Culete skrev 2011-02-16 12:41:02 följande:
En liten varning bara. Jag läste pá och kollade igenom marsvinen väl innan vi tog hem dem.
Köpte 2, fast frán olika djuraffärer. Ett par veckor senare hade den ena smá sár pá sej och ytterligare en tid efter hade jag och min dotter blivit smittade med RINGORM!
Fy Fasen! Och det tog tiiiid att bli av med dessutom...
Lämnade faktiskt tillbaka marsvinen för behandling men när dom ringde mej ca 2 mánader senare valde vi att inte hämta hem dom. Det kändes helt enkelt inte tryggt nog - tyvärr. Mina barns hälsa gár före och ville inte riskera mer svamp i familjen... =(
Mitt tips, köp ifrán uppfödare för hur fina och rena och friska dom kan se ut att vara sá har dom i regel inte samma kontroller etc i djuraffärer som hos uppfödare.
TACK för varningen! Vi står lite mitt emellan djuraffär och uppfödare. SJälvklart vill jag ha från uppfödare men det är näst intill omöjligt! Det finns en enda medlem i SMF som har bebisar nu och det dröjer 5 veckor på dom tills dom är leveransklara, har mailkontakt med henne.
Tittar även runt i djurbutiker, våran här hemma är super bra men dom har som sagt inte det vi är ute etter.
Vilka tecken finns det på ringorm? hur vet man och hur behandlas det?