• Längtandsfull

Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?

Jag är jätterädd för att detta skall hända igen..
    Hade en mycket hemsk upplevelse av detta efter förlossningen.

Brast ioförsig inte OTROLIGT mycket men tillräckligt för att ha ont i 2 månader efter och nu vara jätte rädd för samma..

• Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?
  • Zäta
    Rulltrappa skrev 2010-11-30 15:22:02 följande:
    Då jämför jag med det näst mest smärtsamma jag varit med om, att få en kortisonspruta rakt in i knät. Det var ingen höjdare heller (och inte fan fick jag någon lustgas ;) men det bleknar i jämförelse med förlossningshoplappningen.
    Haha.. jag har med fått sånna sprutor i knät... men de gjorde inte alls ont :P Däremot har jag fått stora ärr där sprutorna varit :(
  • Rulltrappa
    Zäta skrev 2010-11-30 18:35:07 följande:
    Haha.. jag har med fått sånna sprutor i knät... men de gjorde inte alls ont :P Däremot har jag fått stora ärr där sprutorna varit :(
    Jag blev mer eller mindre tillsagd att hålla käften och inte skrämma mina medpatienter. De är trevligare på förlossningen än på akuten som tur är. :)
  • Zäta

Haha.. jaa.. men jag har allmänt problem med mina leder så jag är rätt van vid sprutor med typ botox i knän,vadmuskler, fötter osv... jämfört med "fotkuls"sprutor så är knäna sköna :)

Är fortfarande rädd för att bli klippt igen. Själva klippet kändes ju inte direkt, trodde det var en extremt kraftig värk... men det efteråt var ju hemskt. 

• BymBym

Jag sprack med första men inte med andra. Hade en underbar barnmorska som tydligen förlöste på ett speciellt sätt som skulle minska risken att spricka. Hon stack in ett finger under barnets haka innan huvudet kom ut. Vet inte hur det funkar, men funkade gjorde det i alla fall. Hade inte epidural under andra förlossningen, någon som vet om det kan påverka?

• little mommy

Jag födde min dotter med hjälp av klipp och sugklocka.

klippet gjorde faktiskt inte nå ont i den stunden, såg att det spruta blod på benet när dom klippte men var inget jag kände så antar jag var bedövad. och sugklockan kände jag heller inte av.
    hade ryggmärgsbedövning men kände krystvärkar ändå. men dom gjorde heller inte ont. värkar gör ont.

däremot efteråt var jag en hel del öm och sy var tamefan värst, det gjorde ont,. men det läkte jätte fint och har inte haft nå men efter, så nu sitter jag här gravid i vecka 30 med barn nummer 2 och har skrivit i mitt förlossningsbrev att om jag ens närmar mig att spricka vill jag bli klippt igen för det läkte fint och märks inte förutom ärret då.
    och det var ett klipp med 7-8 stygn. på sidan. 

• Dalia

Jag blev klippt med första och blev sydd med ganska många stygn. Hade skitont efteråt i ca 3 veckor tills jag var tvungen att gå och ta bort stygnen som inte försvunnit helt. Därefter försvann det onda ganska fort. Med nr två sprack jag lite. Det blev 3 stygn. Precis somm förra gången fick jag ta bort dem efter ca 3 veckor, men denna gång hade jag inte alls lika ont.

• Mysmamma70
    BymBym skrev 2010-11-30 18:47:55 följande:
    Jag sprack med första men inte med andra. Hade en underbar barnmorska som tydligen förlöste på ett speciellt sätt som skulle minska risken att spricka. Hon stack in ett finger under barnets haka innan huvudet kom ut. Vet inte hur det funkar, men funkade gjorde det i alla fall. Hade inte epidural under andra förlossningen, någon som vet om det kan påverka?
    Jag har haft epidural under alla mina tre förlossningar, men den har ju stängts av när det är dags att krysta, tror man nästan alltid gör så.

Men en duktig BM ska kunna coacha så man inte krystar vid fel tillfälle, utan flåsandar istället, och jag tror det finns fler tekniker för att förhindra bristningar, men jag har inte varit medveten om BM gjort något speciellt just då.
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Amrit

Jag sprack illa min första förlossning, blev även klippt. Skadan tog lång tid att reparera där och då och sen tog det lång tid innan det läkte ordentligt. Fick också mycket dåligt bemötande på förlossningen (låmg historia). Fick dessutom en inflammation i slemhinnorna drygt sju veckor efter förlossningen som gjorde att läkningen tog ännu längre tid. Åt smärtstillande i mer än två månader pga värken. De första åtta månaderna efter förlossningen var jättetunga, blev diagnosticerad med förlossningsdepr i efterhand. Inför andra barnet var jag minst sagt orolig och fick träffa en mödravårdspsykolog som bara jobbar med mammor, familjer, födande etc. Det var väldigt bra och andra förlossningen var överlag ett mycket bättre upplevelse, jag sprack då också men inte mer än att barnmorskan själv sydde ihop mig.

• Oj vad det blåser

En aurora BM är specialutbildad, som man kan träffa och prata med om sina rädslor och planera sin förlossning tillsammans med. De hjälper en att få en bättre upplevelse oavsett vad som händer liksom. Prata med din BM om det finns något liknande där du bor. Annars kan man även få hjälp av en doula som kan stötta.

Tråkigt med förlossningsdepression pga av bristningar. Håller tummarna för att du ska få må bättre och kunna njuta av första tiden med bebis även om du har lite ont.

Om du nu skulle få lika ont och tycka att det är lika jobbigt så tycker jag du kan kräva starkare värktabletter så du kan vara en glad mamma! Nämn det till din BM redan nu så de vet vad du vill.

• MalinNiklasHarryBebis

jag sprack på första å andra..
    andra gången så blev de mycket lättare för det gick i samma ärr som hade blivit från första.
    å inte lika mycket..
    hoppas att det går bra för dej denna gång jag mådde bättre av andra förlossningen än första..

• Längtandsfull
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 19:44:26 följande:
    En aurora BM är specialutbildad, som man kan träffa och prata med om sina rädslor och planera sin förlossning tillsammans med. De hjälper en att få en bättre upplevelse oavsett vad som händer liksom. Prata med din BM om det finns något liknande där du bor. Annars kan man även få hjälp av en doula som kan stötta.

Tråkigt med förlossningsdepression pga av bristningar. Håller tummarna för att du ska få må bättre och kunna njuta av första tiden med bebis även om du har lite ont.

Om du nu skulle få lika ont och tycka att det är lika jobbigt så tycker jag du kan kräva starkare värktabletter så du kan vara en glad mamma! Nämn det till din BM redan nu så de vet vad du vill.
    ok.. skall kolla upp detta med min BM.. Vill prata med någon som verkligen kan hjälpa.. Känns inte som att min BM kan det. Hon är duktig och bra men känns inte som att hon är helt insatt i hur man motverkar att brista..
    Skall absolut säga att jag vill ha starka verktabletter om det skulle göra lika ont igen..
    Jag hoppas verkligen att det går bättre denna gången.
Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?