• Längtandsfull

Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?

Jag är jätterädd för att detta skall hända igen..
    Hade en mycket hemsk upplevelse av detta efter förlossningen.

Brast ioförsig inte OTROLIGT mycket men tillräckligt för att ha ont i 2 månader efter och nu vara jätte rädd för samma..

• Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?
  • Längtandsfull
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 12:08:02 följande:
    Det var inte hemskt. Det gick ju jätte bra! Jag ser det som en postitiv händelse som har gjort mig starkare och modigare. Dessutom fick jag ju en frisk son. Skulle göra om allt idag bara för hans skull. Jag tror att det går bra ifall man bara har rätt inställning. Jag ser det som att jag fick ett stort sår och det läkte ju. Vad är ett sår om hundra år liksom?

Du kan ju också be att få träffa en aurora barnmorska eller en psykolog på mödravården om du känner för att att prata mer ingående om vad som hände och hur du vill få stöd för att inte vara rädd.
    Ja hede det endå bara gått över.. för mig resulterade det onda efter förlossningen i att jag fick en förlossningsdeppression Som tog ca 1½ år innan den började bli bättre..
    Upplever första året som hemsk tyvärr

Tror att allt började för att jag hade så ont och jag inte klarade mig själv utan ringde gråtandes hem sambon varje dag från jobbet vilket var jätte jobbigt för oss båda.. För det är inte bara till att lämna jobbet men vad skulle han göra???

Vad är det för skillnad på en aurora-BM och en vanlig BM?
    Psykolog gick jag hos och känner att det inte skulle hjälpa mig idag. Jag behöver isåfall prata med någon som vet mer om förlossning och att ha barn.
    mini79 skrev 2010-11-30 12:11:47 följande:
    Sonen 3140gr(första barnet) kom ut med hjälp av sugklocka. Jag sprack en hel del och de fick sy ett par timmar innan de var klara...
    Dottern som kom 20månader senare  och 4080gr behövde ingen hjälp ut och jag spracka ytterst lite. Fick kanske ett par stygn bara.
    Hade du också ont efteråt eller klarade du dig från smärtan??
  • Rulltrappa

Jag har spruckit en del med båda barnen, men det var inget som kändes då eller efteråt, det enda som har varit jobbigt har varit precis när stygnen sattes, det gjorde ondare än förlossningarna.

• Längtandsfull
    Rulltrappa skrev 2010-11-30 14:31:59 följande:
    Jag har spruckit en del med båda barnen, men det var inget som kändes då eller efteråt, det enda som har varit jobbigt har varit precis när stygnen sattes, det gjorde ondare än förlossningarna.
    tur för dig..
    Då kan du inte haft så jobbiga förlossningar för stygnen var ju inte så farliga.. Inte om man jämför med förlossningen.
    Men alla upplever ju olika.. 
  • Underbara ungar

Sprack lite grand med första barnet. Fick några "skönhetsstygn".
    Sprack inget med barn nr 2 och inget med nr 3.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Rulltrappa
    Längtandsfull skrev 2010-11-30 15:16:02 följande:
    tur för dig..
    Då kan du inte haft så jobbiga förlossningar för stygnen var ju inte så farliga.. Inte om man jämför med förlossningen.
    Men alla upplever ju olika.. 
    Hmm. Stygnen var det mest smärtsamma jag varit med om och hade jag haft superlim tillgängligt hade jag limmat fast lustgasmasken...
  • Mysmamma70
    Längtandsfull skrev 2010-11-30 10:43:03 följande:
    Du menar bristningar i underlivet va??? Känns nästan som om du pratar om vanliga hudbristningar
    Ja, bristningar låter inte lika otäckt som att spricka
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Rulltrappa
    Rulltrappa skrev 2010-11-30 15:18:44 följande:
    Hmm. Stygnen var det mest smärtsamma jag varit med om och hade jag haft superlim tillgängligt hade jag limmat fast lustgasmasken...
    Då jämför jag med det näst mest smärtsamma jag varit med om, att få en kortisonspruta rakt in i knät. Det var ingen höjdare heller (och inte fan fick jag någon lustgas ;) men det bleknar i jämförelse med förlossningshoplappningen.
  • Rulltrappa

Och det var ju inte meningen att dra någon skräckhistoria, summan av det hela skulle väl vara typ att ja, jag har spruckit 2 gånger av 2 och räknar med att göra det nästa gång också, men även om det är ett helvete att bli sydd betyder det inte att det måste göra ont att spricka eller efter att man blivit färdigsydd.

• Längtandsfull
    Rulltrappa skrev 2010-11-30 15:18:44 följande:
    Där ser man vad man tycker olika.. Efter att varit med om en förlossning så var nog smärttröskeln hör ca 2 timmar efter så att sy var inte så jobbigt.. Men det är klart att det gjorde ont...
    Mysmamma70 skrev 2010-11-30 15:18:54 följande:
    Ja, bristningar låter inte lika otäckt som att spricka
    Det har du helt rätt i.. Jag säjer också brista/bristning.
  • Miot

Dom fick klippa ganska rejält första gången på mig. Tyvärr sprack det upp igen både andra och tredje gången. Låter kanske ont men jag kände inte det! Ser fint ut nu oxå.

Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?