Inlägg från: Johanna 35 |Visa alla inlägg
  • Johanna 35

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Till oroliga föräldrar kan jag slänga in ytterligare en brasklapp; när E fick sin skallfraktur så visade han inte ett enda symptom på hjärnskaking, vilket var vad jag spanade efter efter fall på huvudet! Det kan alltså hända andra saker utöver hjärnskakning.

Cissi - det är ju toppen om han förstår att bli rädd och därmed mer försiktig i trappan! Hur lyckades du med det??

Barba och Hanya - usch vad trist att yttre omständigheter ska sinka er väg mot syskon

• Johanna 35

JAg har ju FB, även om jag använder den sporadiskt. Finns det någon 30+-grupp som är hemlig eller hur har ni löst det hela? I så fall vill jag gärna vara med.

• Johanna 35

Oj vilken stålmage han måste ha som har klarat sig i 2 år utan! Då är det bara liiiite synd om dig
    Varför nattugglar du vid den här tiden?

• Johanna 35

Mrs Fisk - E har också magnetröntgat huvudet och det gick helt galant. Men då sövde de honom inte i egentlig mening (eller snarare; hur jag tänker mig att man söver på riktigt), utan han fick bara lite insomningsmedicin och sov som vanligt, kanske lite djupare, under undersökningen och i några timmar därefter (det var sent på kvällen och läggdags iaf). Jag stod bredvid och höll honom när han låg i maskinen i fall han skulle vakna eller röra sig i sömnen. Men hemma kanske de söver ner dem lite kraftigare?

(Nu slår det mig att vi ska på återbesök till hjärnkirurgen nästa månad, och då ville han att vi skulle passera röntgen innan vi kommer till vårt avtalade möte. Men då kommer ju E att sova sött vid undersökningen? Undrar om min spanska spelar mig ett spratt nu? Eller det kanske inte gör ngt att ungen sover, bara vi har en plåt med oss? Det måste ju ändå vara den som han ska titta på, snarare än E? Hmmm vad komplicerat livet är när det är jobbigt att ringa och fråga om detaljer...)

Marge - perfekt med lite bokbloggar - tack! Är för trött nu, men ska försöka kika på dem i morgon

• Johanna 35

Lime - den där tårtan var ju sjukt fin!!! I mitt hem skulle nog gästerna bli imponerade om jag serverade bullfatet i bakgrunden

• Johanna 35
    Pysslig skrev 2011-02-22 20:44:28 följande:

Persefone, håller med om att IVF regler/köer borde vara samma i hela landet. Men vi ska vara glada att vi bor i Sverige, sedan årsskiftet så är barnlösa i Danmark hänvisade till privatakliniker, IVF genom deras landsting är borttaget. Så där blir det nu en klassfråga om man har råd att försöka få barn via IVF.

Så urbota dumt! Samhället bygger ju på att barn föds. När jag i Gbg köade till babystunden på ÖF tillsammans med 20 andra mammor och barnvagnar utanför ÖF, så gick min nationalekonomilärare förbi, tog av sig hatten och ropade; "Tack alla mammor för att ni ställer upp och ger Sverige sina framtida inkomster!". Han är lite av ett original, men en härlig figur. Men danska politiker har ju visat bristande omdöme även i andra frågor...
    Limefrukt skrev 2011-02-22 21:34:40 följande:
    Men i natt sov i alla fall A ända till kl 4 då hon lyckats slita av sig blöjan och kissa i sängen...
    Jag funderar på att fästa blöjan med silvertejp! Är så trött på att E ligger i sängen och leker med kardborrebanden. De senaste dagarna har han börjat ta av sig blöjan inne och vips hade vi bajs på golvet, så nu får han gå runt i shorts hemma. Dem bemästrar han inte än! I vanliga fall går han naken med bara blöja hemma.
  • Johanna 35

Ja, det vore ju förstås en smidig lösning! Jag tänkte inte på det. Men tyvärr är up&go svindyrt här, ännu dyrare än de vanliga som också är dyra, och säljs bara i 12-pack = ytterligare lite dyrare än ekonomipacken av de vanliga. Det är nog därför som jag inte tänkt på dem som en möjlig lösning... Nästa gång mannen åker till Sverige kanske han får ta med ytterligare en extra resväska för det ändamålet Den första extra-väskan fylls med vällling och gröt till E och godis till mig.
    Men det var en väldigt smart & lätt lösning!

• Johanna 35

Persefone - tyvärr har du rätt i att det är lite för varmt för pyjamas just nu. He he jag tog dessutom bort den plastade frottén i sängen när det var som varmast och det straffade sig ett par nätter senare Han som inte kissat genom en nattblöja på flera månader... Nu får han bara 1dl välling innan nattning + större blöja + plastad frotté tillbaka! Tvätta madrasser är ju surt arbete (även för städerskan ).

Ela - vi var ute med mammagruppen häromkvällen och jag hade en spädis (inte min) bredvid mig på soffan på restaurangen. Och det gick fint att sova på den också Fast här är ju inte smittoperiod just nu dårå. Och det var ingen AW, utan bara mat.

• Johanna 35

Har varit på badsemester en långhelg och läser ikapp lite... Såg att ni pratat om tassmetoden - jag lägger in en länk då jag har den som favorit sedan E var liten:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    Lite inspiration kunde man få iaf då de var små, men jag vet inte om det funkar på större barn.

Intressant uttryck, framstjärt. Undrar hur den tänkte som hittade på det? Det är ju som att kalla magen för framrygg.

• Johanna 35
    Somnat skrev 2011-03-03 21:25:05 följande:
    Johanna 35 skrev 2011-03-03 12:48:15 följande:
    Intressant uttryck, framstjärt. Undrar hur den tänkte som hittade på det? Det är ju som att kalla magen för framrygg.
    "Jag har sådana problem med volangerna på framryggen efter senaste graviditeten. jag ser ju knappt framstjärten längre."
    "Men bakstjärten syns jättetydligt i alla fall"
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13