Inlägg från: Champagne77 |Visa alla inlägg
  • Champagne77

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Fiji: vikariat på 2-2.5 år ?? Efter två års vikariat så blir man ju automatiskt fast anställd (fast det beror ju lite på hur mkt man har jobbat under tvåårsperioden...). Osjysst att göra så mot MÅNGA anställda tycker jag!! Du kan ju försöka köra en fuling och säga att dui har blivit erbjuden ett annat jobb, men att du helst är kvar hos dem och frågar om de kan erbjuda dig något mer... En risk, men samtidigt - om de är nöjda med dig så borde det vara en fördel för dig .

• Champagne77

Kate: grattis till mysbrallan .

Sara: usch vilket väglag ... SMHI är inte alltid att lita på...

• Champagne77

Sara: har samma sak på mitt jobb... En kollega som började i augusti fick HÖG ingångslön och nu dessutom STOR lönehöjning efter att provanställningen gick ut, så hon ligger an knapp tusenlapp efter mig ... Känns så surt! Hoppas du har trevlig ikväll med vännerna och får tjata av dig lite .

Tripp-trapp har vi också - utan bygel, men använder Antilopen mycket fortfarande .

Ego: E är inne i matvägrarperioden igen och när vi tänker tillbaka så vet vi knappt om han har kommit ur den sen i höstas ... Så fort han ser mat eller får mat framför sig skriker han nej, nej, nej o slår med armarna. Somliga dagar kan man lura in lite i munnen ändå, samtidigt som man underhåller honom med något annat, typ leka med klossar, kolla på Nalle Puh eller liknande. Idag var det katastrof. Han skrek/grät så fort jag satte honom i stolen. Försökte ändå få in lite pasta i munnen men det gick INTE. Tog bort honom från bordet och han fortsatte skrika. Försökte ta honom i mitt knä och ge lite mat, men han fortsatte skrika... Resultatet blev så klart att jag också blev arg och skrek tillbaka (ja, jag vet, INTE optimalt av en mamma Skäms, men man har ju en gräns...). Till slut struntade jag i honom slängde hans mat och satte min iPod i öronen för att försöka lugna ner mig med musik... När han har lugnat sig kommer han till mig och jag värmer en macka och brer smör på. Han äter då nästan två stycken små mackor utan kanter - och så drack han MYCKET mjölk. Jag tror han var både hungrig och trött, men varför vill han då inte äta??? "Problemet" är också att han OFTA vill dricka mycket till maten och vi försöker alltid vänta med att han får sin dricka, men det är ju inte alltid så lätt. Jag har fått veta att det är samma på dagis - han vill dricka mycket hela tiden, men de försöker och avstyra det och få honom att äta lite mellan dryckespauserna...

Så vad har ni här i tråden för råd och tips? Ska jag bara strunta i honom när han inte vill ha mat? Ska jag ge något annat, typ yoghurt, som jag VET att han äter eller ska jag "få stå sitt kast" och förstå att han inte får nån annan mat (känns grymt)? Är det dumt att försöka distrahera med klossar, böcker, Nalle Puh etc för att han ska få i sig någon mat? Det är inte ALLTID han INTE äter, men det är ofta. Händer i princip aldrig att han får mat framför sig och äter direkt med god aptit ... Vad gör vi för fel ? Hur ska vi göra ?

Sorry för långt egoinlägg................... För er som undrar har jag uppdaterat bloggen idag .

• Champagne77

johlinn: åh tack för ditt svar!! Jag tröttnar INTE på dina tips och råd. Misstänkte att det bästa är att inte erbjuda något annat... Idag gick det nog ca 45 minuter efter maten innan han fick mackor (han som ALDRIG äter mjuk macka i vanlig fall, bara knäckemacka, så nog var han väl hungrig ). Han fick pasta idag som han i vanliga fall älskar och just därför försökte jag få in nån pastaskruv i munnen, men det var verkligen stopp. Man känner sig ju så ynklig och dum som förälder som dels blir arg och skriker och som sedan inte ger sin son mat han faktiskt vill ha... Men just det här med att han ska dricka så mycket, försöker vi avstyra bäst vi kan, men ibland fullkomligt skriker han efter mer dricka och vad ska man då göra? Han kan sitta i matstolen utan att vara hysterisk. Han brukar både måla, "läsa" böcker etc i den, så riktigt så "farlig" är inte stolen, men just idag var det en hysteriattack redan när jag skulle sätta ner honom. Antar som sagt att just idag var en av de värre dagarna. Han hade inte ätit mkt alls på dagis och han verkade väldigt trött. Den kombinationen och när han sedan såg mat gjorde väl att han fick sitt utbrott. Får se hur det går imorgon. De senaste dagarna jag vi försökt att inte distrahera så mycket, mer än att jag försöker fråga vilken plats han vill sitta på (han får gärna sitta på någon av våra platser). Till helgen jobbar mannen och jag funderar faktiskt på att åka till ett köpcenter och äta lunch med E på McD. Trodde ALDRIG jag ens skulle tänka tanken, men det är väl värt ett försök? Egentligen tror jag inte att han kommer vilja ha vare sig pommes eller hamburgare (han är ingen kille som tycker om kakor, hamburgare etc i vanliga fall, så därför TROR jag det) men vad har jag att förlora? Om inte annat får JAG i mig min lunch som jag slipper laga eftersom mannen inte är hemma . Är det DUMT att ta honom till McD så här "tidigt"? Bör jag vänta? (Han blir 2 i maj...). Tack än en gång johlinn!! Kram på dig .

