• Längtandsfull

Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?

Jag är jätterädd för att detta skall hända igen..
    Hade en mycket hemsk upplevelse av detta efter förlossningen.

Brast ioförsig inte OTROLIGT mycket men tillräckligt för att ha ont i 2 månader efter och nu vara jätte rädd för samma..

• Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?
  • trollmammsis

för mig var det eda och lustgas, men tror inte att lustgasen tar bort krystvärkarna på det sätt som edan gjorde.

• Zäta
    elinville skrev 2010-11-29 15:21:11 följande:
    hur brast du förra gången? som långa "sträck" eller här och där? Förstår du hur jag menar? Vad jag har hört så om man blir klippt så spricker man oftast i det ärret igen eftersom huden inte är lika töjbar där, och det ärju som ett "streck"". Förstår du hur jag tänker?
    ÄR DET SANT?? Jag blev klippt förra gången och är verkligen livrädd för att det ska bli å igen eller för att jag ska få sy massor... mådde skit efter mitt klipp och kunde inte sitta eller gå på lääänge efteråt.
  • Längtandsfull
    trollmammsis skrev 2010-11-29 16:13:14 följande:
    för mig var det eda och lustgas, men tror inte att lustgasen tar bort krystvärkarna på det sätt som edan gjorde.
    Ne jag kände av tydligt värkar.. AJAJAJ
    men det kanske är det bästa då att bara använda lustgas om amn vill förminska chansen att spricka.
  • Izela

jag fick sy 4 stygn med första och hade då ryggbedövning, med andra sprack jag inget och hade ingen bedövning.

• Längtandsfull
    Zäta skrev 2010-11-29 16:14:45 följande:
    ÄR DET SANT?? Jag blev klippt förra gången och är verkligen livrädd för att det ska bli å igen eller för att jag ska få sy massor... mådde skit efter mitt klipp och kunde inte sitta eller gå på lääänge efteråt.
    Som mig då fast jag blev inte klippt..
    Kunde varken gå, stå eller sitta på 2½ månader..
    Har otroligt hemska upplevelser av detta..

Eftersom att jag hade så ont så kunde jag inte ta hand om sonen helt så det blev en jätte konstig och jobbig start som utvecklades till en förlossningsdepression.

Så jag vill verkligen inte spricka och få lika ont och jobbig start igen..

Är verkligen livrädd för detta.
  • Zäta

Jag förstår dig... jag är med livrädd. Speciellt eftersom jag har en dotter hemma som jag vill orka med med... Kändes verkligen skit efter mitt klipp alltså... 

• Miloxan

Sprack lite snett med första och fick sy, 2 stygn invändigt med barn nr 2, något stygn invändi
    gt med barn nr 3 med 4:e barnet sprack jag inte alls! Så det kan npog vara väldigt olika...hur fort det går....hur mycket BM är med och styr osv tror jag

• emmis82

första hade jag ryggbedövning och lustgas, sprack lite enligt bm, men själv tyckte jag det va hemskt, kunde ju inte gå på toa efteråt på hur länge som helst, nu var visserligen bebis 1 lite större än bebis 2, bebis 1 vägde 4,3 kg. Med bebis 2 hade jag bara lustgas, hann inte få nåt annat, o i efterhand visade det sig att det inte heller behövdes mer, sprack inget då, men den vägde strax över 3 kg bara :)

(ät inte ett pkt odense nougat / dag när du väntar barn, det är då de väger över 4 kg, ät morötter och dippa dem i gräddfil ist, har själv provat ut detta, ha ha) 

• Längtandsfull
    emmis82 skrev 2010-11-29 20:32:02 följande:
    första hade jag ryggbedövning och lustgas, sprack lite enligt bm, men själv tyckte jag det va hemskt, kunde ju inte gå på toa efteråt på hur länge som helst, nu var visserligen bebis 1 lite större än bebis 2, bebis 1 vägde 4,3 kg. Med bebis 2 hade jag bara lustgas, hann inte få nåt annat, o i efterhand visade det sig att det inte heller behövdes mer, sprack inget då, men den vägde strax över 3 kg bara :)

(ät inte ett pkt odense nougat / dag när du väntar barn, det är då de väger över 4 kg, ät morötter och dippa dem i gräddfil ist, har själv provat ut detta, ha ha) 
    Härligt att du inte brast då.. Jag håller tummarna för mig själv..

Skall komma ihåg ditt tips
  • Zäta

Kan ju säga då att jag bara hde lustgas när jag fick min dotter... och bara en stund eftersom jag mådde så illa av den. Sprack ändå och blev klippt.

Men hoppas på ett mirakel denna gång! 

Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?