Inlägg från: Johanna 35 |Visa alla inlägg
  • Johanna 35

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Hmmmm E har haft 80-86 i över ett år nu (nyss fyllda 2)... Vi har så mycket ärvda kläder så jag köper nästan aldrig ngt till honom ändå, men det är lite trist att han går i samma kläder nu som han hade i Sverige förra sommaren. Nu behöver han ju inga vinterkläder, men det hade ju förstås varit praktiskt ur det perspektivet med tanke på hur dyrt det verkar vara. Han har skalkläder från pop som han får ha när vi ska hem till jul, med en massa kläder under.

• Johanna 35

Apropå nej så kan E säga nej på tre språk (och det är tydlig skillnad mellan spanskans no och engelskans no ), men inte "ja" på ett enda Det var ett smart tips att faktiskt inte ge ngn glass om han inte säger ja . Och då kan jag ändå tänka mig att vara flexibel vg språk.

• Johanna 35

FISK, härligt att höra Roligt att det är flera som är i positiva flow just nu. SWEETIE, jag svarar i samlingstråden istället

• Johanna 35

Får jag vara skittrist och vara lite trådpolis? Vi har tidigare kommit överens om att hålla syskon- och graviditetsprat i syskontråden, så jag vill bara påminna om det. Ingen aning om ngn bryr sig, men eftersom vi har separata trådar så tycker jag att det är praktiskt att hålla den uppdelningen i möjligaste mån. Jag tror att de två trådarna överlappar till stor del vad gäller läsekrets, så man når nog de man vill ändå.

• Johanna 35

Några månader innan E fyllde två så var han rent ut sagt rätt så krävande, så jag hoppas att det inte blir värre vid tre! Nu sammanföll trotsperioden med att vi var i Sverige och då bodde hos andra, våra föräldrar tex. Särskilt måltiderna blev ett härke, med mycket folk (kusiner mfl). En dag låg han på golvet på Ica och skrek och jag kände mig så där urusel som förälder som man bara kan göra när ens barn ligger på Ica och skriker . Jag vet ju hur jag brukade tänka när jag såg liknande scenarion i andra familjer. Det hela blev betydligt bättre samma dag som vi kom hem igen och vi fick våra vanliga rutiner och kanske lite lugnare måltider (ofta bara han och jag). I vårt eget hem har jag färre regler än vad vi har hos andra och det är nog den stora skillnaden - det finns inte lika många strider för honom att välja. Och här fungerar det väldigt bra med olika blöjmotiv - medan E funderar på om han vill ha Nalle Puh eller Ior (väldigt svårt val), så hinner jag tvätta klart honom.

• Johanna 35

Anna, jag hoppas på samma fenomen här, att blöjan väljs bort och så är det klart! Väldigt smidigt.

• Johanna 35
    johlinn, vad roligt att höra om språksprånget. Jag hoppas på ngt liknande här. Och bra tips ang böcker. Vi fastnar gärna med för svåra böcker eftersom vi gillar bilderna i dem och då blir det mer att vi pratar om vad vi ser på bilderna istället för att läsa.
  • Johanna 35

Mitt tips för långa flygresor är att boka nattflyg! Våra resor mellan Europa och Sydamerika (13 h till/från Frankfurt/London) fungerar tack vare att E sover bort större delen av resan. Vi får förvisso sämre sömn eftersom  han ligger på oss, men man slipper iaf jaga unge över hela planet...

När jag flög ensam med E i somras från London till Gbg, så var det en trevlig flygvärdinna som gav E ett gäng platsmuggar och visade honom hur man kunde stapla dem i varandra. E var fascinerad och staplade i säkert en kvart. Vad jag vill säga är, att leksaker som man "hittar" på vägen är också dunder.

• Johanna 35

Tack för många skratt under min i-kapp-läsning Vad gäller julklappar så önskar sig E en spargris och några böcker (Vi letar konstiga bilar och Vem?-böcker) så här långt. Häromdagen hittade han ett mynt och då kom jag på att han inte har någonstans att stoppa dem. Den pedagogiska mamman har således lärt honom att stoppa mynt i fickan, vilket iofs känns mer verklighetsförankrat än spargris.

• Johanna 35

Och här står tripptrappen på vinden och 2 1/2-åringen sitter fortf i antilopen. Det blir lugnast för alla om han sitter bältad helt enkelt När vi har tagit fram tripptrappen så har den fungerat som en klätterställning och med tanke på stengolvet och att E redan haft en skallfraktur så har den åkt undan igen. Men det var längesedan jag provade sist, så kanske dags att ge den ett nytt försök. Fast som sagt, jag gillar att han inte kanbestämma själv när han ska lämna bordet.

• Johanna 35

Ja det är väl enda fördelen med att ha ett magert barn

• Johanna 35

Vad bra att ni diskuterar pottor! Vi har visserligen en billig från Ikea, men hur faan gör man för att få ungen att använda den? I lördags bestämde vi oss för att börja potträna... Resultatet har så här långt varit 0 (noll) droppar kiss i pottan. Vi har gett upp för nu efterom han inte längre vill sitta på pottan och då känns det liksom omöjligt att fånga ngt kiss i den. Det började bra i lördags - han var nöjd med sina fina "songer" och var glad att sitta med paddan på pottan, men redan samma kväll hade han tröttnat. Nu har han feber så vi pausar. Hur i hela friden gör man?

• Johanna 35

Hej Lerdala! jag känner igen ditt nick, men vet inte om vi har hängt i ngn tråd samtidigt. Jag har en 2,5-åring och en 6-mån bebis.

• Johanna 35

Vad gäller godis så kan jag bestämt avråda från att flytta till Sydamerika om man vill undvika ge barnen det. Tyvärr. Jag ger inget snask och E har eg inte kommit på grejen med godis än. Däremot delar E och jag en stor last och det är den lokala glassen. I varje gathörn finns glass som görs på stället av riktiga ingredienser som grädde, ägg, socker, frukter etc. Inga konstigheter i och kanske inte alldeles nyttig, men inte heller helt onyttig. E är för smal och jag helammar, så vi är ofta på närmaste glasscafe som mellanmål

• Johanna 35

Pysslig Älgen - Glöm inte att kolla måtten på ev lakan och örngott, de är inte samma i uk som i Svedala. Men de var superfina och jag blev lite sugen på att köpa dem... Men vadn är mikrofiber?

• Johanna 35

Aha, ja det lät inte bra i kombination med sängkläder

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13