• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • johlinn

Pyttis, hoppas allt går bra i morgon! Hur litet ingrepp det än är är det alltid oroligt! *kram*

Fiji - härligt med hotellövernattning, synd att du skulle bli så dålig bara Kul att N. haft en bra dag på dagis.

• johlinn

limegrön - sötis A med finskorna på fötterna och mockasinerna på händerna!

Var på närakuten Barn med liten E. idag. Vårdguiden rekommenderade vägning idag och jag kände att jag inte kunde bedöma själv vad som var "för mycket" att ha gått ned. Han hade gått ned 800 gram på en vecka (från 10500 gram till 9700) och det var inom marginalerna tydligen. Läkaren vi träffade ansåg honom inte egentligen vara magsjuk längre, men att hans slemhinnor förmodligen fortfarande är irriterade. Hon rekommenderade vätskeersättning, chips och fast föda. Tog henne på orden och provade fast föda så fort vi kommit hem. Tydligen i lite för stor mängd dock, för den maten och de två smoothiesarna han fick innan kom upp igen. Så nu försöker vi igen. Peta i ungen vätska, lite mat, lite kex, lite choklad, lite chips och så vätska. Och så vidare. Är helt slut. Och ikväll ska jag börja röja i tvättberget Kräks Goda nyheter är det dock att E. kan börja på dagis så snart han slutat kräkas. Känns skönt att slippa vänta några 48 timmar igen... Hon rådde oss dock att inte lämna om det går magsjuka på dagis just nu. Så sambo får ringa i morgon innan lämning och höra. OM han klarar av fast föda resten av dagen såklart.

Så istället för julmarknad igår torkade vi kräk.
    Och istället för luciatåg på dagis torkar vi kräk och går till doktorn. Julstämning? Julpynt? Ingen aning... Längtar till helgen då N. och jag drar till Nådendal och är borta från E. i två hela dygn. Njutning!!! Hoppas de har pyntat båten.

• Barbabok

johlinn, hoppas ni får en alldeles alldeles underbar helg, utan kräks så långt båten går (ögat når)

J har äntligen fått gå till fsk idag, lite blyg och ville att pappa skulle hålla handen in, men sen gick det bra. Superglad när jag kom och hämtade, men återigen fick jag höra att hennes blöjor hindrar hennes motorik blablaaaaa..h. Varför vill de inte bara fatta att tygblöjor är ett val vi gjort och såvitt jag vet är barn som använt det förr  fullt normala vuxna idag! Man kan ju tro man försökt knyta fast en dubbelsängsmadrass mellan hennes ben som de låter och går på
    Imorgon har de luciafika,J ska vara pepparkaksgubbe (eller gumma?, det är byxor). Hon sjunger inka inka häääna, ta ta ta ta tapp (Midnatt råder, -tipp tapp), ochnån mer jag inte uppfattat/minns. Så söt!

• Mrs Firren

Tack alla snälla!

Pyttis - Hoppas allt går bra i morgon. *kram*

Johlinn - Rackarns att allt kom upp igen. Hoppas att han får behålla allt resten av kvällen så att ni är på väg åt friskhållet snart. Och ha det så himmmmla bra i helgen!

afrodite - Ååååh, jobbigt jobbigt. Hoppas nästäppan släpper snart för A så att ni får sova båda två. Extremt tungt när man inte får sova.

Hurra! Ikväll återgick vi till den egna sövningsmetoden igen och D somnade återigen under min skönsång på fem minuter. *extremt glad och lättad*

På torsdag kommer mormor och morfar på besök över helgen så Mr F och jag ska ta tillfället i akt att komma iväg ettpar timmar själva en eftermiddag. Sicken lyx! Det blir nog långfika och en matinéföreställning på bion.

• CaCC

Jaha då sitter jag här igen med tårfyllda ögon och extrem ångest för att E inte vill somna när jag är hos henne. har gått så himla bra i några kvällar nu och jag hoppades på att det var tillbaka till det normala. Men så ikväll när jag lagt henne så var hon tyst när jag gick ut och hon låg ner i sin säng. Några minuter senare började hon gråta och efter någon minut gick jag ner och la mig i stora sängen bredvid hennes. Hon var tyst länge innan hon sedan började gråta hysteriskt och när hon inte slutade så kommer min j*vla ångest. Min man fick ta över och nu sitter jag här och känner mig totalt värdelös och är livrädd att hon kommer att vakna inatt och inte kunna somna om och då blir min ångest ännu värre eftersom jag inte får min sömn och min man jobbar natt så han kan inte ta henne. F*n säger jag bara, jag ORKAR inte med detta. Varför kan jag inte bara ta det lugnt när det blir så här? Nu kommer paniken igen med tanken på att vi om några månader har två barn.
    Förlåt, vara bara tvungen att skriva av mig lite.

• ilja73

Vad mysigt det låter med alla luciatåg Men varför ska de ha dem ute? Det verkar så osmidigt. Vi var i kyrkan med öppnis och hade lussefirande / anslutning där. Det var också trevligt.

