och morötter är en bra bas). Inga salt-/mineralstenar och inga vitaminer i vattnet. Köp inte s.k gnagarblandningar i djuraffär. Det finns ett bra pellets på Granngården som heter Lottie, som passar marsvinen bra, om man nu måste ge kraftfoder.

• Lady without tattoo
    Näbbmusen skrev 2011-02-17 15:30:41 följande:
    Tack! Då köper vi ingen sådan! Mineralsten, hur är det med dom då?
    Inte det heller
Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?