• Längtandsfull

Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?

Jag är jätterädd för att detta skall hända igen..
    Hade en mycket hemsk upplevelse av detta efter förlossningen.

Brast ioförsig inte OTROLIGT mycket men tillräckligt för att ha ont i 2 månader efter och nu vara jätte rädd för samma..

• Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?
  • Zäta

:D Nu kanske jag kan sova gott utan mardrömmar... drömmer alltid hemskt ananrs!

• MirandaSthlm
    Zäta skrev 2010-11-30 00:58:01 följande:
    :D Nu kanske jag kan sova gott utan mardrömmar... drömmer alltid hemskt ananrs!
    Verkar ju som nästan alla sprack första gången men inget efter det så det låter ju bra. Har även hört att man "banar" väg med första o sen går det allt lättare.

Hoppas det blir så även för mej om jag nu blir på tjocken igen .
    ~♥~ Jaja, du är unik.... precis som alla andra. ~♥~
  • Mysmamma70

Jag fick bristningar när första barnet föddes, hon vägde 3310.

Med tvåan och trean, som båda vägt över 4 kg, har jag inte fått några bristningar alls.

Lycka till!

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Längtandsfull
    Mysmamma70 skrev 2010-11-30 05:18:37 följande:
    Jag fick bristningar när första barnet föddes, hon vägde 3310.

Med tvåan och trean, som båda vägt över 4 kg, har jag inte fått några bristningar alls.

Lycka till!
    Du menar bristningar i underlivet va??? Känns nästan som om du pratar om vanliga hudbristningar

Ja det låter ju som så att dom flesta som spricker under första förlossning inte spricker igen..
    Är det så eller är det kanske så att dom som sprack andra gången också inte vill skriva här för att skrämma??
    Kanske bara dom som det gick bra för som vågar sig på en kommentar...
  • Lussekatten87

Det beror nog helt på omständigehterna kring just DEN förlossningen och inte hur det var tidigare.
    Jag fick sy 2 stygn med första och inget alls med andra.

• Oj vad det blåser

Men sonen så sprack jag jätte mycket. Hela vägen bak och innuti också. Fick opereras ihop av läkare och hade ganska ont tills sonen var 6-7 månader. Har rejäla ärr men inga problem. Min BM som hjälpte till och förlöste mig sa då att hon inte trodde att det skulle hända igen med nästa barn. Fast jag känner att jag spricker hellre sådär igen än att jag måste snittas. Fy bubblan ett snitt innebär ju en värre operation. Så det ska bli spännande att se hur det går nu då tvåan ska ut. Jag är personligen övertygad om att det kommer gå lätt och bra utan att jag brister nämnvärt.

TS om du är orolig så skriv ett förlossningsbrev om hur du vill att de ska göra allt de kan för att du inte ska spricka igen. Det finns ju metoder för att motverka.

• Längtandsfull
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 11:43:30 följande:
    Men sonen så sprack jag jätte mycket. Hela vägen bak och innuti också. Fick opereras ihop av läkare och hade ganska ont tills sonen var 6-7 månader. Har rejäla ärr men inga problem. Min BM som hjälpte till och förlöste mig sa då att hon inte trodde att det skulle hända igen med nästa barn. Fast jag känner att jag spricker hellre sådär igen än att jag måste snittas. Fy bubblan ett snitt innebär ju en värre operation. Så det ska bli spännande att se hur det går nu då tvåan ska ut. Jag är personligen övertygad om att det kommer gå lätt och bra utan att jag brister nämnvärt.

TS om du är orolig så skriv ett förlossningsbrev om hur du vill att de ska göra allt de kan för att du inte ska spricka igen. Det finns ju metoder för att motverka.
    Oj.. Det lät hemskt

Ja jag skall nog sätta mig och skriva ett brev..
    Pratade med min BM om  att jag var rädd för detta så nästa gång skall vi gå igenom min förlossningsjournal och prata om förlossningen. Skall ta upp det där med brev då också.

Tack för tipset.
  • Oj vad det blåser
    Längtandsfull skrev 2010-11-30 11:52:29 följande:
    Oj.. Det lät hemskt

Ja jag skall nog sätta mig och skriva ett brev..
    Pratade med min BM om  att jag var rädd för detta så nästa gång skall vi gå igenom min förlossningsjournal och prata om förlossningen. Skall ta upp det där med brev då också.

Tack för tipset.
    Det var inte hemskt. Det gick ju jätte bra! Jag ser det som en postitiv händelse som har gjort mig starkare och modigare. Dessutom fick jag ju en frisk son. Skulle göra om allt idag bara för hans skull. Jag tror att det går bra ifall man bara har rätt inställning. Jag ser det som att jag fick ett stort sår och det läkte ju. Vad är ett sår om hundra år liksom?

Du kan ju också be att få träffa en aurora barnmorska eller en psykolog på mödravården om du känner för att att prata mer ingående om vad som hände och hur du vill få stöd för att inte vara rädd.
  • mini79

Sonen 3140gr(första barnet) kom ut med hjälp av sugklocka. Jag sprack en hel del och de fick sy ett par timmar innan de var klara...
    Dottern som kom 20månader senare  och 4080gr behövde ingen hjälp ut och jag spracka ytterst lite. Fick kanske ett par stygn bara.

Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?