• Frazze

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

germany skrev 2014-10-25 09:26:13 följande:

Har heller aldrig hört eller läst att Menopur ska kunna ge missbildningar.

Menopur sägs kunna ge bättre kvalite på äggen, så känns lite konstigt?

Om du Frazze kommer ihåg vart du läst det så vill jag gärna ta del av den informationssidan.

Kattflickan - Det går undan nu för dig med din IVF! Hur känns det nu är du börjar ha datum för det hela? :)

Linnea Svea - Hur går det för dig? Hoppas att du kommer att få ditt efterlängtade plus. Vi får hoppas att tråden kan smitta oss med lite gravidbaciller .

Hej germany. Jag googlade menopur biverkningar och det första som kom upp var Fass allmänhet Menopur och när man klickar på den så kommer man in och kan läsa lite om läkemedlet. Under Nr 2 Vad du behöver veta innan du användet menopur kan man läsa att hormoner som menopur kan ge missbildningar på fostret. Det är det enda jag vet om det! Min ivf läkare blev lika förvånad som alla här för hon hade inte hört det heller.

Jag blev ju bara fundersam eftersom att Elly hade en missbildning OM det kunde vara av menopuren?

Vi lär ju aldrig få veta det eftersom att vi inte lät utföra någon obdution! Men det skulle ju kunnat vara en anledning eller? De hade aldrig sett något liknande på förlossningen förut, så vi hoppas att det var en engångsföreteelse!
  • Frazze

Åååå jag har lyckats igen dessa förbannade sprutor alltså! Nu har jag fått ett snyggt blåmärke på magen efter jag försökte sticka mig med menopuren igår. Det brukar vara orgalutranet som bråkar, men nu var det menopuren som jag fick provsticka minst 6ggr innan den gick in. Men som sagt, resulterat det i en bebis så kan jag sticka mig 10ggr om dagen no problems! Har typ mardrömmar om tisdag! Vad blir domen? Jag vet ju att de plockar även om det bara är två blåsor, men man hoppas ju på i alla fall någon mer.

• Frazze

Zwillinge! Du som vet lite om Äd, jag vet att jag frågat förut men jag frågar igen. Vad kostar Äd i Sverige? Och är det bara 1 ägg man får då? Eller kan man betala för två? Och sen vad kostar det i Finland och Tjeckien? Har du kontakt uppgifter dit? Jag tänkte att det är lika bra att börja ställa sig in på ÄD i alla fall om man ska få ett syskon någon gång i tiden (om det nu skulle lyckas denna gången alltså) annars blir det väl ÄD nästa försök antar jag

• Frazze
    Zwillinge86 skrev 2014-10-27 13:45:46 följande:

Jag vet inte riktigt vad det kostar i Sverige, har inte haft det som alternativ om det inte går via landstingsförsöken. Har resonerat som så att det finns så många länder i Europa som kommit så mycket längre än Sverige att det inte skulle vara värt att lägga pengar på en ÄD här hemma. De uppgifter jag fått är iaf att man är två par som delar på en donator här i Sverige. I Finland verkar de lite duktigare och de använder fler stödmediciner än Sverige. Tror att ÄD i Finland kostar runt 75000kr och då får man nog alla ägg. Har du landstingsförsök kvar kan FK ersätta kostnaden om du gör ÄD i Finnland eller på Island. Spanien ska vara ett land som är populärt men där är kostnaderna höga. I de baltiska länderna är det billigare från kanske 50000 och uppåt beroende på behandlingsupplägg. Att använda frysta ägg och/eller embryon är ett sätt att hålla nere kostnaden. De kliniker jag varit i kontakt med i Tjeckien,Polen och Estland verkar ha mycket bra teknik och fantastiskt bemötande. En del har svensktalande samordnare. Har du egen donator kan du även vända dig till danska kliniker. Då jag hade all info samlade på förea datorn som kraschade så har jag inga kontaktuppgifter kvar. Men det är bara att googla och sedan maila. De baltiska klinikerna verkar ha många fler aspekter att matcha donatorn efter, och ibland får man som patient vlja donator utifrån en lista med egenskaper.

