• Toppenloppan

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Alice sover ju tom mer än Nova men hon verkar ju behöva det! Nova sover 19.30- 7.30 men ammar 21.30, 01 och 04 ca. Sen är hon vaken 1,5-2 timmar och sover därefter 45 min under hela dagen. Vaknar sista dagpasset 17 och sen är det lite av en kamp att hon ska vara vaken till 19.30, iaf vissa kvällar! Även hon är en tröttis!

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 års kamp och 6 IVF-försök
  • Toppenloppan

Nova vänder sig inte så mycket än, från sidan till rygg och till nästa sida bara. Hon har hela tiden somnat på sidan, trots rekommendationerna......hon somnade nämligen aldrig på rygg hur jag än försökte. Nu vänder hon sig dock till rygg när hon väl somnat djupt, känns bra!!!

• Toppenloppan

Tror förresten oxå att tiderna ändå ändras när de börjar äta mat. Några av Erik har väl redan börjat med de sk smaksensationerna?? Vad tycker era barn?

• Toppenloppan

Plötslig spädbarnsdöd är ovanligt och ffa efter de är 4 månader. Risken att sova på mage gäller bara när de inte kan vända sig om man kollar forskningen i alla fall.. Men....bättre med larm om du oroar dig massor!

• Toppenloppan

Pållan: Hjärtligt välkommen hit! Vi försökte få barn i 2 år innan vi fick beviljat IVF, pga oförklarlig infektioner trodde de. Vid färska undersökningen på IVF-kliniken såg de på VUL att jag hade endometrios. Det förklarade ju även min extrema mensvärk Nåja, 3 full IVF först som gav massa fina embryon och läkarna på kliniken förstod inte varför inget ville fästa. Sen 1 FET, där jag dagen efter återföringen fick magont, hög feber och sen visade det sig att jag hade en grapefrukt stor böld i vänster äggstock och blodförgiftning. Efter en stor operation blev jag av med vänster äggstock och äggledare och den stora läskiga varbölden. Den var en ovanlig komplikation till sista ÄP. I efterhand var nog hela den pärsen värt det för eft det fick vi ett kortvarigt plus på FET nr 2 men sen MFF v 5 och vid full IVf nr 4 (ruvning nr 6) så blev lilla Nova till!!! Sannolikt har vänster äggledare varit svullen och irriterad en längre tid och läckt giftig vätska som gjort att embryona inte velat fästa!!!! Så.... har vi riktig tur kan vi få syskon den naturliga vägen men det vågar vi inte hoppas på. Dels har jag bara en äggstock och ledare kvar och sen har jag precis fyllt 35 år. Så, om 1-1,5 år kör vi nya IVF-försök och fram till dess skyddar vi oss inte!

• Toppenloppan

Vägde Nova i måndags på 4 månaders dagen. 6340g och 63 cm, verkligen mitt på kurvan!

• Toppenloppan

Hej! För oss går det bra, Nova har ännu inte hajat hur man tar sig från en sida till en annan men hon knökar och bökar och frustar och tar hela lilla kroppen framåt och åt sidan. Nya favotitjoller varje vecka, älskar att gå på Babysim, skrattar när man kittlar henne.... älskade ungen min! Sömnen.....ja.....dagtid sover hon oftast 45 min på fm, 1,5h från 12.00 och framåt och sen 45 min på eftermiddagen. På nätterna sover hon 19-07 men ammar 3 gånger under natten just nu och vaknar oftast ytterligare någon gång och vill ha nappen! Tack och lov ammar hon på Max 10 minuter och somnar oftast om direkt efteråt. Inte optimalt inte men jag hoppas fastare rutiner kring mat och sovtider dagtid ska ge effekt framöver. Svårt att hitta de tider som passar henne dock, hon ändrar sig från dag till dag känns det som ibland. Har hittat massa "sömntabeller" där bebisar som är 4 månader gamla ska sova 15,5h per dygn, Nova kommer bara upp till 15h men jag lyckas INTE få henne att sova 30 min till vid lunchtid.....Nåja, man går här hemma och skrotar och har all tid i världen att fundera på just detta kanske inte helt sunt i mitt fall....

• Toppenloppan

Nova blev 5 månader i tisdags, vägde just den dagen 7060g och var 66 cm lång. Vi kör oxå bara storlek 68 nu, eller vissa byxor i 62 passar fortfarande. Så är det ofta tycker jag, byxorna passar liksom "senare" än bodysen. Sömnen är fortfarande strulig, tidig separationsångest tror BVC....inte vet jag men hon vill plötsligt ha mig i närheten HELA tiden. Annars jollrar hon galet mycket, tänderna dröjer vilket jag är SÅ glad över eftersom jag fortfarande ammar helt, eller....hon får pure på fm och gröt på kvällen men ingen ersättning eller välling. Hon fick hög feber efter vaccinationen i tisdags men den är borta nu. Dock har hon något virus som gör henne hes, låter som en "skadeskjuten anka" enligt maken och kinkig. Lite lat är hon nog, att rulla runt är ingen höjdare och från rygg till mage kommer hon inte, från mage till rygg gör hon i undantagsfall. Hon pillar hellre på leksakerna, flyttar dem mellan händerna och har även börjat titta efter dem när hon tappar dem på golvet!

• Toppenloppan

Nova är en liten enveten flicka Hjärta som inte riktigt förstår att sova är någortBRA! Sover hon dåligt ett pass tar hon inte igen det senare under dagen. Så....för att hon ska få tillräckligt med sömn dagtid (eller per dygn) så följer vi ett ganska strikt schema. Är hon väldigt trött innan sina sovtider försöker jag distrahera henne med något roligt, eller så får hon såklart sova för tidigt oxå! Vill hon amma oftare får hon alltid det men det vill hon sällan

7.00 God morgon (06.40-07.15)
    7.00 Ammar
    9.00 Sover 45 minuter (vaknar ALLTID efter den tiden)
    10.00 Ammar och sen så mycket grönskaspure hon vill
    11.45 Ammar
    12.00 Sover 1,5h. Vaknar oftast efter bara 45 min men då får hon nappen och somnar om. Går ofta ute med vagnen under denna tid och då vaknar hon ibland inte efter 45 minuter.
    14.00 Ammar
    16.00 Sover 45 min
    16.45 Ammar
    17.30 Gröt med frukt, så mycket hon vill
    18.45 Ammar
    19.00 God natt

Sen....jag tar upp henne och ammar i sömnen när vi lägger oss mellan 21-22 (trötta numer ). Sen vaknar hon just nu en himla massa gånger under natten, oftast ledsen, ibland jollrande...Amma "får" hon inte varje gång för hon är ändå inte hungrig men ca 01 och 04 ammar hon....

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !