Hej allihop!
Det var länge sen jag loggade in, jul och nyår var mysiga med släkten och sen blev Nova sjuk och börjar först nu bli riktigt pigg igen. Hon blev smittad av sin kusin som var frisk när vi sågs men fick feber och hosta dagen efter....stackars vår lilla tös, snuva, skrällig hosta och allmänt eländig!
Nåja, skönt att "se" er allihop igen och läsa att ni har det bra!!!
Sömnrutiner har jag klurat mycket på sista veckorna. Innan jul somnade Nova först vid 00.30 varje natt, innan dess var hon vaken, pigg men inte ledsen. Jag köpte boken "Somna utan gråt" som mest riktar sig till barn >4 månader men även har tips till mindre bebisar.
Jag insåg att hon nog sov för lite på dagarna och var övertrött på kvällen. Sen var där andra bra tips oxå, tex att inte låta dem vänja sig vid att alltid somna vid bröstet eller i en famn utan lära dem att man kan somna tryggt själv oxå....
Nu lägger jag henne skönt i sin beanbag eller sängen dagtid så fort jag ser att hon verkar trött, tittar tomt ut i luften eller har blanka trötta ögon. Då somnar hon själv där. Tappar nappen ibland och så men somnar om när hon får den.
På kvällen släcker vi ner hemma en del och sänker tv-ljudet vid 19....ofta ammar hon då oxå och får pyjamas. Sen leker hon i sitt babygym eller sitter med oss till ca 20 och då lägger vi henne i sin spjälsäng i vårt sovrum. sen somnar hon där, eller igår i min famn på väg dit
vaknar efter 2-3 timmar och ammar, oftast somnar hon direkt om igen och jag lägger henne i sin säng. Annars får hon komma upp ett tag med oss men vi jobbar på att "slippa" det.
Resten av natten vaknar hon 01, 04 och 07 (oftast) och ammar. På morgonen sover hon oroligare men oftast till 09 efter sista amningen.
Vi satsar på rutiner redan för vår sömns skull men läser igen saga eller sjunger en speciell sång ännu. Däremot klappar jag henne nästan alltid i rumpan precis när hon ska somna, det har liksom blivit "sömnsignalen" för henne. Räknar till typ 20-40 klappar och sen går jag....eller lägger mig!!!
En enorm skillnad på bara 2 veckor, innan somnade hon alltså vid 00.30 och sov sedan i vår säng. Vi trodde inte det störde oss men SÅÅÅÅÅ fel vi hade. Nu ammar hon nattetid i vår säng liggande och slumrar till. Sen lyfter jag över henne i sin säng bredvid min och vi alla sover vidare mycket bättre än innan.
Jag är en ny människa!!!