Inlägg från: cilla67 |Visa alla inlägg
  • cilla67

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

A sov alltid ute och vi hade när det var som kallast ylletröja och yllekalsingar, flecce utanpå, åkpåse och fårskinn både över och under. Min syster tipsade då om en sovsäck i juniorstorlek som höll för -10, jag minns inte vad den hette helt säkert, men Everest Junior nånting. När jag försökte få tag på dne var den slut i hela landet, så det är nog bra att vara ute i god tid.

• cilla67

Hormon, märkligt med skorna! På vårt dagis är det ibland andra än föräldrarna som hämtar, och då får barnen själva säga vilka skor som är deras. Det blir ibland lite fel, liksom om det är personal som inte brukar vara på den avdelningen. Jag har hämtat A och fått leta efter skorna ibland. Det brukar vara en annan A som har dem på sig, för han har likadana skor fast i en annan färg!

A har haft en lång period när han har druckit ur små porslinsmuggar, egentligen äggkopp/glöggmugg. De har hållit trots att de åkt i golvet ett antal gånger av olika anledningar. Han har inte velat ha plastmugg, och maken har inte velat att han har duralexglas, eftersom det blir så mycket splitter av dem. Så då blev det dessa muggar, och det har funkat hur bra som helst. Sedan lillebror kom ska det förstås vara "bebismugg", pipmugg alltså...

• cilla67

Är det någon som har ett par vintekängor från Viking och/eller vet vad det är för innermått i storlek 24 och 25?
    Jag tänkte ev bjuda på nåt sånt på Tradera, och de annonser som har innermått utsatt uppger helt olika mått. Det blir ju omöjligt att veta vad man ska ta för storlek.  

• cilla67

Somna, jag gav upp det. Jag kollade säkert 15 tradera-annonser. Drygt hälften hade innermått angivet, men det pendlade mellan 15 och 17 cm i stl 24. Det gör det aningen svårt att förhålla sig till det hela... Har folk mätt tokigt eller är de olika stora? Nu när du säger att de brukar vara olika, så antar jag att det är så.
    Jag har inte kunnat hitta nån storleksguide från tillverkaren, så just nu lutar jag åt att välja ett annat märke som HAR storleksguide. Eller ta med skrutten till skoaffären och prova sig fram.
    Förra året köpte vi ett par Ecco, men de var så smala i öppningen att de var svåra att ta på med sockor. I alla fall om man är min man... Jag fick äta upp det köpet hela vintern.Det var ett evigt gnällande på "för små" vinterkängor. Sockorna fick ju plats, gott och väl, men just när foten skulle ner var det lite trixigt. Så det vill till att hitta ett par lättpåtagna i år! Särskilt som A gärna vill ta på sig själv numera.

• cilla67

Kavat tycker jag verkar vara stora i storlekarna, oftast. Som sagt, svårt det där. Vad var det för storlek på Kavaten?

• cilla67

Jag har också tittat på Kavat defender, men tyckte att 16 cm kändes mycket med min långsamväxande gosse i dem. Han fötter är nu 14,2. Men det kanske går åt när man har sockar i i vinter...

• cilla67

Bra jobbat, Somna! Vi sålde vårt andningslarm och vår babyvåg på blocket i veckan som gick. Jag var beredd på att det skulle ta sina modiga veckor att bli av med dem, men det var klart redan samma kväll. 

Måste bara berätta...
    I fredags fick A för första gången stifta bekantskap med Pippi. Dvd med avsnitten Pippi flyttar in, Pippi går på kalas och Pippi går i affärer. Den rullade nästan hela fredagen. Han tittar inte hela tiden, men gud nåde den som stänger av när han inte är där. Nu har han alltså lärt sig nya ord som mördare, karameller, Prusseluskan och kafferep! Mest fascinerad är han av att Pippi har en häst och sover med fötterna på kudden. Och av att poliserna vevar igång sin bil... 
    Jo, och så har han börjat tralla på "femton gastar..."

• cilla67

Juni, jag insåg när vi började titta att jag nog har sett mycket lite Pippi själv. Mina Pippiminnen kommer från en LP jag hade, med bilder på konvolutet. Så Kalle Teodor är helt okänd för mig. Däremot minns jag att Pippi har fredagsstädning på skivan och sjunger "Städa städa varje fredag, och så varje jul, för det tycker jag är kul"!
    Vi är nog lite trötta på denna skiva redan, så jag tror att del två får köpas in ganska snart. Vårt Coop hade dem för 59 kr, så det är ju överkomligt.

• cilla67

A älskar också att få ha "korta" på sig, han känner sig så vuxen i den. Han blev jätteledsen när han insåg att jag hade städat undan sommarens kortärmsskjorta, så pappan lovade honom en ny med långa ärmar.
    Över huvudtaget är han väldigt glad i kläder, han blir väldigt glad när han får nåt nytt. 

• cilla67

Assar, vilken fin snickarbänk/låda! Den ska jag komma ihåg om vi tycker att A kan hantera verktyg bättre framöver. (Just nu ligger G illa till när det ska snickras, så just nu har A ikeas tygvertyg.) 
    A gillar också shorts, och har ibland shorts inne. Jag köpte jättemånga shorts till i somras och hoppades att det skulle funka att låta honom gå blöjlös i dem, men han ville inte alls bli torr nu. Men shorts är skönt... 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13