30+ med första barnet 1-3 år, del 13
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Marge - ingen aning.
Barba - ingen aning. Men jag tycker att E har blivit väldigt hårdhänt också på senare tid. Förut släppte han mer saker för att det var roligt när de föll, men nu kastar han med kraft. Och att få en Duplo-bit kastad med full 1½-åringskraft i ansiktet är inte skönt. E förstår tyvärr inte tillsägelser, han tycker bara att det är jättekul när jag blir arg och flinar mig upp i ansiktet. Och då har jag ändå låtit (och varit) riktig förbannad ibland. Det gäller tex även när han klättrar i soffan.
Fisk - hoppas att operationen har gått så bra den kan och din far piggnar till snart. Tufft val måste jag säga. Hoppas förstås att klaffen orkar 25 år snarare än 15. Kan man hjälpa den på traven med kost och motion eller är det bara hålla tummarna som gäller?
Anna - det är så sorgligt att läsa så jag blir lite tårögd. Men det är klart att det är rätt att gå vidare. Mina föräldrar skilde sig när jag var riktigt liten och det har alltid fungerat bra för oss barn, just för att de har kunnat vara vänner och inte bittra på varandra. Tror att det beror på att de faktiskt bröt upp i tid och inte hann bittra till sig.
Jag känner förresten igen den där typen av "lösningar" på problem som du beskriver - min man kommer också med sådana när jag klagar för att jag vill ha sympati och empati. Fast kanske inte på riktigt samma nivå, men jävligt tröttsamt är det.
Barba igen - är din pappa medveten om att han är välkommen, att han faktiskt inte har besökt er och vad det innebär för en relation? I så fall tycker jag att du gör rätt i att inte aktivt besöka honom innan han tagit ett steg i rätt riktning. Tyvärr kan nog en del medelålders gubbar behöva en tydlig tillsägelse för att förstå en situation bortom sitt eget ego.
Juni: -1 är ju prefekt för, om inte pick-nick, så i alla fall en termos och grilla en korv i skogen Just nu föredrar jag det framför +35
elsis: i -10 är det nog bättre att fika inne
Olimpia - jag älskade Bath! Gick en guidad tur i det romerska badet och det var fantastiskt
Håller med dig om Brighton förresten. Förutom London så är det nog ett av få ställen i England som jag kan tänka mig att bo på. Där finns ju ett kulturliv också.
Men är det sämre för vitaminer och annat att micras än att värmas i kastrul på spisen??
Hejsan,
Får man hänga på?
Har en son på 2,5 år och är själv 35.
Härligt Johlinn! Mycket på en gång!