• Champagne77
    Ela skrev 2011-02-16 21:03:46 följande:
    Johlinn, du är så bra!
    Eller hur är hon - GULD VÄRD .
  • Champagne77

johlinn: ok, får kanske bli ett besök på McD, om inte annat för att hans mamma ska få mat . Jag vet att man ju bör göra som du säger och erbjuda mat och sedan strunta i honom om han ej vill ha, men det är ju så svårt... Gällande dricka försöker jag hålla på att han ej ska få så mycket. När han fick mackorna ikväll hällde jag uppen knapp halv mugg, men den drack han snabbt, så jag fyllde på efter att han tagit lite macka till o sen var det en tredje påfyllning. Efter det ville han ha igen, men då stod jag emot och han blev arg...men dricker han bara massa mjölk så blir han ju självklart mätt och det innehåller ju inte direkt någon näring. Vi ger även vatten ibland, men det är ju samma sak, han dricker då mycket så han blir mätt av det... Ja, ja de närmaste dagarna är det bara pasta som gäller. Orkar inte ha ont i magen inför varje middag. Äter han så äter han annars får det vara *ska försöka att stålsätta mig*. Tack igen .

Fio: visst är det konstigt att man alltid hör att föräldrar har sååå snälla barn o de bråkar o skriker aldrig... .

• Champagne77

Tack för alla svargällande matvägran... "Skönt" att man inte verkar vara ensam, varken gällande matvägran eller att man faktiskt BLIR arg och skriker ibland...

Ela: frukost äter han på dagis. Ibland kan han få lite mjölk om han ber om något att dricka, men annars klarar han sig till han kommer dit . Hur går det med husletandet ???

juni: tycker du ska komma på en bättre kompensation än "bara" en middag .

Somna: här blir det blandat. På helgen äter vi alltid efter att vi har lagt E, men då brukar vi äta lite snacks och tilltugg när han får middag .

Persefone: E fick en i doppresent av mormor&morfar - en svart som vi hade fått ditmålat hans namn på och även laban&labolina, skitfräck . Finns säker nån bild på fb nånstans om du orkar titta .

Marge: kram gällande medicineringen... Vilken dålig morsa du är som inte ger din son kall lasagne på morgonen .

Anna: E märkte nog igår att han "varit dum" eller hur man ska uttrycka det, för sen kom han gåendes med sitt gosedjur i handen och kom ut till mig i köket, alldeles rödgråten av tårar och skrik... *suck vad dåligt samvete man fick då*

Kommer inte ihåg exakt vad alla har kommenterat och eftersom jag sitter på jobbet nu så får mitt svar bli snabbt... E dricker fortfarande ur typ pipmugg (eska med djur på??) men ändå så dricker han upp en mugg mjölk SNABBT ... Imorse fick han istället lite vatten innan dagis...men han åt dessutom nästan en hel macka ... Han som aldrig ens äter mjukt bröd hemma?! Så nu måste jag handla mer Skogaholmaslimpa efter jobbet . Vill han inte ha middag ikväll heller, så känns det ändå som att en macka är bättre än att bara äta yoghurt hela tiden. Å andra sidan ville han bara ha smör på mackan både igår o idag. Vad har era barn på mackorna? Skinka, ost och korv vill han INTE ha. Ibland kan det gå om man tar lite mjukost eller leverpastej på knäckebröd. Själv kommer jag ihåg att man älskade ju korv på mackan när man var liten...

Måste fortsätta jobba så smyger ut igen...

