Inlägg från: Längtandsfull |Visa alla inlägg
  • Längtandsfull

Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?

Jag är jätterädd för att detta skall hända igen..
    Hade en mycket hemsk upplevelse av detta efter förlossningen.

Brast ioförsig inte OTROLIGT mycket men tillräckligt för att ha ont i 2 månader efter och nu vara jätte rädd för samma..

• Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?
  • Längtandsfull
    trollmammsis skrev 2010-11-29 15:14:48 följande:

Vet int eom det är vanligt eller ej.
    Jag fick sy lite med första men inget med andra, 5 år mellan.
    Det jag vet/tror gjorde skillnad var att med första var jag så bedövad att jag inte kände några krystvärkar eller så alls men med andra var jag helt obedövad och kände allt, JAG gjorde som kroppen ville

Så jobbig tanke detta..
    Jag hade bara lustgas för ca 3 årsen.

Hoppas Hoppas Hoppas jag inte spricker igen.
  • Längtandsfull
    elinville skrev 2010-11-29 15:21:11 följande:
    hur brast du förra gången? som långa "sträck" eller här och där? Förstår du hur jag menar? Vad jag har hört så om man blir klippt så spricker man oftast i det ärret igen eftersom huden inte är lika töjbar där, och det ärju som ett "streck"". Förstår du hur jag tänker?
    Det vet jag faktiskt inte... Jag blev inte klippt iallafall..
    Trickety skrev 2010-11-29 15:22:21 följande:

Jag sprack med första men inte med andra (3 år mellan)

Första förlossningen var jag så bedövad att jag inte kände krystvärkarna.. eller hade värkar hela tiden... andra kunda jag följa med bättre...

Hoppas det blir så för mig också. BM sa alldrig något om att jag skulle flåsa mig igenom en värk förra gången utan hon prata bara om att puscha på och trycka.. På föräldrautbildningen så sa dom att det är bra att flåsa sig igenom en värk.. Kanske har med det att göra.. kanske inte skulle tryckt på vid varje värk.

Förstår på er som skrivit här att det gått bättre den andra gången och då utan smärtlindrning. Att ni sprack mer när ni hade smärtlindrning. Räknas lustgas med där då? Det hade jag förra gången.
  • Längtandsfull

Frågar en till fråga.. Ni som sprack under förlossningen hur känns ni i underliver efteråt?
    det var 2½ årsen som sonen kom och jag känner mig än idag svullen och kär jag kissar så känns det nästan som att nått skall ramla ut..

Vad roligt det låter men vet inte hur jag skall förklara det..
    Kanske har att göra med att jag var dålig på att knipa efteråt.

• Längtandsfull
    trollmammsis skrev 2010-11-29 16:13:14 följande:
    för mig var det eda och lustgas, men tror inte att lustgasen tar bort krystvärkarna på det sätt som edan gjorde.
    Ne jag kände av tydligt värkar.. AJAJAJ
    men det kanske är det bästa då att bara använda lustgas om amn vill förminska chansen att spricka.
  • Längtandsfull
    Zäta skrev 2010-11-29 16:14:45 följande:
    ÄR DET SANT?? Jag blev klippt förra gången och är verkligen livrädd för att det ska bli å igen eller för att jag ska få sy massor... mådde skit efter mitt klipp och kunde inte sitta eller gå på lääänge efteråt.
    Som mig då fast jag blev inte klippt..
    Kunde varken gå, stå eller sitta på 2½ månader..
    Har otroligt hemska upplevelser av detta..

Eftersom att jag hade så ont så kunde jag inte ta hand om sonen helt så det blev en jätte konstig och jobbig start som utvecklades till en förlossningsdepression.

Så jag vill verkligen inte spricka och få lika ont och jobbig start igen..