Ja jag satt här och googlade en jäkla massa förut. Kom fram till att Lettland, Pilen el Tjeckien faktiskt verkade bäst och hade kortaste väntetiderna. Vart är det du blivit erbjuden äd? Och hur har det gått med det? Blev det något för dig denna gången? Jag tänker på dig och håller tummarna för dig att allt går bra!
  • Frazze
    germany skrev 2014-10-27 15:24:26 följande:

Frazze - Väg också in i om du vill ha känd donator eller dold, för det ser olika ut för olika länder.

Zwillinge - Hur går det med prolaktinvärdet?

Ja det ska jag oxå tänka på då om det blir aktuellt. Man får ju kontakta de olika ställena och läsa på så mycket som möjligt innan man gör något sånt. Men jag tror att donatorn var dold i både Polen, Lettland och Tjeckien om jag inte minns fel. Vad är för och nackdelar med båda? Så att man kan börja fundera på det?
  • Frazze
    Hannah8401 skrev 2014-10-28 06:36:56 följande:

Vad bra att så många är på g med behandling, det blir spännande att följa. Hoppas prolaktinet åker ner ordentligt Zwillinge.

Frazze när är nästa vul?

Hrj Hannah! Jag ska vara där kl 13.45 idag! Är så nervös så jag dör! Men som sagt, jag har mer och mer börjat ställa mig in på ÄD så det känns ändå rätt bra. Jag hade ju två blåsor och jag vet att de kommer att plocka dem så det är ju bara om inget av dem tar sig som ÄD kommer in i bilden.

Hur går det för dig då? Är allt fortfarande bra och plutten har stannat kvar i magen? Lyckliga dig! Jag hoppas och önskar att går precis som det ska. Kram
  • Frazze

Ok nu blev jag nervös på riktigt! Jag har ju tagit orgalutran i 5 dagar nu och idag hade jag världens äl flytning!!!! Har man det ni som vet lite mer än jag? Shit! Tur att jag ska dit idag så att de kan kolla i alla fall.

• Frazze
    Hannah8401 skrev 2014-10-28 12:46:30 följande:

Åh då får vi snart uppdatering då

Idag är jag på samma dag som mitt första missfall startade 6+3, ingen blödning än så länge. Tänkte göra vul om en vecka. Har hittat en här som gör det gratis! illamåendet har börjat smyga sig på litegrann, och brunost smakar underbart. Så var det med min son också, så jag hoppas det är ett gott tecken.

Ja jag känner mig som världens lyckligaste faktiskt. Men men, alkt kan ju hända....

Jag vet inget om orgalutran, men säkert fler här som har bättre koll. Lycka till om ca en timme då

Åh vad härligt att höra!!!!! Ja hade man vart en sån där som blev gravid bara man satt på en stol som en annan gravid suttit på så hade man nog inte vart direkt överlycklig över illamående! Men i vårt fall så tar man vad än de kastar åt oss även om man spyr som en kalv i 9månader så är det väl värt det.

Jag googlade lite om orgalutran och såg att ca 3av 1500 får äl även om de tagit orgalutran. Jag hoppas INTE att jag är en av de 3! Det återstår väl att se om där finns någon äggblåsa kvar idag då! Vad händer annars liksom? Min man föreslog att åka hem och "pippa" gärnet! Han skulle ta ledigt resten av veckan så att vi kunde köra på på heltid Knäppis! Jag ska bombardera dem med frågor om allt idag. Skriver sen om det är good or bad news!
  • Frazze

Åh det var en äggblåsa till som dykt upp idag så nu har jag en på 14mm en på 12mm och en på 8mm och sen en microskopiskt liten sa hon. Men jag ska fortsätta att ta menopur tills på söbdag så får vi se då. Kommer förmodligen att ha liiiiite menopur kvar efter om någon skulle vara intresserad. Åh jag blev så glad! Inte mycket att hurra för men 3st kan vi nog förhoppningsvis räkna med då Då kan där finnas ett guldägg!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH