Inlägg från: Näbbmusen |Visa alla inlägg
  • Näbbmusen

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 12:16
    Nu var jag för snabb på knappen =)

Jag vet att man ska kolla så att pälsen ser fin ut och att dom inte kliar sig mycket.
    Sen ska man kolla så att marsvinet inte har underbett och att framtänderna inte är för långa.

Några andra tips på vad som bör kollas för att få hem en liten frisk krabat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?
  • Näbbmusen

Här händer det saker =)

Jag två små kommer det självklart att bli med en mycket stor och rymlig bur!

Tack för tipset om att tänka efter före =) Har länge gått och tänkt på djur men det har inte kännts som att tiden funnits innan men nu känns det jättebra! Framför allt beslutet om att det blir marsvin eftersom att jag är säker på att dom kommer ge oss precis det som vi vill ha och vi kommer självklart att ge dom det dom vill ha och mycket mer!

• Näbbmusen

Dom små kommer självklart att få springa utanför buren några timmar varje dag och vi är även ute efter någont form av "staket" så att vi kan begränsa dom till kanske ett halvt rum så underlättar detta att låta dom vara lösa.

Nu var jag mest ute efter tips om vad jag ska kolla (och hur) när jag hämtar dom små liven för det är den punkten jag känner mig mest osäker på!

• Näbbmusen
    Ananasochäpple skrev 2011-02-16 12:21:17 följande:
    Om du ska välja ett friskt djur så ska du kolla så att den går med syskon/kompisar och ser ut att må bra . dvs, skuttar och leker, piper, kuttrar och hoppar ystra språng. Så som små marsvinsbebisar gör =) Den ska inte ligga och kura med uppburrad eller matt päls och matta ögon. Inga rinniga ögon eller öron. Ingen äcklig lukt eller kletigt bajs i pälsen. Det är bra att du ser om de äter och dricker.
    Tack för alla tips detta ska jag verkligen tänka på!
    Jag har varit och kollat på två små men avböjde då jag kände att den ena inte var helt hundra. Den satt bara stilla och varken sa eller gjorde någonting. Den andra var sprallig och väldigt pigg av sig. Den kan säkert bara ha varit en lugnis men ja fick dåliga vibbar helt enkelt!

Åh vad härligt att kunna låta de leva helt fritt, jag hoppas att det kommer att fungera för oss med för jag vill absolut att de ska kunna leva ut ordentligt!
  • Näbbmusen
    Ananasochäpple skrev 2011-02-16 12:27:26 följande:
    Jag skrev litegrann vad du kan kolla på. Hur du hämtar dem - oftast får man dem i en kartong eller låda, eller om du har med själv. Viktigt att ha hö i lådan så att de kan gömma sig. Lock på lådan är oxå en fördel, även om de troligtvis inte hoppar, utan ligger stel av skräck under resan. Men locket är för att känna sig tryggare. Bäst är att inte ta upp dem ur boxen under resan och egentligen ej heller hemma, utan vänta ut marsvinet/marsvinen tills den/det kommer ut av sig själv när den övervunnit rädslan. Mycket hö i buren som den kan gömma sig i, alltså inget hönät. Marsvin trivs med att äta höt från marknivå och ligga i det mycket =)
    Bra att du sa det där om att låta de vara under resan för jag hade mest troligt tagit upp de små om de var vettskrämda! Att låta de utforska i sin egen takt väl hemma har jag planerat!
  • Näbbmusen
    semlorna skrev 2011-02-16 12:28:22 följande:
    När vi hade marsvin fick dom vara ute mycket både inna och ute på sommaren. Dom älskar att springa omkring och behöver gott om plats. Se till att köpa sociala, lugna marsvin och av samma kön. Våra marsvin har trivts att vara centralt placerade så dom är med i vardagen men ändå på en lugn, dragfri plats för att slippa spring omkring buren.

Tänk igenom ert köp noggrannt och köp inte till barn utan för att familjen vill ha, Hade jag valt att skaffa marsvin nu hade jag valt omplaceingsmarsvin. Finns gott om unga marsvin som folk lämnar in för avlivning eller försöker bli av med eftersom barnen tröttnat tyvärr. Våra marsvin blev 8 och 9 år gamla så räkna med att dom lever i många år.
    Planen är att de ska få bo i köket ialla fall i början eftersom att där vistas familjen med utan lek och stoj!

Barnen ser självklart fram emot sina första husdjur men dom enda förväntningar jag har där är en klapp ibland och lite hjälp med att ge mat! haha.. jag och mannen kommer ta fullt ansvar för de små! (Det är till och med min idé inte barnens!)
  • Näbbmusen

Hur undersöker jag tänderna och ev underbett rent praktiskt?

• Näbbmusen
    Ananasochäpple skrev 2011-02-16 12:38:53 följande:
    Även om de ligger stilla så behöver det inte vara något fel, utan de sover mycket oxå. Trixigt det där. Men som du sa - magkänslan är viktig.

En sak till kom jag på. Jag skulle kolla så att de inte verkar för nervösa/rädda av sig. Det är naturligt att de kan vara lite skygga i början, men om de är rent livrädda kan det vara svårt att få dem tama, för det finns en del djur som verkar vara nervösa av naturen. Men de flesta marsvin är trots allt sociala, gosiga, pratiga och jättefina i temperamentet.
    Ja jätte svårt, men det ska ju kännas rätt när man väljer och inte bara ta första bästa!
  • Näbbmusen
    Culete skrev 2011-02-16 12:41:02 följande:
    En liten varning bara. Jag läste pá och kollade igenom marsvinen väl innan vi tog hem dem.
    Köpte 2, fast frán olika djuraffärer. Ett par veckor senare hade den ena smá sár pá sej och ytterligare en tid efter hade jag och min dotter blivit smittade med RINGORM!
    Fy Fasen! Och det tog tiiiid att bli av med dessutom...

Lämnade faktiskt tillbaka marsvinen för behandling men när dom ringde mej ca 2 mánader senare valde vi att inte hämta hem dom. Det kändes helt enkelt inte tryggt nog - tyvärr. Mina barns hälsa gár före och ville inte riskera mer svamp i familjen... =(

Mitt tips, köp ifrán uppfödare för hur fina och rena och friska dom kan se ut att vara sá har dom i regel inte samma kontroller etc i djuraffärer som hos uppfödare.
    TACK för varningen! Vi står lite mitt emellan djuraffär och uppfödare. SJälvklart vill jag ha från uppfödare men det är näst intill omöjligt! Det finns en enda medlem i SMF som har bebisar nu och det dröjer 5 veckor på dom tills dom är leveransklara, har mailkontakt med henne.

Tittar även runt i djurbutiker, våran här hemma är super bra men dom har som sagt inte det vi är ute etter.

Vilka tecken finns det på ringorm? hur vet man och hur behandlas det?
  • Näbbmusen
    Ananasochäpple skrev 2011-02-16 12:54:15 följande:
    Har du kollat blocket efter omplaceringsdjur? Du kan ju t ex köpa ett omplaceringsdjur och en bebis! Äldre marsvin har fördelen att de oftast är lugnare, tamare och gosigare. Att de redan har utvecklat tamheten alltså.
    Jag har nog gått igenom alla annonser på blocket men jag har inte hittat nåt som passar oss än.. vissa har jag inte fått svar ifrån och många är borta.

Självklart vill jag helst ha bebisar men är absolut inte omöjligt med att ta en 1-2 åring och en bebis. Är bara lite orolig inför eventuella problem mellan dom.

En tanke jag har är ifall det är möjligt att sätta ihop två bebisar från olika uppfödare om båda är mellan 6-9 veckor?

Att man kollar och tingar två stycken och sen hämtar dom samma dag.
Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?