Inlägg från: Johanna 35 |Visa alla inlägg
  • Johanna 35

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

"nong"
    När man hör (eller läser) E säga nong, så undrar man ju varför det vanliga språket är så onödigt komplicerat? Alla ord borde ju vara enstaviga.

Vår E är inne i en formsvacka. Det är eg bara en massa småsaker, men när allt kommer på en gång så börjar jag ändå undra. Kinkig, trött, dålig aptit, orolig sömn, hemska bajsblöjor... Idag grät han när han lämnades på dagis, för första gången på de 3 veckor han har varit där. Så någon bugg har han antagligen i systemet, men ingen feber (förutom under några timmar häromdagen) och ingen förkylning som syns på utsidan heller. Lite rinnande näsa kanske. Men men, nu är det höst här och det är väl sällan positivt för barns hälsa.

Gladhannapanna skrev 2011-05-03 15:49:23 följande:
    Johanna: kommer du härifrån???

Japp Floda. Men flyttade till Gbg när jag var 10.

• Johanna 35

Cissi - åh vilken välartad unge som ger mamma jordgubbarna!

Igår var vi på en försenad 18 mån-koll på bvc. Och det visade sig att E hade tappat nästan 2 kurvor i vikt sedan augusti. Det kom verkligen som en blixt från klar himmel för mig, för han äter ju bra! Han äter av det mesta som serveras och oftast med god aptit och vill gärna ha påfyllning ("mää"). Inte sällan äter han mer än jag. Och det är ju här gåtan är; barnläkaren hämtade tom en kollega för att disktuera saken - ett barn som äter mycket men ändå inte ökar i vikt. Jag har iofs inte tillsatt extra olja det senaste året i hans portion (eftersom jag trodde att han åt tillräckligt), men vi har ju alltid riktig grädde, creme fraiche etc i såsen så det är ju ingen bantningsmat han får direkt. De funderade runt vad det kunde vara, men beslutade sedan att han måste kollas upp om 2 mån igen och har kurvan inte vänt uppåt då, så behöver han undersökas mer noga.
    Det enda jag kan komma på, som jag nämnde för läkarna men som vi inte diksuterade, är att hans avföring är oftast ganska lös. JAg har inte reflekterat över det tidigare, för det känns som blöjbarn är lite lösa, men det kanske de inte är? Jag har ju absolut ingen aning om hu rdet ska vara.
    Därtill är det ju full spätta på ungen från morgon till kväll, så han borde förbränna en hel del. Men då menade läkaren att han också borde få i sig mer mat för att kompensera det.
    Så hur fasen gör vi nu? Det går ju inte att tvinga honom att äta mer än vad han redan gör? I ärlighetens namn tycker jag itne att jag fick några tips heller. Börja tilsätta olja igen sa ssk men läkarna sa bara att han ska äta mer. Ja ja. 

Sorry för långt ego, men jag känner mig lite vilsen. Jag var så nöjd med att vi iaf inte hade matproblem här (vi har tillräckligt med andra kan jag säga!), och så visar det sig att vi faktiskt har det!

• Johanna 35

Fina tuttar??! Barba, var har hon lärt sig det?

• Johanna 35

Det är jag övertygad om att de är, men blev lite förvånad över att en 2-åring visste det

• Johanna 35

Jag har en liten dagislämningsfråga; E har bara gått på dagis i några veckor, men han är väldigt glad när jag lämnar honom där. Han rusar till leksakerna eller någon kompis och struntar helt i mig. Då och då lämnar maken honom och då är han tydligen jätteledsen. Personalen säger att det går över 30 SEK efter att pappa har gått, men det är ju ändå lite ledsamt att höra. Jag antar att det är för att rutinen bryts som han blir osäker, men inte ens första veckan där var han ledsen när jag lämnade. Jag funderar på om vi ska lämna tillsammans några gånger eller om vi bara ska låta pappa lämna lite oftare så att det blir en egen rutin? Jag har också sagt till sambon att han ska prata mycket med E på vägen dit om att " nu ska du till dagis och leka med de andra barnen och sedan kommer mamma och hämtar dig" etc.

• Johanna 35

Pyttis Det påminner mig om en kompis som skyller på att hon har för bred rumpa för att åka rutschkana när barnen vill leka. En dag var det en främmande mamma på lekplatsen som sa till sitt barn att hon inte ville åka kana, varpå kompisens son förkunnade för alla som ville höra att det var för att tanten var för bred om baken. De är för söta de små liven.

• Johanna 35

Johlinn är väl på semester misstänker jag, men jag ville tacka för kostråden! Perfekt! Och jag Undrar varför inte BVC kunde gett mig ngt liknande?

• Johanna 35

Ja usch... Hormonstinn, mår du och de dina bra?

• Johanna 35

Barba - vad löjligt av personalen att ge upp efter en olycka. Det är rätt - vägra!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13