Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Apropå välling...
    I fredags fick vi äntligen svar på alla prover A tog. Allt var ok utom järnet. Små barn ska ha 9 och A har 1,6....
    Så vi fick flytande niferex som vi började med genast. Järnbristen kan tydligen orsaka dålig aptit, vilket då i sin tur orsakar hans dåliga tillväxt, enligt doktorn.
    Han frågade om A åt välling, men han har ju aldrig velat ha välling annat än som en nyck ibland. Fick då lära mig att i princip all mat små barn äter innehåller för lite järn, och därför är den berikade vällingen eller gröten så himla viktig. Nu har ju A börjat be om välling ibland, när han ser att lillebror får, så vi är på rätt väg. Vi har börjat fråga honom om det ibland också för att ge honom möjligheten oftare. Vi hade fullkornsvälling till honom, men eftersom den går åt så himmelens långsamt så slängde vi den och gav honom samma som G får, och den slank nog ner lättare. Skönt att bara behöva ha en sort!

A är så rolig nu. Han berättar långa historier. Han kan inte böja alla verb rätt, men han är åtminstone konsekvent!
    Eftersom Emil och griseknoen fortfarande är hett ämne, får man ibland berätta om dem som godnattsaga. Det gjorde jag igår kväll, men missade en bit, eller snarare struntade i den. Då fyllde A i:
    Alla hönsen liggde sovde, men lilla Ida komde väckte dom!

• cilla67

Mrs F, jag brukar också använda kramar som avledning vid raseri. Ibland får man sig en snyting istället, men oftast är det precis den rätta medicinen!

• cilla67

Galia, VVs termovantar är ju nya för i år, men rent tekniskt/praktiskt verkar de vara toppen. Både kardborreband att dra åt och ett så man kan komma ner ordentligt i vanten. Påminner starkt om POPs konstruktion med dragkedja, fast här är det en kardborreöppning. 129 spänn. De känns rejäla.

Sara, Nezeril, kanske? Niferex är järn! 

• cilla67

Galia, vi hade Kavat som räckte i två vintrar. De brukar vara väldigt lätta att få i en motspänstig fot i, öppningen är stor och de flesta modellerna är ullfodrade. I fjol hade vi även ett par Ecco, men de var tunnare och dög inte riktigt när det blev riktigt kallt. Dessutom var de trängre att stoppa i foten i.

• cilla67

Persefone, doktorn sa att sån mat som småttingar äter innehåller alldeles för lite järn och därför behövs välling och gröt som är berikad i kosten. A åt gröt som bebis, men vägrade även det kring 10 månader. Välling har det varit tvärnej på hela tiden, Vi har försökt med jämna mellanrum, men han har aldrig velat ha det förrän nu när lillebror får. Så det järn han har fått i sig kommer väl från blodpuddingen han får någon gång i veckan.
    Tyvärr glömde jag fråga hur det gick med remissen för blåsljudet, det kom jag på flera timmar efteråt. Jag får ringa och be sköterskan kolla upp det. 

• cilla67

Mrs Fisk, blodtunnbröd lät intressant! Gröt går inte, han gillar inte konsistensen. Äter inte ens potatismos. Fast nu har vi fått Niferex, så det får räcka så länge!

• cilla67

Sara, ja Didrikssons verkar vara jättetstora! Jag köpte ett regnställ i 80 på rea förra våren i en högst naiv tro att A skulle kunna ha den förra hösten. Det är fortfarande för stort! Byxorna har ju sån där västliknande överdel, och om man håller upp den delen täcker den nog hela A faktiskt! Om man nu tänker sig att A står i byxorna.
    Meantime in the jungle har han fått ett par galonbrallor från Kappahl i 86/92 som sitter som en smäck. Nåja, om man tänker sig att smäcken är ganska rymlig kring kroppen och att det går ner minst två A på bredden då. De är i alla fall lagom långa. 

• cilla67

Juni, Somna får rätta mig, men jag tror att man ger bredspektrum när man inte har t ex gjort odlingar och inte vet exakt vilken baselusk som ska bekämpas, bara på ett ungefär, och har bråttom att få bukt med saken.

Själv är jag skeptisk mot just Amimox. Jag fick det en gång, mot vad minns jag inte, men jag hamnade på akuten med andnöd och nässelutslag. 

Nästa vecka ska jag börja jobba och A ska gå på dagis varje dag. Typiskt att han då säger att han "inte vill gå till dagis, för de är inte snälla." Får ta ett snack med personalen på måndag och be att de håller ett öga på vad det är han menar.
    Hans barngrupp har ändrats ganska mycket sedan sommaren, då många barn har slutat eller bytt till stora avdelningen och en hel massa nya barn har kommit till. Både små och lite större. Som lök på laxen har ju personalen bytt plats med varandra nu också, så As favoritfröknar jobbar på stora avdelningen istället.

• cilla67

Grammis, jag rekommenderar Viggos Nej som läsning! Det inspirerar S och även dig! A älskar Viggo-böckerna.

• cilla67

Vi får se om vi ska ha A hemma i morgon, men igår hade han hög feber och var verkligen jätterisig. Idag är han sig själv igen, än så länge. Det verkar vara en snabb feber som går. Hoppas den inte kommer tillbaka.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13