• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Piggley Wink skrev 2011-03-11 09:47:58 följande:
     H säger också att om någon slår henne "så slår hon tillbaka och sen går därifrån". Måste prata lite med personalen om vad de har för strategi där tänker jag.
    Kan inte låta bli att le åt det agerandet. "Problemet löst", liksom. Fast inte rätt, så klart. Jag pratade med pedagogen och hon sa att de pratar mycket om att barnen ska säga "Nej!" när de utsätts för sådant de inte gillar. G är ju inte den enda som puttas och andra slår, vissa lägger sig på andra, etc. "De har alla sin grej", som pedagogen uttryckte det.
  • Somnat

Juni:
    Det brukar jag också tänka när jag ser henne överallt. Intressant är det också att hon ger ett mycket mindre intelligent uttryck "där ute"...

Fö håller jag med om lösningen på Fiolinas problem. Magväska - Det nya svarta!

• Somnat
    ilja73 skrev 2011-03-11 19:41:22 följande:

Hi hi vad roliga ni är

Det tycker jag också, faktiskt!

Du har rätt i att det troligtvis är bättre. Och de är ju ute en dryg timme på fm och går på promenad c:a en gång i veckan (idag stod det i dagsbeskrivningen: "Tog en prommenad. Tränade på att gå åt samma håll"

Har precis kommite hem efter en middag på stan. Mamma ringde och frågade om vi kunde ta med G och äta middag med henne eftersom hon passerade Stockholm. G var lika trött idag som igår så han somnade i vagnen på vägen hem. Jag säger inget om att jag hoppas att han sover hela natten igen. Han får göra som han vill...
  • Somnat
    cilla67 skrev 2011-03-12 17:10:53 följande:
    Själv har jag haft ännu en liten sketch med A.
    Jag hade duschat (i fred) men medan jag torkade mig och plockade fram kläder blev det en del oväsen utanför dörren och jag öppnade. A dök då upp och började plocka med allt löst i badrummet. Under påklädningen tittade A plötsligt till på mig, pekade på den nedre behåringen och sa med en tvåårings självklara röst:
    -Mamma skägg där. Raka. Inte ha skägg.
    Det blev högläsning på den!

Pyttis:
    Så roligt med stor säng. Hoppas det fortsätter gå bra!

Natten var väöl... Så där... G vaknade vid 4 med magknip. Var jättetrött, men så fort han somnat till kom det ngn körare och han började gallskrika. Så höll det på till 6 och då var G inte så intresserad av att vara i sovrummet längre. Eftersom det var min natt/morgon var jag ganska nöjd med att han gillar Pingu...

På em hade vi provgradering. G var med och det gick bra efter att han accepterat att mamma blev sparkad på och slängd i golvet. Innan dess var han lite upprörd. Efteråt hade vi mannens guddotter med familj hemma på middag och då insåg vi att G inte bara flörtar med allt kjoltyg han ser - Han har en hångelkoja!

I sitt rum har han en tjockbäddmadrass som är ihopvikt och pallrad mot väggen. Barn gillar att kansta sig på den där och då rasar den liksom ihop så det blir en grotta. Guddottern (3,5 år) låg därinne när G kröp in, fram till hennes ansikte och så hör jag honom viska: "Pussa, pussa..." Ja, samma G som jag och mannen måpste böna och be för att få en puss. Var ska dettta sluta?!
  • Somnat

Jag sitter och är lite lätt deprimerad på jobbet av jag vet inte riktigt vilken anledning. Men av smarta Sara fick jag iaf idén att det ju faktiskt går att jobba kortare dagar och få ut en ok lön om man fyller upp med FP-dagar. Ska kolla lite på det, faktiskt.

Vi fick också bonus, ett par tusen kronor, men jag fattar inte på vilka dagar, för jag har i princip bara tagit ut de 60 garanti-dagarna. Kanske 5-10 till förutom de. Mannen har tagit ut mycket mer, men iofs har mycket av det som är utöver garantidagarna varit lägsta-nivådagar. Men det låter ju ändå konstigt att vi ska få 2000:- för 10 dagar? Nej, jag lägger ner den räkneövningen och tackar och tar emot istället. Tack, tack.

Sara:
    Jag har inte haft det själv, men vet av folk i min närhet att et är en väldigt jobbig upplevelse. Skönt att det gick över så pass fort ändå. För jobba vill du, ju!

Sedan var det en hel del annat, men det har jag glömt. Jag är ego istället. Igår var vi på 18-mån kontroll med G. Det var inga problem med det. Vi hade läst Totte går till doktorn innan (då Totte får en spruta och plåster) och igår kväll när mannen läste Totte igen visade lilla hjärtat var han hade blivit stucken och fått plåster. Och så blev han ledsen medan han pekade och sa "Där!, Där!". Antar att han kom ihåg att det gjort ont. Och så började han ropa på mig, men jag var inte hemma (tränade).

Det är lite "lustigt", för jag får sällan kramar av honom (tex så kramar han dagisfröken både när han kommer och går, men jag får ingen kram vid något av de tillfällena), men när jag gör mig illa, eller blir arg på mannen (höjer rösten) eller som i lördags då han såg mig bli kastad i marken på träningen så blir han verkligen JÄTTEledsen på ingen tid alls och det är ganska svårt att trösta honom. Så han är nog mammas lilla plutt ändå... 

• Somnat

Vilken tur att Ela kom in på de här stora, viktiga frågorna. Jag har en annan:

En av mina bästa vänner har precis fått en liten tjej. De har en tjej och kille sedan innan och med andra ord en hel del grejer. Men vad tror ni skulle uppskattas? Om ni föreslår "kläder" så får ni vara mer specifika. Gärna med läng och lägsta pris...

Och för er som tycker detta är för basic så vill jag även ha förslag på present som kan skickas till en nyföding i USA (gärna en sak, för de använder uteslutande amerikanska märkeskläder på barnen) och alltså inte får vara för tung, samt en doppresent. Doppresenten ska dock inte skickas. Den behövde jag bara ha köpt för två månader sedan... 

• Somnat

Tack!

De som bor i USA är svenskar, så böcker funkar helt klart. Det fick de till förra barnet också. Brio är ett bra förslag, men lite för dyra att skicka. Men de brukar döpa barnen hemma, så jag satsar på det till dopet!

Fler förslag? Och glöm inte doppresenten!

• Somnat

Sångpåse! Det är ju jättebra! Passar ju storasyskonen också.

Nej, vissa tecken får man inte göra inne i riktiga fl heller. Pilar, tex.

• Somnat

Juni:
    Men du hade ju en tjej innan, så du måste väl anses som medelsnygg nu? Och Ela ligger fortfarande på plus!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13