Inlägg från: Johanna 35 |Visa alla inlägg
  • Johanna 35

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Jag tror att det var Trotsboken jag läste i somras när E kinkade. Och i så fall handlade den mer OM trots och varför det är viktigt i frigörelsen och varför han mopsade mest mot mig, och tyvärr mindre om handfasta tips, vilket jag var ute efter.

• Johanna 35

Fiji, N verkar veta hur man väljer sina strider...

• Johanna 35

Eftersom vi går mot sommar på södra halvklotet engagerar jag mig inte i underställ etc just nu... Våren har kommit och det är såååå skönt. Husen är ju inte alls byggda för "vinter", även om det innebär 5 grader på nätterna och 10-15 på dagarna.

• Johanna 35

Jag har en fråga om sömn... E är så svårsövd på dagen att jag börjar ge upp tanken att sova middag. Så som det är nu sover han de dagar han är skittrött ca 1 timme. Andra dagar sover han bara en stund om han somnar i bilen eller vagnen eller inte alls. Problemet är att när han inte sover middag alls, så är han övertrött på kvällen och tex äter dåligt. Men han är lätt att lägga på kvällen, vilket uppskattas. Ibland är han ockdå skittrött dagen därpå när jag hämtar på dagis. Alltså, han behöver sova mer på ngt sätt, men jag orkar bara inte fajtas i 45 min för att han sedan ändå bara ska sova ung lika länge. Så frågan är; om man är mer konsekvent i att ta bort middagssömnen, vänjer han sig då vid det och kan hantera det på ngt bättre sätt, tex genom att sova lite längre på natten för att kompensera? Eller kan man lika gärna fortsätta som vi gör nu, lite hipp som happ? Några tips och råd?

• Johanna 35

Tack för tips. Jag har hört omvarannan dag tidigare och det är väl ung vad som sker nu. Tänkte att han kanske skulle vänja sig lättare och hitta en bättre rutin om vi var mer konsekventa. Men jag får nog laborera vidare... Jag försöker annars göra som Sara säger, lite lugn lek eller långpromenad i vagnen för att hanändå ska få en paus efter dagis och lunch.

• Johanna 35

Det är lite knepigt eftersom E alltid haft otroligt svårt att just somna, däremot har han varit mästare på att sova gott om nätterna. När han skulle röntga skallen förra året ville man att han skulle sova, men han lyckades kämpa emot insomningmedicinen, så personalen fick ge upp Så i hans fall är det inte säkert att svårt att somna = behöver inte sova. Men jag tror att vi gör så som jag börjat, han får sova när han somnar, men jag tänker inte lägga mer energi på att natta. Jag väljer bort den striden helt enkelt

• Johanna 35

Fisken, passa på att njuta av pausen på dagen så länge den varar Fast ibland ställer den ju också till det förstås om man vill göra ngt mitt på dagen.

• Johanna 35

Åh jag blev nästan sugen på en Göran till mig själv Till nästa vinter alltså, den här övervintrar jag i den södra hemisfären.

• Johanna 35

Fisk - toppen om det räcker med tvätt! Jag vet att man för ett antal år sedan körde med antibiotika, men det är ju väldigt skönt att slippa det.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13