• Diablo

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

Så vilka favoriter har ni?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • sahara sahara

De barnböcker jag själv älskade som liten och de böcker min dotter älskar nu och kommer att erbjudas sen är inte samma...

Jag har ett litet barn, och min favorit just nu är Stina Wirséns Vem bestämmer.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Yavannie
    tuvamattis skrev 2011-08-26 19:38:52 följande:
    Den oändliga historien av Michael Ende, tyvärr är inte mina barn tillräckligt gamla för den men om 3-4 år ska jag läsa den för min dotter längtar
    Håller med, samt Momo.

Böcker för småttingar har jag inte så mycket att säga om... Jo, en serie som min pappa och jag läste som handlade om hasselmöss. Fyra stycken som hette Om Våren, Om Sommaren, Om Hösten, Om Vintern. Rent storymässigt är de väl inte så värst heta, men bilderna är underbara och detaljerade.

Bland böcker för lite äldre barn, typ tweens, så läser jag fortfarande (och gråter till...) Watership Down (Den långa flykten - Richard Adams) och Bill Pullmans His Dark Materials-serie (Guldkompassen). 
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • IsDimma
    Skogsflikkan skrev 2011-08-26 20:10:32 följande:
    En av de första sagorna jag kommer ihåg att vi läste hemma var Rasmus Nalle, Barbapappa, Luddelump och snabeldraken, Plupp. När jag var så pass stor att jag kunde läsa själv så läste jag Snorre säl som jag tyckte mycket om, sen läste jag en ganska tjock bok med mycket text, det var Pippi Långstump på kurrekurreduttön. Lite större än så så gillade jag både Sune och Bert. 
    Åhh. Jag ÄLSKAR barbapapa
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • MorsningKorsning

Jag gillar Pija Lindenbaums böcker, Siv sover vilse är en bok jag har extra varma känslor för - då jag läste den kom jag ihåg glömda känslor jag själv hade då jag var hemma hos vänner och det var "konstigt". Det är böcker som använder både text och bild som en helhet och har ett mycket medvetet vad av ljus, perspektiv osv. För att inte tala om att jag anser att de kommer nära barns sätt att se på världen, den är lite underlig innan man vant sig

Petter och hans fyra getter samt Gruffalon är två bra sagor skrivna på rim.

Det var det fräckaste är en riktigt rolig bok om en mullvad som får en bajskorv på huvudet och försöker undersöka vem som gjort det

Vem blöder? älskar min treåring, den är härligt läskig! Nu är han van men då han hörde den från början (på förskolan) vågade han inte titta men han envisades jämt med att fröknarna skulle läsa just den

• dexion

Böckerna om Ingrid av Katerina Janouch är favoriter hos våra tjejer på 2,5 och 1,5! Ingrid ska sova, Ingrid vill bada, Ingrid och bassiluskan osv. Finns kanske 7st olika. Bra texter (korta meningar) och fina bilder!

• pusselbitar

Jag älskade "Hattstugan" av Elsa Beskow när jag var liten. Tror att det var för att den var på rim. Men nu som vuxen känner jag mig mer tveksam till den. Alfonsböckerna läste min mamma så mycket för mig att hon tillslut inte kunde ändra ett enda ord för då protesterade jag och påpekade att hon läst fel. Hon kan än idag inte höra melodin från Alfonsfilmen utan att rysa lite ... 

Hemma hos oss läser vi mest "Vem är arg" och "Bajsfesten" om tvååringen får bestämma. Jag gillar vem-böckerna mycket. Stora känslor i små böcker. Dessutom så korta att man orkar läsa om dem kväll efter kväll. 

• Veritaslux
    berenjena skrev 2011-08-31 12:05:59 följande:

Roald Dahls böcker är bra. Min dotter som är 8 år sträckläser.

Åh, älskade. "Häxorna" var en riktig favorit. Den läste jag själv och sedan hade vi den som högläsningsbok i klassrummet minns jag, och den var lika spännande andra gången.

I mellanstadiet kom jag in i en riktig "bokslukarålder" och läste typ allt, även vuxenböcker (mammas kärleksromaner smyglånade jag haha), men en annan barnbok jag aldrig glömmer, som jag nog läste då är "Godnatt Mister Tom" av Michelle Magorian. Jag googlade just den boken och ser att den är en riktig klassisker som fortfarande finns att få tag på. Läste också  "Hemlängtan" av samma författare som också grep tag om mig väldigt.  
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • MorsningKorsning

Ja Godnatt Mister Tom hade vi som högläsningsbok och den var jättebra

Andra sådana som var jättebra var James och jättepersikan, Matilda, SVJ (alla av Dahl tror jag?), Sotarpojken samt Dagspöket.

• Plektrum

Pettson-böckerna av Sven Nordqvist. Även Hattjakten och Minus och stora världen av densamme.

Albin är aldrig rädd och Luddeböckerna av Ulf Löfgren.

Frans-böckerna av Christine Nöstlinger.

Alfonsböckerna

Emma- och Totteböckerna 

Pelle Svanslös-böckerna med bilder av Lisbeth Holmberg-Thor

Diverse böcker av Inger och Lasse Sandberg som Tummen, Lilla Nollan och dom andra

Nu ska här bli andra bullar! och Godnatt har jag sagt av Gunilla Larsson    

Ludde Lump (och sen uppföljaren med Greta Garn)

Glada Fyran-böckerna

Lorangaböckerna

"Morfar Prosten"-böckerna             

Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?