Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Barba, kan vi sammanföra J med A, så hon kan lära honom att man inte får dla papeter? A har pillat sönder skarvarna på tapeterna vid sin säng, så när han får ny säng sedan så är det jag som sätter upp ett tyg eller nåt som skydd runt om.  
    Jag upptäckte det idag, och precis när jag hade gjort det och såg sträng ut säger ungen "hevlet satan inte funka" och trycker på min gamla mobil... Jag var tvungen att hasta ut ur rummet. Samt tala allvar med maken om språkbruket...

• cilla67
    Billabong skrev 2011-06-12 23:39:59 följande:
    För om tvillingbrorsan får en tillsägelse så är den ju BARA riktad till honom...
    Sara, det funkar likadant om man har två likadana saker också...
    Vi har två ljuslyktor i fönstret, de har glaskupa på en hög fot, inget man vill att barn ska pilla med.
    A stoppade ner en liten plastgubbe i den ena kupan i kväll och skulle förstås genast pilla upp den igen, varpå hela lyktan svajade och jag sa till att "jag vill inte att du pilar på den där, den kan ramla ner och gå sönder ".
    Tre sekunder efter att jag petat ut gubben åt honom stoppar han raskt ner den i lyktan bredvid... Man får väl skylla sig själv, jag sa ju "den där", inte "de där"...

• cilla67

Ela, framgångsrecept?! Vad menar du? Som jag förstår det SKA tvååringar bete sig sådär. A har vägrat hela vårvintern/våren att klä på sig, byta blöja, byta kläder, ta på pyjamas samt allt som man måste avbryta, han kan liksom inte SLUTA med saker.
    Nu har det börjat lätta (snart 2,5), nu är det ok att klä på sig och pyjamasbiten är också ok om han bara får välja pyjamas själv. Byta blöja däremot kräver ofta förhandlingar, såvida det inte har skett allvarliga saker.
    Istället har han blivit kinkig med när han måste byta blöja eller kläder på eget initiativ. Det kan vara så att han har spillt tre droppar på byxorna, då måste de givetvis bytas. Eller så kommer han på att han precis som man drog upp den nya blöjan, kissade. "Mamma, kissat. Byta bölla!"
    Sedan har han snappat upp att maken är petig med att saker kan bli gamla (mat, alltså) och därmed odugliga. Detta har han tagit till sig och applicerar på allt. "Mamma, den töjan gammal. Inte ha den. Annan." Till exempel. Ibland undrar jag om det bor en tonårstjej i honom! 

• cilla67

A har just diskat medan jag pratat i telefon med farmor. Han hade smort in sig rejält på magen, armarna och händerna med diskmedel, så det blev att duscha bort det. Nu heter det "Inte mamma komma, duscha sjävl - länge!"
    Obs, "sjävl" var inte felskrivet, det heter så... 

• cilla67

Jag vet inte om det är av själviskhet eller som jag är en god mor, men jag har i dag försökt lära A två viktiga saker: hur gott det är med jordgubbar och mjölk ("A inte, äckligt" varpå han lastade över alla gubbarna till mig och slevade i sig mjölken) samt hur man åker kana på raggsockorna...
    Det senare var en hit, kan jag säga. Tur att maken inte är hemma, han är inte riktigt lika barnslig som jag. Han skulle bara tala om hur farligt det var. 

• cilla67

Persefone, visst är det ganska kul?! Jag tror hon hette Bielman... A kan inte åka på bara fötterna ännu men det var kul att springa i sockarna och känna att det var lite farligt, och jätteroligt att se mamma åka...!

Juni, ja, det var det som var grejen, åka skridskor. A sprang omkring och sköt en korg framför sig hela tiden och ropade att han åkte skridskor, så jag tänkte att jag skulle visa hur man egentligen gör! Att jag sedan inte vill att han far omkring med den där korgen är en annan femma....

• cilla67

Marge, är S prickig? Har vi missat nåt? Är prickarna orsaken till att vi inte har sett till dig på ett tag? Vattenkoppor? Tur att mormor kan hjälpa till!

• cilla67

Johanna, oj, vilken svår sits. Nu är väl kanske inte det samma sak, men jag rasade i vikt när jag var på Jamaica som tonåring i två veckor. Jag tror det berodde på att vi åt helt annan slags mat, och förstås på att man brukar tappa "valpfettet" nånstans i lägre tonåren. Kan det vara så att ni äter annan slags mat där borta i Värm-land, än vad ni gjorde här hemma? Kan värmen påverka förbränningen?

• cilla67

Somna, finns det? Luftrensarspray? Det vore ju inte dumt... sa hon vars son är snart 2,5... och som nu har två blöjhinkar.

• cilla67

Måste inhandlas - vår hink luktar apa. Den nyare luktar inte lika illa, men har andra features som svårhanterlig påsfastsättning och ett innerlock som lossnar. Var handlar man detta undermedel och vad heter det?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13