• Diablo

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Som rubriken lyder, vilken eller vilka barnböcker tycker du är bäst, vilka håller måttet.
    Jag hade favoriter som Herr Uggla avArnold Lobel när jag var liten, denna bok läser jag fortfarande för mina barn.

Så vilka favoriter har ni?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?
  • Annkris

Karlssons farmor får besök. Den har jag läst både på förskolan och för mellanstadieelever. Alla älskar den, jag med.

• maaammaaa

Svarta Hingsten böckerna.
    När jag inte kunde läsa lässte mamma ur en jättetjock sagobok 4 cm A4 storlek varje kväll. Praktiskt taget alla gamla godingar fanns där och en hel del som man aldrig hör om numera. Jag minns bara inte vad boken hette.

• peg

Älskade de flesta hästböcker när jag växte upp, men allra mest Britta och Silver-serien. Kunde långa stycken utantill:) Har läst väldigt mycket för barnen och en serie som hela familjen älskat är Prostens barnbarn av Eva Bexell (tror jag hon heter). Älskar att läsa högt själv men när det gäller de här är ljudböckerna inlästa av Margareta Krook alldeles, alldeles underbara. Hört/läst hur många gånger som helst och tröttnar aldrig:)

• Kristina 981

Måns och Marie, Petter och hans fyra getter, Vem stal blåbärspajen?, Emilböckerna, Madickenböckerna, När Lisa och Lena hade röda hund, Totteböckerna, Elsa Beskows tantböcker. När jag kunde läsa själv älskade jag Pyretböckerna av Ingrid Bredberg och i tidiga tonåren böckerna om Jolly av samma författarinna.

• anyXX
    tronque skrev 2011-07-04 18:39:40 följande:
    Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem.  Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv. Den historien grep mig djupt och och har på sätt o vis format mig till den är. VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta... Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter.  Tack! 

Du menar inte I vår lilla stad av Maria gripe?
    flicka 2008 & pojke 2010
  • annzah

Loranga, Masarin och Dartanjang är en favorit hos mig. Jag läser den fortfarande då och då och jag är 30 :D

Älskade Petter och hans fyra getter också, mormor hade kvar den från när min mammas och hennes syskon var små och den är ju helt strålande.

Astrid Lindgrens böcker läser jag också fortfarande då och då.

Prostens barnbarn av Eva Bexell är sjukt roliga.

• Mrs Onedin
    peg skrev 2012-11-19 21:29:45 följande:
    Älskade de flesta hästböcker när jag växte upp, men allra mest Britta och Silver-serien. Kunde långa stycken utantill:) Har läst väldigt mycket för barnen och en serie som hela familjen älskat är Prostens barnbarn av Eva Bexell (tror jag hon heter). Älskar att läsa högt själv men när det gäller de här är ljudböckerna inlästa av Margareta Krook alldeles, alldeles underbara. Hört/läst hur många gånger som helst och tröttnar aldrig:)
    Ja - Britta och Silver!!! *älskade*

För att inte tala om Wahlströms ponnyklubbs årsböcker! De med Fia - kommer inte ihåg vad ponnyn hette, nu. "Pytteliten" ringer en klocka...Kommer särskilt ihåg "Ponnyklubben och borgens hemlighet" - den var MAGISK!

Läste långt senare att tjejen som spelade på fotona, egentligen hette något helt annat. Hon var inte tonåring heller, som man trodde, utan i 30-årsåldern när fotona togs - men hon såg så ung ut! Hon dog visst i cancer endast 34 år gammal... Gråter  
    What might have been...
  • En struts
    Kristina 981 skrev 2012-11-19 23:33:18 följande:
    Måns och Marie, Petter och hans fyra getter, Vem stal blåbärspajen?, Emilböckerna, Madickenböckerna, När Lisa och Lena hade röda hund, Totteböckerna, Elsa Beskows tantböcker. När jag kunde läsa själv älskade jag Pyretböckerna av Ingrid Bredberg och i tidiga tonåren böckerna om Jolly av samma författarinna.
    Jag blev tvungen att kika in i din press för jag undrade hur gammal du var, då du pratar om Jolly-böckerna. Jag har nämligen funderat på om mina gamla Jolly-böcker (som ligger på vinden) kan vara något för dottern, eller om de "känns för utgångna" att läsa idag.
  • Amarillo

Jag missuppfattade alltihop, vilken jag har läst, inte vilken jag har läst för barnen hemma.

Bästa jag har läst..... Astrid Lindgren, Pirkko böckerna, Anne på Grönkulla, Bockarna Bruse var en stor stor stor favorite när jag var barn. Ska fundera lite till.... 

Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?