• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Älgen:
    Vi har pratat med dem. Nu kommer de inte att flytta fler barn förrän till hösten, så nu har vi bara gett dem våra argument till varför de ska flytta honom.

• Somnat

Vi preppar också alla fläckar innan de åker i tvättkorgen, fast vi anv galltvål. Och Vanish i själva tvätten.

• Somnat

Jemema:
    Det låter hemskt, men vi "höll fast" G. Vi låg nära och hade en arm över honom. Han blev lugn och gosade in sig då. Lite som man själv gör om man sover sked, liksom. Man får bara se till så att det inte blir för varmt.

Ni hittar nog något system som känns rätt för er när ni väl får tag på sängen.

• Somnat

Åh, herregud... Det är tur jag inte har er som kollegor idag (vi går igenom statistiska analysplaner för kliniska studier (aka studier på människor)...

Men roliga är ni!

Själv anser jag att gränsen definitivt går vid en 70cm säng. Då måste man sova sked och vända sig synkront.

• Somnat

GHP:
    Jag är jättebra på fläckar!

(Drn 70 cm breda sängen var en säng i ett studentrum på en folkhögskola. Jag förstår inte varför de ville tortera studenterna på det sättet? Eller så ansåg de att den minimala sängbredden skulle fungera som preventivmedel eller något...)

• Somnat

Billa:
    Haha. Du är rolig!

(G gillar den dock inte. Det finns en gratisversion när man klipper tomten också)

• Somnat

Chiqita:
    Solklar faaaas! Svårt att säga varför, och det är klart att det känns som ett bakslag, men lägg inte någon vikt vid det så kommer det gå över.

(Som gammal sängvätare så kan jag säga att det kan räcka utmärkt att bara lägga en handduk över. Det blir mer att tvätta på morgonen, men mindre att mippla med på natten.)

• Somnat

Vi har lagt oss ner bredvid G fram till förra helgen. Nu ligger vi bredvid ett tag, pratar om dagen och myser. Sedan säger vi att vi sitter på stolen utanför dörren. Han pratar med oss ibland, men för det mesta är han tyst till han med liten röst ropar att han är rädd. När jag då går in förklarar han att han är rädd för monstren. Jag säger att det omöjligt kan vara några monster där för jag vaktar ju dörren. Då säger han att de kommer ut fr väggen... Stackarn. Inte lätt att vara liten och rädd.

• Somnat

Jag håller med om att alla får göra det som passar för deras barn, men själv hade jag aldrig klarat av att G grät sig till sömn/innan han somnade, så jag förstår hur Galia resonerar även om jag aldrig läst på om metoderna.

Fast jag har bara ett barn och då blir det onekligen lättare.

• Somnat

Jag får ju tips från Kiruna och de säger Gneist, så den ska vi prova i år. Fungerar säkert som bäst när det är riktig vinter, dvs snö och inte slask.

Synd att man aldrig vet hur vintrarna i Stockholmsområdet kommer bli... Förra året behövdes overall, men vintern innan körde vi på det fodrade galonstället nästan hela perioden. Overallen användes bara 4-5 veckor. Då blir den dyr alldeles oavsett tillverkare...

• Somnat

G sover fortfarande på dagen (20-30 min). Han är drygt 4... Det är olika det där.

• Somnat

Vi har växa-säng pga utrymmesbrist. Kan inte rekommenderas av någon annan anledning (förutom att de kan vara rätt söta).

• Somnat

Jag har inga tips, men att smörja med kortison när man inte vet vad det är är inte optimalt. Kortison dämpar ju (i dessa doser) immunförsvaret och det kan vara kontraproduktivt (liksom den bästa lösningen) beroende på vad orsaken är.

• Somnat

Vi kör också ceridal vid behov. Jag använder det också på mina läppar. Överlägset det bästa cerat jag provat.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13