Är verkligen livrädd för detta.
  • Längtandsfull
    emmis82 skrev 2010-11-29 20:32:02 följande:
    första hade jag ryggbedövning och lustgas, sprack lite enligt bm, men själv tyckte jag det va hemskt, kunde ju inte gå på toa efteråt på hur länge som helst, nu var visserligen bebis 1 lite större än bebis 2, bebis 1 vägde 4,3 kg. Med bebis 2 hade jag bara lustgas, hann inte få nåt annat, o i efterhand visade det sig att det inte heller behövdes mer, sprack inget då, men den vägde strax över 3 kg bara :)

(ät inte ett pkt odense nougat / dag när du väntar barn, det är då de väger över 4 kg, ät morötter och dippa dem i gräddfil ist, har själv provat ut detta, ha ha) 
    Härligt att du inte brast då.. Jag håller tummarna för mig själv..

Skall komma ihåg ditt tips
  • Längtandsfull
    Zäta skrev 2010-11-29 20:42:20 följande:
    Kan ju säga då att jag bara hde lustgas när jag fick min dotter... och bara en stund eftersom jag mådde så illa av den. Sprack ändå och blev klippt.

Men hoppas på ett mirakel denna gång! 
    Inte kul.. Ja vi får verkligen hoppas på mirakel. När skall du ha?
  • Längtandsfull
    jordnöten skrev 2010-11-29 21:28:15 följande:
    Klippt med första, och hade ont o problem av klippet i flera månader. Svårt sitta, stå o gå.
    Sprack med andra, och fick sy ca 10stygn, men hade inga besvär efter det. Vet ej om sprack i klippärret, bm sa inget om det, och jag frågade inte.
    Inget sprick eller klipp med tredje.
    Härligt att du inte hade ont med andra iallfall..
    Det ör ju det man vill slippa.
  • Längtandsfull
    Zäta skrev 2010-11-29 22:22:28 följande:
    Ja... men undra om det påverkar hur lång tid det går mellan förlossningarna? Amelia är ju redan 4 så kanske har ärret läkt bra och inte spricker upp.. men jag vågar inte tro det. Känns som om det är bäst att räkna med att vara helt döende efter förlossningen så kan det ju bara bli åt det positiva hållet.
    Ja tror det är bättre att ha några år mellan barnen om man är som i vårt fall rädd för att spricka upp det son en gång varit.
    Det kommer skilja 3 år på mina.
  • Längtandsfull
    Mysmamma70 skrev 2010-11-30 05:18:37 följande:
    Jag fick bristningar när första barnet föddes, hon vägde 3310.

Med tvåan och trean, som båda vägt över 4 kg, har jag inte fått några bristningar alls.

Lycka till!
    Du menar bristningar i underlivet va??? Känns nästan som om du pratar om vanliga hudbristningar

Ja det låter ju som så att dom flesta som spricker under första förlossning inte spricker igen..
    Är det så eller är det kanske så att dom som sprack andra gången också inte vill skriva här för att skrämma??
    Kanske bara dom som det gick bra för som vågar sig på en kommentar...
  • Längtandsfull
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 11:43:30 följande:
    Men sonen så sprack jag jätte mycket. Hela vägen bak och innuti också. Fick opereras ihop av läkare och hade ganska ont tills sonen var 6-7 månader. Har rejäla ärr men inga problem. Min BM som hjälpte till och förlöste mig sa då att hon inte trodde att det skulle hända igen med nästa barn. Fast jag känner att jag spricker hellre sådär igen än att jag måste snittas. Fy bubblan ett snitt innebär ju en värre operation. Så det ska bli spännande att se hur det går nu då tvåan ska ut. Jag är personligen övertygad om att det kommer gå lätt och bra utan att jag brister nämnvärt.

TS om du är orolig så skriv ett förlossningsbrev om hur du vill att de ska göra allt de kan för att du inte ska spricka igen. Det finns ju metoder för att motverka.
    Oj.. Det lät hemskt

Ja jag skall nog sätta mig och skriva ett brev..
    Pratade med min BM om  att jag var rädd för detta så nästa gång skall vi gå igenom min förlossningsjournal och prata om förlossningen. Skall ta upp det där med brev då också.

