• Diablo

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

Så vilka favoriter har ni?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • livetärgött
    Plektrum skrev 2011-11-01 03:23:32 följande:
    Nu kom jag att tänka på en bok vi hade som barn, jag och min syster. Handlade om två syskon som tog med sig sin katt Felix och hälsade på vänner. Väl där försvinner katten och de letar igenom varje rum i huset. Katten finns med på alla bilder och man ska själv försöka peka ut var han är.

Minns inte vem som skrev boken, eller om vi har den kvar. Men fin är den.  
    Den har vi här hemma i bokhyllan, kvar sen min man var liten! Sonen gillar den starkt!

"Kurragömma med Felix"

Text: Neil och Ting Morris
    Bild: Anna Clarke
    Svensk text: Monica Stein

Den kommer från "Alla Barns Bokklubb" den som vi har. 
  • Plektrum
    livetärgött skrev 2011-11-02 10:36:55 följande:
    Den har vi här hemma i bokhyllan, kvar sen min man var liten! Sonen gillar den starkt!

"Kurragömma med Felix"

Text: Neil och Ting Morris
    Bild: Anna Clarke
    Svensk text: Monica Stein

Den kommer från "Alla Barns Bokklubb" den som vi har. 

Åh, tack! Ska göra ett försök att återfå den i min ägo tills min bebis i magen är stor nog att kanske uppskatta den. :)
  • Krake

Jag tycker att Max-böckerna är oslagbara. Till skillnad från allt annat jag sett har de ingen tråkig vuxenmoral/-pedagogik utan barnets egen. Hur de med så enkla medel visar sån insikt i små barns psyke får mig att baxna! Sonen älskar dem. Vi har hur många som helst på både svenska och tyska.

Allt annat känns så tillrättalagt och präktigt. Max är lust. 

Moster, inte monster.
  • maroon

Som vuxen ääälskar jag "Gittan och fårskallarna"- skrattade så jag grät första gången jag läste den och var tvungen att köpa den till min gudson. Som gillade den! Köpte ett ex till den när jag väl blev mamma själv. Och som tur är gillar dottern den också! Fast kanske inte riktigt lika mycket som mamman

Minns själv "Allra käraste syster" och "Kalle och chokladfabriken" som bra böcker jag uppskattade som barn.

• augustisten

En bok som jag läser mkt för min son just nu är Sandvargen av Åsa Lind - den är helt fantastisk.
    Dessutom känns den som att den kommer att hålla att läsa om och om igen under flera år.  

• Psyke
    maroon skrev 2011-11-24 21:35:38 följande:
    Som vuxen ääälskar jag "Gittan och fårskallarna"- skrattade så jag grät första gången jag läste den och var tvungen att köpa den till min gudson. Som gillade den! Köpte ett ex till den när jag väl blev mamma själv. Och som tur är gillar dottern den också! Fast kanske inte riktigt lika mycket som mamman

Minns själv "Allra käraste syster" och "Kalle och chokladfabriken" som bra böcker jag uppskattade som barn.
    Själv älskar jag "Gittan och älgbrorsorna". Drömmer Tur att dottern inte har något emot Gittan-böckerna för det är lite pinsamt att sitta och läsa barnböcker för mig själv. Skäms
  • Pyrola

Bilderböcker som liten Tomtebobarnen, Bananboken(Hellsing), Ägget. Måns och Marie,
    Kapitelböcker som barn Narnia, God natt Mister Tom, Anne på Grönkull, Oz-serien, Vem är rädd för Beatti Bowe, Loranga, Kulla-Gulla. Kastrullresan
    Böcker jag läst som vuxen: Vilda bebin, Gittan och älgbrosorna, Harry Potter, Bilderöckerna om Snurran, Pettson och Findus

• JeckaH

Maxböckerna, Alfons och Gittan. Alla dessa är oslagbara!

• jaså

Pettsson och Findus är superhärliga!
    Astrid Lindgrens böcker älskar jag, både nu och som barn, vet att jag gillade Madicken jättemycket bla.
    Harry Potter! Jag tycker de är jättebra och min son älskar dem också!
    För små barn - Max och Vem-böckerna!

• Jamo

Vet inte om det ska kallas barn eller ungdomsbok, och vet inte vad den heter. Glad Men hjälp mig gärna. Handlar om trälar (slavar) under 1000-1100-talet i Sverige.Tror "Gudar" är med i titeln.

Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?