Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?
Att marsvin är flockdjur, så man behöver köpa två marsvin så att det har sällskap av varandra. Det är det allra viktigaste! :)
Att marsvin är flockdjur, så man behöver köpa två marsvin så att det har sällskap av varandra. Det är det allra viktigaste! :)
Om du ska välja ett friskt djur så ska du kolla så att den går med syskon/kompisar och ser ut att må bra . dvs, skuttar och leker, piper, kuttrar och hoppar ystra språng. Så som små marsvinsbebisar gör =) Den ska inte ligga och kura med uppburrad eller matt päls och matta ögon. Inga rinniga ögon eller öron. Ingen äcklig lukt eller kletigt bajs i pälsen. Det är bra att du ser om de äter och dricker.
Vi har tre marsvin. Ständigt öppen bur. Jag rekommenderar det! De bor lika mycket under köksskänken som i buren. Rekommenderar handdammsugare oxå. Då dammsugar man upp deras pluttar i ett huj. =)
Jag skrev litegrann vad du kan kolla på. Hur du hämtar dem - oftast får man dem i en kartong eller låda, eller om du har med själv. Viktigt att ha hö i lådan så att de kan gömma sig. Lock på lådan är oxå en fördel, även om de troligtvis inte hoppar, utan ligger stel av skräck under resan. Men locket är för att känna sig tryggare. Bäst är att inte ta upp dem ur boxen under resan och egentligen ej heller hemma, utan vänta ut marsvinet/marsvinen tills den/det kommer ut av sig själv när den övervunnit rädslan. Mycket hö i buren som den kan gömma sig i, alltså inget hönät. Marsvin trivs med att äta höt från marknivå och ligga i det mycket =)
Även om de ligger stilla så behöver det inte vara något fel, utan de sover mycket oxå. Trixigt det där. Men som du sa - magkänslan är viktig.
En sak till kom jag på. Jag skulle kolla så att de inte verkar för nervösa/rädda av sig. Det är naturligt att de kan vara lite skygga i början, men om de är rent livrädda kan det vara svårt att få dem tama, för det finns en del djur som verkar vara nervösa av naturen. Men de flesta marsvin är trots allt sociala, gosiga, pratiga och jättefina i temperamentet.
Har du kollat blocket efter omplaceringsdjur? Du kan ju t ex köpa ett omplaceringsdjur och en bebis! Äldre marsvin har fördelen att de oftast är lugnare, tamare och gosigare. Att de redan har utvecklat tamheten alltså.
Ja, visst kan man göra det - ta marsvin från olika ställen alltså. Två bebisar brukar inte vara några som helst problem. Det är när det är två väldigt jämlika hanar som det KAN bli problem när de sedan växer upp och ska ordna rang emellan sig. Men det spelar alltså ingen roll om de har varit syskon eller kompisar från början eller ej.
Jag har haft två hanar tillsammans utan problem. Då var den ena lite större och starkare, så det föll sig naturligt med rangen. Två väldigt jämlika honor KAN oxå börja gnuffas. Men oftast löser sig det där med rangen utan problem. Men det är en process som flockdjur har, det ska man veta. Och det är ju ett ganska intressant beteende att studera oxå. :)
Får man vara nyfiken och fråga vilken typ av marsvin som ni fallit för? Marsvin är underbara djur :)
Ireth: Bra råd! Kul med någon som är kunnig på marsvin. De florerar så mycket konstiga råd annars.
Vad roligt att du fått hem dina tjejer!! Grattis!:)
Jag blev själv jättesugen på att köpa marsvin igen nu! ;)