• Diablo

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

Så vilka favoriter har ni?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • Flash Gordon
    sockerdricka skrev 2012-11-14 21:38:15 följande:
    Skattkammarön finns numera i en fantastisk utgåva: spännande, svartvita bilder, härliga typsnitt, ett rött band som bokmärke. Läser den med stor behållning än idag :)

.
    Menar du ex denna bild?

Ser ut som ett kopparstick och den kommer ur den upplaga jag läste när jag var barn. Det du beskriver verkar vara ett nytryck av min gamla bok.  
  • Eldsjäl
    tronque skrev 2011-07-04 18:39:40 följande:
    Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem. 

Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv.
    Den historien grep mig djupt och och har på sätt o vis format mig till den är.

VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta...

Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter. 

Tack! 
    Åh, den läste de ju på barnprogrammen när jag var liten :) Vet dock inte vad den heter tyvärr.
  • Uffesson

Jag älskade "Hugo och Josefine" när jag var liten. :)

• Apopan

Tycker Tove Janssons böcker är fantastiska.
    Sedan har vi ju Alice i underlandet och Trollflickan Allikin. Och så älskar jag Alfons.

Nu var jag lite märklig som barn och minns inte att jag läste barnböcker alls nästan. När jag var nio t.ex så läste jag Illiaden och Edgar Allan Poe. Så jag har inte så mycket att jämföra med. Börjar dock leta bra barnböcker nu när jag själv fått barn.

• fab

Det blåser på månen gjorde stort intryck på mig vid 5-6 års ålder!

• Starfruit

Min son älskar Alfons. Det är en klar favorit! Han är fyra. Ett annorlunda tips däremot: Just nu tycker han, hör och häpna, mycket om böcker som handlar om naturen typ olika bärsorter, grönsaker, frön, han gillar att lära sig nya namn på sånt i naturen.

• Åsa

Jag är dubbel till "Det blåser på månen". Jag tyckte den var spännande men den lämnade mig med ett tråkigt intryck minns jag (nio-tio års ålder kanske). Tyckte väl inte det var så hysteriskt roligt med flickan som blev ballongrund och så var det någon som dog (djur?). Det var något med den som påminner mig om mina stressdrömmar (på väg någonstans och hela tiden bli distraherad så att jag inte kommer fram) men för att komma på vad det handlar om får jag nog läsa om den; minns inte mycket av den.

• Åsa

För lite större barn/flickor tycker jag "Prinsessa söker drake" av Patricia Wrede är jättebra; läser den för min dotter nu och hon är helt uppe i den. Uppföljarna är inte översatta men inte heller riktigt lika bra, men den funkar fint ensam också.

• soetnoet

Krameluren! Den var skitläskig med varelserna under trappan (eller vart dom nu bodde..), men krameluren är inte rädd för nåt! (; sen en bok om nån kameleont som man fick följa och läsa om olika färger.

Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?