• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • asap

Tack för alla grattis. Det kan nog vara så enkelt att jag inte skrivit ngt om grav. i den här tråden förut. De första 14 veckorna har tagit på krafterna så jag har knappt varit in alls på fl, och har dålig koll på vilken tråd jag skriver vad i. Eftersom det går en vecka mellan varven och jag bara orkar skriva i en tråd åt gången så blir det lite hur som helst...

Fiolina - Det är tänkt att den ska komma i juni.
    Nej, det går tyvärr inte att ha barnen mot sig i EWn förutom då de ligger i liggdelen. Gustav sov nästan jämt vi var ute med vagnen så då låg han ner och vi hängde en filt framför så att han inte skulle få så mycket att titta på om han vaknade. Ida däremot satt framåt förstås hela tiden. Hon var knappt 2 när G kom, men jag tyckte det gick bra ändå. Fast man har ju bättre koll på vad barnen har för sig och hur de mår när man kan se dem hela tiden, men det finns åtminstone ett fönster i sufletten som man kan kika på dem i.

Ela - Men var det inte lucia du sade? Hoppas barnvaktarfamiljen kryar på sig över natten!

Lucia på dagis imorgon, det kommer vara två små pepparkaksgubbar som är sötast av alla barnen!

• johlinn

Assar - måste ha missat det jag med, men jag har å andra sidan varit högst frånvarande senaste tiden! GRATTIS!!!!

Ela - oh no, hoppas de kryar på sig snarast eller att ni har bra alternativ.

Fio - E. har varit extremt vänsterhänt hela tiden. Ända från början har vi kunnat se att han väljer vänster hand först oavsett vad han gör. Han har provat ibland med höger, men så fort han upptäckt att det gått sämre byter han.

Eländet var som värst här hemma igår med sjuk E., sjuk mamma och sjuk pappa. MEN, det var en snabbt övergående variant för oss föräldrar, vi är båda bra idag igen. E. är fortfarande kräkig och efter fyra dagar på flytande kost börjar jag bli orolig. Ringde vårdguiden idag som rekommenderar att jag ska ta en vikt på honom i morgon och om han gått ned för mycket prata med en läkare. Så får det bli, han har ju ingenting att ta av direkt

• Mrs Firren

johlinn - Fan vad jobbigt att E inte blir bättre oxå. Förstår oron. Låter vettigt med viktkoll och ev läkarkontakt. Hoppas, hoppas att han är bättre i morgon.

• Mrs Firren

Har för mej att jag nämnt att vi står under lite observation av D eftersom han gick sent, inte pratar nåt speciellt och har litet huvud. Vi var på uppföljande observation i torsdags, jag har bloggat om det ifall nån vill läsa. Läkaren nämnde "autistiska drag" och D ska utredas ordentligt. Vi är vid gott mod och tar det rätt coolt. Framtiden får utvisa hur allt ligger till.

Har inte så mycket energi för nåt annat än familjen just nu så jag ligger rätt FL-lågt, lägre än vanligt.

• Gladhannapanna

Ela: Oj, hoppas att det reder ut sitg till imorgon när du vill ha leverans!!

Våra barns förskola firar Lucia utomhus så vi har trixat ihop kläder att ha utanpå overallerna. Blir en tomte och en pepparkaka. Idag lussade vi mormor och moster m familj, då var vi tärnor/lucior alla tre och maken var tomte.

Mrs fisk, ska läsa bloggen!

Krya på er alla sjuklingar!

• Marge75

Olimpia - sov gott i natt, och lycka till imorgon!

Ela skrev 2010-12-11 23:30:38 följande:
    Jonathan Franzen heter författaren. Men varför du och Marge tror att jag skulle veta det bara så där förstår jag inte. 
    Nä precis. Hur kan vi tro något sånt?!? 
    ilja73 skrev 2010-12-12 13:00:06 följande:
    Tänk om man hade fått barn för ca 20 år sen. Undrar hur livet hade sett ut då. Då hade jag ju inte haft OliverFörvånad
    Eller så hade Oliver haft en tjugo år äldre syster/bror!
    Jag är förvisso inte Pysslig, men kan rapportera att S varit tydligt högerhänt sen han hittade händerna. Han har lärt sig allt med höger hand först och väljer alltid höger hand när han har chansen. Bådhänt är praktiskt! Det var jag när jag var liten, innan jag fick lära mig att det var höger hand som gällde. Men jag har vissa vänsterhäntsrester kvar på områden som vuxna inte styrde upp så noga. Allt som har med kortspel att göra gör jag med vänster hand - det lärde jag mig när jag använde båda händerna och det var aldrig någon som såg till att jag fick lära om. 

Ela - krya på er igen! Men det låter lite väl höviskt att knipa tills alla i er omgivning är friska igen ... 
    asap skrev 2010-12-12 19:40:47 följande:
    Lucia på dagis imorgon, det kommer vara två små pepparkaksgubbar som är sötast av alla barnen!
    Vaddå " "?! Klart att de kommer vara sötast, rent objektivt!

Johlinn - hu, stackars familjen Johlinn igår, skönt att ni bättrade er snabbt. Jag hoppas innerligt att även E repar sig snart. KRAM!

Mrs Fisk - jag läste, och du låter så klok! Det måste kunna snurra ganska många tankar i huvudet i det läget, men du låter väldigt balanserad. Knivig situation, och slitsam? En stor kram till er också!

Oj Pyttis, tar du på dig lussekläder frivilligt? Det låter väldigt fint! Jag har fyllt min kvot av luciatåg för flera liv framöver så det lär aldrig hända här. Däremot har jag en kompis som i vuxen ålder klädde ut sig till påskkärring när hon hade några kollegor hemma. Det ska jag försöka repa mod till någon gång!

• Elsis

Fio, tänkte just att den nya bebisen borde dyka upp kring Os födelsedag. Men de kan ju gärna få ha varsin dag förstås. Själv är jag mest orolig att nästa barn ska göra som A och också komma för tidigt.

• Ela

Marge - Men jag fuskade ju och googlade. Nä, jag ska inte knipa in absurdum men det vore skönt att känna att det inte kommer att bli alltför problematiskt med T och R (men vi har våra grannar som back-up så det är klart att det ordnar sig).

johlinn - Usch, en sådan seg magsjuka E verkar ha åkt på. Min systerson var dålig i över en vecka så det kanske är en extra hemsk en som går. Låter som en bra plan att kolla vikt imorgon. Kram!

Två är dubbelt så bra
  • Pysslig
    Annaloo, oj farmor! Vilken märklig känsla,att vara runt 40 och vara farmor! Förvånad

Marge, ja han får ju jobba upp rejält med plus för denna gång är det två krabater jag ska ta hand om själv i över en vecka.

Fiolina, jag ska damma av boken där jag läste om höger och vänsterhandföringe. Återkommer imorgon.

Ela, kniiiip inge kul att komma hem till magsjuka från BB.

Johlinn, oj magsjuka i 4 dagar, stackars E och hans föräldrar.

Mrs Fisk, hoppas att utredningen inte visar några fel. Förstår att du lägger all energi på familjen! *kramar*

Här är det också luciafirande utomhus. Fick köpa st 98/104 för att få på den över overallen och så fick jag fålla upp den rejält! Hoppas hon vill ha den på sig imorgon, men jag är inte allt för hoppfull om det. Kanske kanske går hon med på att få glitter på mössan.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13