• Diablo

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

Så vilka favoriter har ni?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • Tuffen

"Jag vill hellre äta ett barn!" av av Donnio och de Monfreid är en helt underbar liten bok!!! 

• Knatte

"Bella och Gustav" Tyckte den var bra som barn, speciellt eftersom farsan garvade så när han läste den för mig. Nu när jag är vuxen sp gillar jag den fortfarande, tycker den är skitkul. :)

• Falumamman

Godnatt måne av margareth brown
    och boken "jag blir så arg så jag vet knappt vad jag gör" en svensk 70-tals bok som handlar om hur kroppen känner sig när man blir arg. kanon bra :)
    Sen bara måste jag säga alla Harry Potter böckerna också :)

• Snow Crash

Allt av Tove Jansson, men främst Vem ska trösta Knyttet och Kometen kommer.

• sleepygrodis

Åh, vad många bra tips :)
    Min favorit när jag var barn var "Pingvinen dom alltid frös." Den läser jag för mina barn nu också och de gillar den :)

• quilla

När jag var liten älskade jag:
    Petter och hans fyra getter- Einar Norelius
    Minus och stora världen - Sven Nordqvist 
    Prinsessan som inte ville leka och All käraste syster - Astrid Lindgen
    Älskade lilla gris - Ulf Nilsson
    Bella och Gustav- Eva Eriksson
    De vilda trillingarna - R Capdevila
    Alice och Nisse får röda hund- PC Jersild

och många fler... Åh jag älskar barnböcker. Det finns så himla många nya bra. Den listan skulle bli låååång.

• sockerdricka

Plupp, fantastiska böcker om ett litet knytt med blått hår som lever på fjället. :)

Tomtebobarnen...

Astrid Lindgren, förstås! Allt, men i synnerhet Bröderna Lejonhjärta och Ronja.

Skattkammarön finns numera i en fantastisk utgåva: spännande, svartvita bilder, härliga typsnitt, ett rött band som bokmärke. Läser den med stor behållning än idag :)

"Miranda och den blå skålen" är en bok i miranda-serien för bokslukaråldern som jag minns att jag älskade.

Jag har alltid varit ganska gammeldags av mig - i alla fall vad gäller barn-och-ungdomskultur - och tyckte jättebra om Kulla-Gulla, Sotarpojken och liknande berättelser. Nu i vuxen ålder undrar jag dock vad de gjort med min världsbild. Minns att jag upplevde många mer eller mindre tydliga skuldkänslor när jag som barn jämförde min barndom med t.ex Kulla-Gullas.

• Ermenegildo
    Simon 681 skrev 2012-11-14 14:49:39 följande:
    Kan avråda från "Pyttans AB och CD lära"
    Va, det är ju en formidabel klassiker!
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo

Ändrades med åldern men gillade Allrakäraste syster, Karlsson på Taket, Pelle Svanslös, Ture Sventon, Tvillingdeckarna, CS Lewis böcker om Narnia, Det Blåser på Månen, Sagan om Ringen - i ungefärlig åldersordning.

Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ankaja

Min absoluta favorit var bröderna lejonhjärta av Astrid Lindgren. Jag tyckte också om Hattstugan av Elsa Beskow

Nu gillar jag böckerna om Ingrid, speciellt den om plåster.

Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?