Tack för tipset.
  • Längtandsfull
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 12:08:02 följande:
    Det var inte hemskt. Det gick ju jätte bra! Jag ser det som en postitiv händelse som har gjort mig starkare och modigare. Dessutom fick jag ju en frisk son. Skulle göra om allt idag bara för hans skull. Jag tror att det går bra ifall man bara har rätt inställning. Jag ser det som att jag fick ett stort sår och det läkte ju. Vad är ett sår om hundra år liksom?

Du kan ju också be att få träffa en aurora barnmorska eller en psykolog på mödravården om du känner för att att prata mer ingående om vad som hände och hur du vill få stöd för att inte vara rädd.
    Ja hede det endå bara gått över.. för mig resulterade det onda efter förlossningen i att jag fick en förlossningsdeppression Som tog ca 1½ år innan den började bli bättre..
    Upplever första året som hemsk tyvärr

Tror att allt började för att jag hade så ont och jag inte klarade mig själv utan ringde gråtandes hem sambon varje dag från jobbet vilket var jätte jobbigt för oss båda.. För det är inte bara till att lämna jobbet men vad skulle han göra???

Vad är det för skillnad på en aurora-BM och en vanlig BM?
    Psykolog gick jag hos och känner att det inte skulle hjälpa mig idag. Jag behöver isåfall prata med någon som vet mer om förlossning och att ha barn.
    mini79 skrev 2010-11-30 12:11:47 följande:
    Sonen 3140gr(första barnet) kom ut med hjälp av sugklocka. Jag sprack en hel del och de fick sy ett par timmar innan de var klara...
    Dottern som kom 20månader senare  och 4080gr behövde ingen hjälp ut och jag spracka ytterst lite. Fick kanske ett par stygn bara.
    Hade du också ont efteråt eller klarade du dig från smärtan??
  • Längtandsfull
    Rulltrappa skrev 2010-11-30 14:31:59 följande:
    Jag har spruckit en del med båda barnen, men det var inget som kändes då eller efteråt, det enda som har varit jobbigt har varit precis när stygnen sattes, det gjorde ondare än förlossningarna.
    tur för dig..
    Då kan du inte haft så jobbiga förlossningar för stygnen var ju inte så farliga.. Inte om man jämför med förlossningen.
    Men alla upplever ju olika.. 
  • Längtandsfull
    Rulltrappa skrev 2010-11-30 15:18:44 följande:
    Hmm. Stygnen var det mest smärtsamma jag varit med om och hade jag haft superlim tillgängligt hade jag limmat fast lustgasmasken...
    Där ser man vad man tycker olika.. Efter att varit med om en förlossning så var nog smärttröskeln hör ca 2 timmar efter så att sy var inte så jobbigt.. Men det är klart att det gjorde ont...
    Mysmamma70 skrev 2010-11-30 15:18:54 följande:
    Ja, bristningar låter inte lika otäckt som att spricka
    Det har du helt rätt i.. Jag säjer också brista/bristning.
  • Längtandsfull
    Oj vad det blåser skrev 2010-11-30 19:44:26 följande:
    En aurora BM är specialutbildad, som man kan träffa och prata med om sina rädslor och planera sin förlossning tillsammans med. De hjälper en att få en bättre upplevelse oavsett vad som händer liksom. Prata med din BM om det finns något liknande där du bor. Annars kan man även få hjälp av en doula som kan stötta.

Tråkigt med förlossningsdepression pga av bristningar. Håller tummarna för att du ska få må bättre och kunna njuta av första tiden med bebis även om du har lite ont.

Om du nu skulle få lika ont och tycka att det är lika jobbigt så tycker jag du kan kräva starkare värktabletter så du kan vara en glad mamma! Nämn det till din BM redan nu så de vet vad du vill.
    ok.. skall kolla upp detta med min BM.. Vill prata med någon som verkligen kan hjälpa.. Känns inte som att min BM kan det. Hon är duktig och bra men känns inte som att hon är helt insatt i hur man motverkar att brista..
    Skall absolut säga att jag vill ha starka verktabletter om det skulle göra lika ont igen..
    Jag hoppas verkligen att det går bättre denna gången.
Svar på tråden Om man brister/spricker under första förlossningen är det vanlig att man gör det nästa gång också?