Inlägg från: Johanna 35 |Visa alla inlägg
  • Johanna 35

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

cilla67 skrev 2011-01-17 23:51:28 följande:
    "Mmm. Byta bölla!" och så sätter han av mot badrummet. 
    A säger så mycket lustiga saker
  • Johanna 35

Marge - ingen aning.

Barba - ingen aning. Men jag tycker att E har blivit väldigt hårdhänt också på senare tid. Förut släppte han mer saker för att det var roligt när de föll, men nu kastar han med kraft. Och att få en Duplo-bit kastad med full 1½-åringskraft i ansiktet är inte skönt. E förstår tyvärr inte tillsägelser, han tycker bara att det är jättekul när jag blir arg och flinar mig upp i ansiktet. Och då har jag ändå låtit (och varit) riktig förbannad ibland. Det gäller tex även när han klättrar i soffan.

Fisk - hoppas att operationen har gått så bra den kan och din far piggnar till snart. Tufft val måste jag säga. Hoppas förstås att klaffen orkar 25 år snarare än 15. Kan man hjälpa den på traven med kost och motion eller är det bara hålla tummarna som gäller?

Anna - det är så sorgligt att läsa så jag blir lite tårögd. Men det är klart att det är rätt att gå vidare. Mina föräldrar skilde sig när jag var riktigt liten och det har alltid fungerat bra för oss barn, just för att de har kunnat vara vänner och inte bittra på varandra. Tror att det beror på att de faktiskt bröt upp i tid och inte hann bittra till sig.

Jag känner förresten igen den där typen av "lösningar" på problem som du beskriver  - min man kommer också med sådana när jag klagar för att jag vill ha sympati och empati. Fast kanske inte på riktigt samma nivå, men jävligt tröttsamt är det.

Barba igen - är din pappa medveten om att han är välkommen, att han faktiskt inte har besökt er och vad det innebär för en relation? I så fall tycker jag att du gör rätt i att inte aktivt besöka honom innan han tagit ett steg i rätt riktning. Tyvärr kan nog en del medelålders gubbar behöva en tydlig tillsägelse för att förstå en situation bortom sitt eget ego.

• Johanna 35
    Barbabok skrev 2011-01-20 20:07:20 följande:
    Jag såg en flicka i Bulgarien när jag var där på semester som hade stringbikinitrosor, hon var MAX 3 år!
    Hjälp! Helt obegripligt att föräldrar kan välja att sätta på sitt barn ngt sådant.

Kate - fanns det klackar på 70-talet ? Jag minns bara rågummisulor...
  • Johanna 35
    johlinn skrev 2011-01-21 10:32:02 följande:
    Barba - i vårt fall är det nog för sent o hoppas på det - E blir tre i sommar.
    Åh nej! I så fall är det ju 1½ år kvar.... Suck

Man blir ju sugen på pick-nick när man läser här om alla praktiska saker... Måste dock vänta någon månad eller två så att det blir lite svalare - man sitter inte gärna i en park i 35 grader och sol. På kvällarna tycker jag att det mörknar snabbare än det svalnar.
  • Johanna 35

Juni:  -1 är ju prefekt för, om inte pick-nick, så i alla fall en termos och grilla en korv i skogen Just nu föredrar jag det framför +35

elsis: i -10 är det nog bättre att fika inne

Olimpia - jag älskade Bath! Gick en guidad tur i det romerska badet och det var fantastiskt
    Håller med dig om Brighton förresten. Förutom London så är det nog ett av få ställen i England som jag kan tänka mig att bo på. Där finns ju ett kulturliv också.

• Johanna 35

Men är det sämre för vitaminer och annat att micras än att värmas i kastrul på spisen??

• Johanna 35
    KAte - jag vet bara att man som vikarie åt en föräldraledig faktiskt har väldigt svårt att säga upp sig om  arbetsgivaren sätter sig emot det (vilket kanske är en hypotetisk situation, för vem vill ha kvar ngn som vill sluta, men det är viktigt att veta när man tar ett fl-vik). Man har väldigt taskiga villkor då. Detta gäller iaf där jag jobbar (eller är anställd - jag jobbar ju inte ). Däremot som föräldraledig ska man ha en betydligt bättre situation. Det är nog bra att du kontaktar ett proffs och diskuterar.

Intressanta funderingar runt middagsvila och nattsömn. E är snart 18 mån och det är väldigt tydligt att om han sover mer än 1 timme på dagen, så vaknar han i svinottan dagen därpå. Just nu väcks han efter 1 timme på dagen och sover då knappt 11 på natten. Funderar på att minska dagsömnen ytterligare, för att återgå till 11 timmar på natten. Men, en stor skillnad, han går ju inte på fsk! Då antar jag att de behöver mer vila på dagen. Det behöver man ju iaf som vuxen om man vistas en dag på fsk.
  • Johanna 35
    Somnat skrev 2011-01-26 21:55:35 följande:
    Inskolningen går bra. Jobbet går bra. Ja, det var väl det!  
    Det går bra nu...

Välkommen Evasha och grattis till 1-åringen
  • Johanna 35
    Trinis skrev 2011-01-28 14:13:01 följande:

Hejsan,

Får man hänga på?

Har en son på 2,5 år och är själv 35.

Välkommen! Roligt med nytt blod
  • Johanna 35

Härligt Johlinn! Mycket på en gång!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13