• Champagne77

Pucha: tack för ditt svar . Tänk vad alla bryr sig här på fl . Vi har också tripp trapp, men ibland blir det helt enkelt lugnare i antilopen - fast när han totalvägrar som igår så får det bli en annan stol (eller gråtandes i soffan som igår...). Här kör jag stenhårt på pastaskruvar, köttbullar och ketchup för tillfället. Hellre det och att han faktiskt äter något. E är inte duktig på att äta själv just nu heller tyvärr. En fröken på det nya dagiset började mata honom och då "tappade" han att äta själv, nu har de börjat vänja tillbaka honom och jag försöker samma hemma, men nu med all denna matvägran, så matar jag hellre honom o att han då faktiskt får i sig något än att "tvinga" honom äta själv o att han inte äter nåt alls... Ja, McD nån enstaka gång får väl vara okej . Frågan är bara vad man ska beställa till honom?? Happy Meal så klart, med mjölk att dricka, men ska man ta hamburgare eller nuggets? Fortsätter väl med smör på mackan... Idag när vi handalde efter jobbet köpte jag chorixo i delikatessen och innan tjejen skulle lägga ihop påsen bad jag om en skiva som E ät direkt . Märkligt att han ville ha det just då .

Tjet: tänkt vilken tur att det faktiskt FINNS dosetter . Fast tycker synd om dig . Hur gick det med pannkakorna, blev de uppskattade? Kram

Barba: krya på dig!!!

Anna: oj, är NI överens om något ? E älskar knäckebröd och brukar aldrig äta mjukt bröd hemma (fram tills igår då vill säga, om du läste mina inlägg igår ). Men idag ringde de från dagis en halvtimme innan jag skulle hämta och sa att E hade satt i halsen på mellanmålet. Han hade då ätit knäckebröd och tryckt in en hel del i munnen och satt i halsen . Han hostade upp tre ggr och det kom upp varje gång så då trodde personalen att allt var bra, men då märker de att han knappt får luft och alltså att något sitter kvar. De springer in med honom på en annan avdelning där en tjej tar tag i honom samtidigt som de ringer 112. Tjejen slår honom hårt över ryggen flera, flera ggr och till slut lossnar den sista biten, under tiden de pratar med 112. När de ringde och berättade det för mig så sa de att han hade satt i halsen och att allt nu var bra men att de ville meddela mig, sen efter en stund berättar hon att de även ringde 112 - DÅ börjar jag inse hur allvarligt det nog faktiskt var... Jag packade ihop direkt och hämtade honom lite tidigare och han var precis som vanligt när jag kom dit . Förresten, klart det är SVÅRMORS FEL !!!

Somna: handsprit, handsprit, handsprit samt desinfektionsmedel över hela huset på handtag, toaletter etc!!! Kram

Hanya: alltså han dricker ju inte konstant, utan det är just i samband med måltider som han hellre dricker än äter. Har man diabetes tror jag nog man dricker mycket och ffa ofta, eller?? Mysigt att ha I hemma tills det är skolstart .

Fio: smart som ni har gjort med middagen. Har också funderat på att senarelägga och därmed plocka bort vällingen i så fall innan läggdags. Då blir ju i så fall middagen dagens sista mål.

Ela: en BRA replik som man MÅSTE få använda sig av .

• Champagne77

Undrar också om cissi?! Hoppas allt är bra med dig!!

Anna: det var dagen före det hände som han hade börjat äta mjukt bröd hemma, så tror inte att han lärde sig nåt, fast förhoppningsvis har han ändå gjort det hoppas jag!! Hoppas K somnade till slut igår .

• Champagne77

Marge: hoppas att S mår bra!! Kram på er .

cissi: oj vad jobbigt för er. Vilken tur att PKU-testet finns!! Glöm nu inte bort dig själv mitt i allt detta - se till att du får sömn och annat så att du inte blir för trött. Kram

Fio: det blev inget McD... Mannen hade jour i helgen men jobbade bara på kontoret under lördagen så jag valde en hemmadag med E istället. Blev promenad tll affären där vi handlade mat till kvällen. Sen pasta, köttbullar o ketchup när vi kom hem, som han fick sitta o äta på "min plats" vid bordet . På em promenad igen och sen åkte vi in till stan och hämtade mannen. Hade en mysig dag tillsammans med E helt enkelt Hjärta. Härligt att McD verkade gå hem hos er, men man ska nog inte ta det för ofta som nån sa . Sov han förresten en timme längre med tanke på det sena sänggåendet??

Fiji: hoppas lille N kryar på sig!!! Kram på er . Förresten, skönt att det är fler än jag som inte alltid orkar göra "hemlagat" utan föredrar färdigköpt .

Kate: kramar till er. Undrar också - blev det nåt till frysen?

Lime: vilken underbar tårta!!

MrsFisk: usch för magsjuka . Krya på er!!

johlinn: hej hej. Som du kanske läste ovan så åt E i helgen om han åt på "min plats", men jag bytte så klart och ställde han tripp trapp-stol där INNAN det var dags för mat . Han klättrade glatt upp när jag frågade var han skulle sitta och äta . Ingen Nalle Puh, inga klossar och inga pennor under måltiden. Däremot frågade jag honom om han såg lastbilar, traktorer etc genom fönstret och DET måste väl vara okej ??

Hinner inte kommentera alla, sorry, men måste jobba...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13