Inlägg från: Ireth |Visa alla inlägg
  • Ireth

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

Ringorm är inte farligt men det är mycket jobb att bli av med det och kräver mycket noggrann sanering... En mardröm för oss som föder upp och ställer ut kan man säga. Man kan aldrig vara helt säker på att inte få med sig ohyra osv hem när man köper djur... Men uppfödare har oftast mer koll än vad djuraffärer har på detta, och vet vad man ska kolla efter.

För att säkerställa ringorm krävs ett skrapprov hos veterinären. Det är inte ett ovanligt fenomen, därför ska man noggrannt kolla igenom djuren man köper. Det dyker upp hos registrerade uppfödare också, men när det är konstaterat så ska man hålla sina djur i karantän, dvs inte sälja vidare förrän de är behandlade.

• Ireth

#34 Det är ej att rekommendera att ha marsvin ute vintertid då de absolut inte tål kyla och drag på samma sätt som kaniner. Det kan vara ute på sommaren, men om det ska vara dygnet runt så ska det vara hyfsat varmt även nattetid.

• Ireth

#41 De ska inte ha saltsten. Detta kan leda till att de får urinstenar... Återigen något som djuraffärer säger att de måste ha för att sälja på en så mycket som möjligt. Eller för att de inte vet bättre.

• Ireth

#47 Samma sak med dem :) Inget de behöver. Det de ska ha är: fri tillgång på hö och vatten. Varierad kost med grönsaker varje dag (vitkål och morötter är en bra bas). Inga salt-/mineralstenar och inga vitaminer i vattnet. Köp inte s.k gnagarblandningar i djuraffär. Det finns ett bra pellets på Granngården som heter Lottie, som passar marsvinen bra, om man nu måste ge kraftfoder.

• Ireth

#52 Vad roligt, vad blev det för några? :) När det gäller vattnet så ser du ju om det minskar i flaskan.. De kan ta ett tag innan de börjar dricka mer, små marsvin brukar inte dricka så himla mycket.

Var inte rädd för att börja introducera ljud för dem så småningom, så att de vänjer sig vid ljud kring buren. Det behöver inte vara knäpptyst :)

Ta upp dem varje dag, greja med dem så mkt som möjligt men korta stunder så blir de tama snabbare. Du behöver inte låta dem vara ifred till att börja med. När du ska plocka upp dem ur buren, närma dig hellre framifrån än bakifrån så att de ser dig. Många gör felet att liksom "jaga" dem i buren. Det kan ta ett tag innan de blir orädda, men så småningom kommer de lära sig vem som kommer med maten ;) Och det kommer även med åldern.

• Ireth

#54 Det finns ju olika meningar kring det, men jag rekommenderar i alla fall att man handskas med djuren direkt så att de blir vana vid att man håller på med dem. Börja med kortare stunder. Jag hanterar mina marsvin från dag 1 när de föds, köper jag ett marsvin från någon annan så hanterar jag det också direkt det kommer hit.

Marsvin är sociala djur, så egentligen är det en bra tanke att ha dem lite mer i centrum. Men ev om du väntar med det ett litet tag, så att de först hinner vänja sig vid att du kommer till dem och hälsar, så att det inte blir för stor omställning på en gång. Dock är väl det lite beroende på hur pass mkt högre ljudnivån blir... :) Det avgör du nog bäst själv. Jag tycker du ska behålla deras hus och att det är bra att du har gett dem det. Då får de våga sig ut i sin egen takt.

• Ireth

#56 En handduk är en bra idé :) Flytta dem närmare centrum du, det tar de inte skada av. När det gäller huset så är det ingen fara att bara ha ett om båda får plats i det, de brukar ju gärna vara nära varandra ändå.

Att få marsvin tama tar ibland lite tid, men när man väl har nått sitt mål så är det underbart :) Jag har ett större gäng marsvin hemma, och samtliga hänger på burkanten och skriker när jag kommer in i rummet med mat, det är härligt att se. Ett annat tips framöver när tjejerna har börjat lita på dig och är lite äldre, är att lära dem att komma och hämta maten från handen.

Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?