• Toppenloppan

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Sover hela nätterna!!!!! HUR har ni lyckats med det???? TIPS och råd önskas verkligen!!! Vilken drömbebis STORT grattis!

Nova kommer ofta inte till ro förrän vid 24, då har hon ammat båda brösten, fått 20- 60 ml NAN och bajsat några stora portioner Sen vkanra hon och ammar klockan 3 och somnar snabbt om, samma klockan 07....Att sova hela nätter låter ljuvligt!!!

Jag ammar alla mål men på kvällarna blir hon otålig och frustrerad när mjölken inte rinner lika ¨fort, så då får hon lite ersättning. Sen hon föddes har hon gått upp 1 kg och växt 3 cm, stora flickan nu....

2011 föddes vår älskade dotter efter 4 års kamp och 6 IVF-försök
  • Toppenloppan

Beso:
    Nova har som skrov bakom öronen, inte alls fint....Smörjde först med Miniderm, superbra kräm på Apoteket för torr hud. Sen tittade min bonusmor på det (hon är distriktsläkare) och ordinerade kortisonsalva... NU är öronen inte röda och skorviga längre!!!

Kenai:
    Åhhhh.....plötsligt låter Snuggel Nest attraktivt! Dock liggammar jag ju nattetid och gissar att hon vaknar till om jag skulle lyfta över henne.....värt att fundera på dock....

• Toppenloppan

De är verkligen sååååå söta!!

• Toppenloppan

Även jag vill ju visa min 7 veckors tjej!!! Maken lyckades fånga ett av hennes leenden med kameran....
  • Toppenloppan

Hon föddes 27/10 så det skiljer ju bara några dagar till din fina kille!

• Toppenloppan

Jo....inget preventivmedel för oss inte Samtidigt tog det ju 6 ruvningar så chanserna är små Än har vi inte ens haft sex, jag sprack ju rejält...

Annars tror jag vi max försöker själva 6 mån aktivt innan vi kör IVF igen, jag fyller 35 nästa år så fertiliteten sjunker och numer har jag ju bara 1,2 äggstock

• Toppenloppan

Grattis till bättre sömn! Jag ska inte klaga men på dagarna dröjer det nästan alltid 4 timmar mellan amningarna och på natten ibland bara 2 timmar... I hopp om lite idéer och klokskap beställde jag idag boken "Sova utan gråt" hoppas den kan ge bra tips!

• Toppenloppan

Nova gör så där när hon ammat ett tag på kvällen! När mjölken inte längre kommer vid varje sug så tappar hon tålamodet, sliter och drar i vårtan. På dagarna suger hon bara vidare. Gissar att även hennes tålamod blir sämre när hon är trött... Jag pumpar ur på morgonen då hon istället inte äter allt jag har, så får hon det på kvällen Det rinner ju snabbare i flaskan liksom när tålamodet sviker!

• Toppenloppan

Hej allihop!

Det var länge sen jag loggade in, jul och nyår var mysiga med släkten och sen blev Nova sjuk och börjar först nu bli riktigt pigg igen. Hon blev smittad av sin kusin som var frisk när vi sågs men fick feber och hosta dagen efter....stackars vår lilla tös, snuva, skrällig hosta och allmänt eländig!

Nåja, skönt att "se" er allihop igen och läsa att ni har det bra!!!

Sömnrutiner har jag klurat mycket på sista veckorna. Innan jul somnade Nova först vid 00.30 varje natt, innan dess var hon vaken, pigg men inte ledsen. Jag köpte boken "Somna utan gråt" som mest riktar sig till barn >4 månader men även har tips till mindre bebisar.
    Jag insåg att hon nog sov för lite på dagarna och var övertrött på kvällen. Sen var där andra bra tips oxå, tex att inte låta dem vänja sig vid att alltid somna vid bröstet eller i en famn utan lära dem att man kan somna tryggt själv oxå....

Nu lägger jag henne skönt i sin beanbag eller sängen dagtid så fort jag ser att hon verkar trött, tittar tomt ut i luften eller har blanka trötta ögon. Då somnar hon själv där. Tappar nappen ibland och så men somnar om när hon får den.
    På kvällen släcker vi ner hemma en del och sänker tv-ljudet vid 19....ofta ammar hon då oxå och får pyjamas. Sen leker hon i sitt babygym eller sitter med oss till ca 20 och då lägger vi henne i sin spjälsäng i vårt sovrum. sen somnar hon där, eller igår i min famn på väg dit
    vaknar efter 2-3 timmar och ammar, oftast somnar hon direkt om igen och jag lägger henne i sin säng. Annars får hon komma upp ett tag med oss men vi jobbar på att "slippa" det.
    Resten av natten vaknar hon 01, 04 och 07 (oftast) och ammar. På morgonen sover hon oroligare men oftast till 09 efter sista amningen.

Vi satsar på rutiner redan för vår sömns skull men läser igen saga eller sjunger en speciell sång ännu. Däremot klappar jag henne nästan alltid i rumpan precis när hon ska somna, det har liksom blivit "sömnsignalen" för henne. Räknar till typ 20-40 klappar och sen går jag....eller lägger mig!!!

En enorm skillnad på bara 2 veckor, innan somnade hon alltså vid 00.30 och sov sedan i vår säng. Vi trodde inte det störde oss men SÅÅÅÅÅ fel vi hade. Nu ammar hon nattetid i vår säng liggande och slumrar till. Sen lyfter jag över henne i sin säng bredvid min och vi alla sover vidare mycket bättre än innan.
    Jag är en ny människa!!!

• Toppenloppan

Klart avis på er som sover mer än jag
    Nova somnar vid 20 och har vi tur vaknar hon sedan för amning ca 22, 01, 03, 07 och vill sen äta vid 10 igen. Med tur menar jag att hon oftast somnar om direkt efter amningen men det blir ju ändå en hel del tillfällen där jag vaknar, ammar, kissar själv, dricker och byter blöja.... Jaja, det kunde varit värre men visst hade det varit ljuvligt att tex slippa amma klockan 01.....

Annars hatar hon att ligga på mage, sittande i knät håller hon huvudet helt själv och ligger hon i famnen lutar hon sig helst inte mot min arm utan övar nacken. På skötbordet lägger jag henne på magen flera ¨gånger om dagen. Då stöder hon sig på böjda armar och lyfter huvudet men skriker sen Att snurra över på mage ligger låååååångt bort!

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !