• Kattflickan

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

CFF: Trist att AMH hade sjunkit! Kan det inte ha att göra med att d- vitaminnivåerna borde vara som lägst så här års? Även om du tar tillskott så kanske det är svårt att komma upp i bra nivåer så här i slutet av vintern?

• Kattflickan

Jag har hört tvärtom, att långa protokollet brukar vara gynnsamt för de med låg äggreserv.

• Kattflickan

Linn: Jag blir så glad! ( och lite tårögd) Ett stort Grattis! Jag håller alla tummar jag har att ditt plus får bli kvar! Kramar!

• Kattflickan

För mig såg de bara tre blåsor på VUL ca dag 8 eller 9. Minns inte exakt vilken dag de kollade. Men vid äggplocket fick de ut 8 ägg varav 6 blev befruktade. Hade de haft regeln om att de inte gjorde ÄP vid färre än 4 blåsor hade jag inte haft min underbara dotter idag.

• Kattflickan

Intetnyttpåplusfronten: Jag frågade dem samma sak utan att få ett bra svar. Jag gjorde VUL på akademiska och de sa att de bara såg tre blåsor som hade en chans att bli tillräckligt stora och tyckte att äggplocket borde senareläggas. Karolinska beslöt sig dock för att göra äggplocket enligt plan och fick då ut 8 ägg.

Zwillinge: Förstår att tanken på att något av dina ägg kunnat funka fast de inte plockade dem är jobbig. Hoppas verkligen du lyckas snart!

• Kattflickan

Germany: Visst är det otäckt när man inte känner fosterrörelserna! Klaras mönster var att hon hade ca 3-4 livliga dagar åtföljda av 1-2 riktigt lugna dagar när jag knappt kände något. Precis när jag började bli rejält orolig och skulle ringa förlossningen satte hon igång igen. Hon har behållit det mönstret sen hon kom ut. Vanligen är hon vaken en stor del av dagen. Förutom vissa dagar då hon sover mest hela dan.

Skönt att det såg bra ut! Kom ihåg vad jag sagt innan, passa på att fixa saker, träffa vänner etc. nu. Det är inte säkert att du orkar om 10 veckor!

Grattis Viki! Bra utfall!

• Kattflickan

Mian: Jätteintressant artikel! Jag har själv spekulerat i om mitt låga AMH beror på att jag har gonadal mosaik för Downs syndrom, dvs mina äggstockar har Downs. Kvinnor med Downs går vanligen in i klimakteriet tidigare. Kromosomrubbningar ex Downs nämns i artikeln som tänkbar orsak till prematur ovarian failure.

Hoppas de hittar en lösning på vårt problem snart!

• Kattflickan

CFF: AMH är verkligen inte allt. Förstår att det är jobbigt att inte värdet ökat men det är som Germany skriver att det är kvalitén som räknas. Hoppas inseminationen går vägen!

Om jag nånsin tar om mitt AMH ska jag göra det på sommaren. Jag verkar vara mer fertil under sommarhalvåret, kanske pga d-vitamin?

För mig känns det lite skönt att antagligen fått reda på orsaken till mitt låga AMH. Har accepterat att jag har ett ovanligt genetiskt fel och nu vet jag orsaken till att jag har en mindre äggreserv.

• Kattflickan

Viki: Det låter ju jättebra! Jag har hört om så många som blödit lite kring TD utan att det varit någon fara, bland annat för min syster och hennes son är idag två år. Så, försök att ta det lugnt och var glad över ditt starka plus. Är du orolig kanske du kan få ta blodprov och se att HCG ökar som det ska? Grattis till plusset iallafall!

• Kattflickan

Kromosomfel kan också vara en orsak till POA.

Jag fick också mensen tidigt, ca 10 år gammal. Har också funderat på om det är därför äggen tar slut tidigare. Men för mig är det nog kromosomfelet som är orsaken.

Min mamma rökte som en borstbindare när hon väntade mig och under hela min uppväxt, minst 2 pkt om dagen. Har aldrig hört talas om att det kan vara en orsak till POA. Kan tillägga att min mamma dog i cancer för några år sedan. Önskar att jag kunnat övertala henne att sluta röka, då hade kanske min dotter haft en mormor idag.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH