• Toppenloppan

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Kenai:
    Varför väcker du henne??? Bara nyfiken!

För egen del har den gågna veckan varit strulig och fylld med oro. Nova har börjat skrika som besatt vid bröstet vid vissa amningsstunder. När hon väl äter gör hon det väldigt kort, släpper sedan bröstet, ler stort mot mig och verkar nöjd. Till slut bad jag om extra vägning på BVC och trots allt strul hade hon gått upp 180g på en vecka! Min mjölk måste blivit fetare, varför hon skriker fattar jag inte men jag tror att hon ibland hinner bli för hungrig innan hon "säger till" och då har dåligt tålamod. Ofta sätter hon i halsen, hostar, släpper greppet och när hon inte omedelbart får tag i vårtan igen verkar hon bli SKITARG!!

Försöker nu vara snabb med att ta fram bröstet när hon "borde" vara hungrig, byter amningsställning när hon skriker, liggande går ibland bättre, stående alltid bätre (men inte för min stackars rygg....)
    Shit vad det tar på krafterna när det strular!

Nova sover inte alls som era underverk AMMAR VAR 3:.e timme hela natten men somnar sen lätt om, hon somnar i sin säng vid 19.30, vaknar för morgonen 8.30....
    2011 föddes vår älskade dotter efter 4 års kamp och 6 IVF-försök
  • Toppenloppan
    Shibby:
    Glömde förresten skriva hur FIN den tårtan är

JO....har oxå läst massa på amningshjälpens hemsida. Jag VILL så himla gärna amma i minst 6 månader, först och främst för att jag älskar att amma Nova, sen har hon redan nu en del eksem (jag har eksem, allergi och astma) och sen är det så praktiskt att bara ta fram bröstet på natten, inte gå upp, värma och blanda...

i Novas fall är det snarare så att hon börjar skrika NÄR det rinner till, jag tror det kommer så mycket då att hon ibland storknar. När hon väl blir arg så hjälper det nästan bara om jag tar henne över axeln....har funderat på amningsnapp men det verkar fungera bättre om jag ligger ner (tips på amningshjälpen ) eller om jag håller henne lite "snett" benen utanför amningskudden så mjölekn rinner lättare ner....

Måste bara säga att jag har en underbar BVC-sköterska som stöttar, ger tips och säger att "amning är ju bäst men aldrig på bekostnad av hur mamman mår".

Kenai:
    OK, då fattar jag! Jag trodde du missade massa sovmorgnar utan anledning
  • Toppenloppan

Shibby:
    Sötnosen!
    Vi ska vaccinera Nova kommande tisdag, blev tipsad om att ge supp Panodil på kvällen efteråt så de sover trots obehaget i benet

Syskon ja....
    INGET preventivmedel tänker vi oss och sen hoppas även vi att naturen kan fatta galoppen Vi har inte pratat om hur länge vi ska försöka själva, jag tänker mig nog hemmaförsök till 2013 typ....
    Jag helammar ju nu så det dröjer nog innan jag ens har chans att bli gravid (inget 100% skydd jag vet men det tog ju 6 IVF så....) och sen måste man ju ha sex oxå Har inte vågat det än eftersom jag inte är riktigt läkt men ska på efterkontroll hos BM om en vecka, sen får vi se....

• Toppenloppan

Vilken superfin tårta Liam fick!!! Min mor ska ju göra våra så så fina blir de inte! Nu fattar nog ändå inte Nova skillnaden men JAG blir avis

• Toppenloppan

Nova blir 3 månader om 3 dagar så idag var vi på BVC för allmän kontroll och vaccination. 5450 g, 61 cm och skrek förtvivlat av båda sprutorna! Ikväll har hon varit kinkig och hängig så vi gav en Panodil. Lilla tjejen.

• Toppenloppan

Hej tjejer! Roligt att läsa hur era små växer och utvecklas! Jag har haft lite paus från FL, döpt Nova, haft massa övernattande gäster och läst massa skönlitteratur. Ja, tagit hand om Nova oxå såklart Vi har en bra föräldragrupp som BVC fixar träffar 1 gång/månad, även för omföderskor. Sen träffas vi även utan BVC. Går på Babysim varje söndag och dyker !!! med lilltösen som gillar vatten. Dock har hon så himla känslig hud att hennes eksem blossar upp efter varje gång. Vi smörjer hela flickan med Miniderm morgon och kväll och ibland även kortiosonkräm. Hon har torra fläckar som ibland är lite röda, på ffa magen men även på resten av kroppen. Det kliar INTE och då beror det sällan på allergi. Spädbarn är sällan laktosintoleranta men är ganska ofta allergiska mot mjölkprotein. De brukar få rejält ont i magen, fula eksem och växa dåligt!

• Toppenloppan

Att bajset är lösare nu kan nig bero på att hon vant sug vid ersättningen. Det vanligaste är annars att de blir förstoppade av den eftersom den är så mycket mer svårsmält.... Jag helammar så Nova bajsar typ 5-7 gånger per dygn och det är löst, färg som senap men ibland grönt när hon inte velat ära så länge på varje bröst...

• Toppenloppan

Maria Liam: Har ni testat NAN då?? Vet många bebisar som kräks av just Semper UTAN att vara allergiska men som klarar NAN bra!!!

• Toppenloppan

Hur mycket, ofta och länge sover era små dagtid nu? Vår dotter är Max vaken i 2 timmar i taget, sover sen 45 minuter, ammar och är sen redo för mer lek!!! Har försökt få henne att sova mer sällan men längre i taget men det blev en slitig kamp som jag gav upp efter ca 1 vecka eftersom hon ändå verkade vilja sova ofta dagtid. La istället fokus på nätterna och utan mycket strul ammar hon nu ett pass mindre per natt iaf!!! Dagarna får nog bero så länge men det känns ofta!!!

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !