• Diablo

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

Så vilka favoriter har ni?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • Simon 681

De hemligas ö av Wernström för 10+åringar

Pricken av Rey för de unga.    

• Annika i Gbg

"Vem ska trösta Knyttet?" av Tove Jansson! Min äldste son fick den i 2-årspresent av sin dop-fadder för drygt 25 år sedan. Vi läste och läste. Jag kan hela boken utantill fortfarande. Dessutom finns den på skiva tonsatt av Peter Lundblad och Torbjörn Eklund. Helt fantastisk! Hjärta

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • vampyria2

Ojoj jag älskar barnböcker och har en hel hög som jag bara älskar:

"Var är min  syster" av "Sven Nordqvist" är en helt fantastisk bok med bilder som man kan titta på hur länge som helst.

www.provlas.se/var-ar-min-syster/

"Mamman och den vilda bebin" av "Barbro Lindgren och Eva Eriksson" är så underhållande och spännande att man vill läsa dem om och om igen, finns flera olika och alla är lika bra.

www.bokus.com/bok/9789129628593/mamman-och-den-vilda-bebin/

"Älskade lilla gris" av "Ulf Nilsson" är så söt, sorglig och härlig så man blir lycklig i hela kroppen, den bara måste ni läsa

www.adlibris.com/se/product.aspx

Sen när barnen blir lite äldre så är naturligtvis Harry potter böckerna ett måste, de slår filmerna med häst längder, jag har läst dem för mina från att de var 6 år och de har verkligen älskat dem.

• Tangent

Varför är det så ont om Q? av Hasse Alfredsson är nog min favoritbok
    Pelle Svanslös gillar både jag och min pojke. Pelle Svanslös i Amerika (kapitekbok) är den bästa enl. sonen.
    För yngre barn böckerna om Bu och Bä, Flodhästarna av Landström. Även Alfons gillar jag.
    Min pojke gillar LasseMaja böckerna.

• kmp

Måste få tipsa om två böcker, som jag tror, skrevs redan på 50-talet men fortfarande håller....

"Pricken" - om den lilla prickiga kaninen som inte är som alla andra i sin familj.

"Historien om någon" - där man genom boken får följa en röd tråd för att komma fram till vem som stökat till i hela huset. En liten "minithriller" för de yngsta.  

• Baby Firefly

Kommer inte ihåg vad den hette men den handlade om en häxa som hade sin make i en burk med lake.

• Bling1975
    kmp skrev 2012-11-14 14:43:36 följande:
    Måste få tipsa om två böcker, som jag tror, skrevs redan på 50-talet men fortfarande håller....

"Pricken" - om den lilla prickiga kaninen som inte är som alla andra i sin familj.

"Historien om någon" - där man genom boken får följa en röd tråd för att komma fram till vem som stökat till i hela huset. En liten "minithriller" för de yngsta.  
    Älskar pricken!
  • Baby Firefly
    frökenelisabeth skrev 2012-11-14 16:53:00 följande:
    Petter och hans fyra getter!

Och Bråkmonstren, underbar bok  
    Petter och hans fyra getter kunde jag rabbla utantill när jag gick i tvåan :-P 
Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?