• Längtandsfull

Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?

Jag är jätterädd för att detta skall hända igen..
    Hade en mycket hemsk upplevelse av detta efter förlossningen.

Brast ioförsig inte OTROLIGT mycket men tillräckligt för att ha ont i 2 månader efter och nu vara jätte rädd för samma..

• Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?
  • trollmammsis

Vet int eom det är vanligt eller ej.
    Jag fick sy lite med första men inget med andra, 5 år mellan.
    Det jag vet/tror gjorde skillnad var att med första var jag så bedövad att jag inte kände några krystvärkar eller så alls men med andra var jag helt obedövad och kände allt, JAG gjorde som kroppen ville

• Längtandsfull
    trollmammsis skrev 2010-11-29 15:14:48 följande:

Vet int eom det är vanligt eller ej.
    Jag fick sy lite med första men inget med andra, 5 år mellan.
    Det jag vet/tror gjorde skillnad var att med första var jag så bedövad att jag inte kände några krystvärkar eller så alls men med andra var jag helt obedövad och kände allt, JAG gjorde som kroppen ville

Så jobbig tanke detta..
    Jag hade bara lustgas för ca 3 årsen.

Hoppas Hoppas Hoppas jag inte spricker igen.
  • elinville

hur brast du förra gången? som långa "sträck" eller här och där? Förstår du hur jag menar? Vad jag har hört så om man blir klippt så spricker man oftast i det ärret igen eftersom huden inte är lika töjbar där, och det ärju som ett "streck"". Förstår du hur jag tänker?

Maja 0707, Malte 1002
  • Trickety

Jag sprack med första men inte med andra (3 år mellan)

Första förlossningen var jag så bedövad att jag inte kände krystvärkarna.. eller hade värkar hela tiden... andra kunda jag följa med bättre...

• Sparrisen78

Samma här, sprack/klipptes och sydde 6 stygn med första. Med andra sprack jag bara lite och sydde två små stygn. Det verkar rent allmänt som om man spricker mindre med andra

• jede

Samma här, jag sprack med första men inte med 2:an och 3:an. Hade bedövning med första men inte med dom andra två :)

• klurifax

Jag sprack lite med första inte alls med andra. 3,5 år emellan.

En av mina väninnor sprack mycket med första och sprack upp allt igen med andra, men hon hade bara 11 månader mellan förlossningarna.

• Längtandsfull
    elinville skrev 2010-11-29 15:21:11 följande:
    hur brast du förra gången? som långa "sträck" eller här och där? Förstår du hur jag menar? Vad jag har hört så om man blir klippt så spricker man oftast i det ärret igen eftersom huden inte är lika töjbar där, och det ärju som ett "streck"". Förstår du hur jag tänker?
    Det vet jag faktiskt inte... Jag blev inte klippt iallafall..
    Trickety skrev 2010-11-29 15:22:21 följande:

Jag sprack med första men inte med andra (3 år mellan)

Första förlossningen var jag så bedövad att jag inte kände krystvärkarna.. eller hade värkar hela tiden... andra kunda jag följa med bättre...

Hoppas det blir så för mig också. BM sa alldrig något om att jag skulle flåsa mig igenom en värk förra gången utan hon prata bara om att puscha på och trycka.. På föräldrautbildningen så sa dom att det är bra att flåsa sig igenom en värk.. Kanske har med det att göra.. kanske inte skulle tryckt på vid varje värk.

Förstår på er som skrivit här att det gått bättre den andra gången och då utan smärtlindrning. Att ni sprack mer när ni hade smärtlindrning. Räknas lustgas med där då? Det hade jag förra gången.
  • Längtandsfull

Frågar en till fråga.. Ni som sprack under förlossningen hur känns ni i underliver efteråt?
    det var 2½ årsen som sonen kom och jag känner mig än idag svullen och kär jag kissar så känns det nästan som att nått skall ramla ut..

Vad roligt det låter men vet inte hur jag skall förklara det..
    Kanske har att göra med att jag var dålig på att knipa efteråt.

Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?