Assar:
    Jag vill nog ändå kunna ha dem vända mot mig. Det är en sak om O får sitta framåtvänd, han kommer vara runt 2 år då men när tvåan ska börja sitta upp så är h*n ju bara en liten bebis.

johlinn:
    Stackars E att vara sjuk så länge . Hoppas han kryar på sig snart och inte tappat allt för mycket i vikt. Läser vidare och ser att det är sådär fortfarande. *kram*

Mrs Fisk:
    Jag läste bloggen. Oavsett om han får en diagnos eller inte i framtiden så har han tur som har så underbara föräldrar.

Marge:
    Ja det är klart att jag kanske hade haft O ändå men jag tror livet hade sett annorlunda ut .
    Ska bli intressant att se vad för sorts hänthet han blir.

Elsis:
    Ja O kom ju 12 dar efter bf så man får ju hoppas att den här kommer lite tidigare. Jag och sambon fyller år på samma dag tre dagar efter O. Så här ska inte spridas födelsedagar över året hur som helst

Persefone:
    Jag håller med Somna om How I met your mother, den är jättekul. Annars har man ju desperate housewives, vad kan hon tänkas tycka om den?

Fiji:
    Det låter jättemysigt med restaurang och hotell. Skönt att få sova ut också men skit också att den extrasömnen åts upp av en skitnatt natten efter.

Somna:
    Hade jag sagt så. Ha, det var nog inte så igenomtänkt som man kan tro.

Lime:
    Gulliga A som har favoritmokasiner. Är de limegröna?
    Skönt med godkänd 18 mån-koll.

Pyttis:
    Det är klart man är oroligt. Även om det är ett "standardingrepp" så är det ett ingrepp och det är på din lilla dotter.

afro:
    Det kommer gå bra när liil*n kommer. *kram*

Barb:
    Men att det ska vara så svårt att respektera era tygblöjor. Vi som växte upp med blöja och snibb på 70-talet, kan inte vi gå?

• Billabong

CaCC: Det låter verkligen som att du har det jättejobbigt av att din dotter skriker... Du har kanske skrivit om detta innan, men hoppas du har överseende med att jag frågar: Har du fått ngt samtalsstöd från BVC för att prata om detta med? Eller din BM på Barnmorskemottagningen du går hos nu under graviditeten? För mig låter det som att det har blivit en oerhört stor grej för dig känslomässigt med det här, och jag tror inte att du kan lösa det själv eller genom oss. Stöd och lyssna kan vi så klart erbjuda, men jag tycker det låter som att du behöver professionellt stöd i detta. Så här kan du inte ha det, varken nu eller med en bebis i familjen inom kort. Vill inte låta kall eller okänslig, men tydlig och med allvar. Försök få hjälp - redan imorgon bitti! Kram

Har läst allt och lider med sjuka barn/barns om ska opereras och föräldrar *tittar särskilt på johlinn o lille E*.
    Och glädjs med er som fått se era älsklingar i söta och rörande luciatåg idag. Här var det tyvärr inget sådant för barnens föräldrar, bara 5-åringarnas (ramaskri om detta på föräldramötet för två veckor sedan, men då var det för sent att ändra...). Hoppas få se mina sötisar i luciatåg nästa år.

Här har vi varit totalt genomförkylda hela familjen. Eller tja, J har klarat sig hyffsat bra - hon drog nog bara hem viruset och överförde det på sin familj istället för att åka på det själv. Försöker se det positivt och tänka att vi besparat oss minst 1,5 veckas VAB som det hade blivit om denna värstingförkylning kommit efter trettonhelgen istället.

Slutligen en varm kram till MrsFisk. Vilken klok och fin mamma lilel D har i dig!

• Billabong

Jag vill absolut inte skriva ngn på näsan på ngt sätt, så jag önskar verkligen inte att ngn tar illa upp. Men jag tänker mig ändå att om jag själv var i situationen att jag hade ett barn utan planer på fler eller svårt att få det efterlängtade syskonet, då skulle jag hellre se att syskondiskussionerna främst huserar i syskon-tråden... Vad tror ni? Ska vi flytta syskonvagnsdiskussionen dit? Bara en tanke.

• Ela
    Billabong skrev 2010-12-13 20:54:55 följande:
    Jag vill absolut inte skriva ngn på näsan på ngt sätt, så jag önskar verkligen inte att ngn tar illa upp. Men jag tänker mig ändå att om jag själv var i situationen att jag hade ett barn utan planer på fler eller svårt att få det efterlängtade syskonet, då skulle jag hellre se att syskondiskussionerna främst huserar i syskon-tråden... Vad tror ni? Ska vi flytta syskonvagnsdiskussionen dit? Bara en tanke.
    Jag håller med samtidigt som jag vet att jag kastar sten i glashus för jag är ju medveten att för många rader om min förestående förlossning hamnar i denna tråd. Ber om ursäkt för det och ska försöka bita mig i tungan (handen?) i fortsättningen.
    Två är dubbelt så bra
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13