• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LillTussa skrev 2011-06-12 21:44:23 följande:
    shop.alltforforaldrar.se/solskydd-for-bilbarn...

Nån som provat denna?
    Vi har den, sonen älskar den... drar ner den och leker med. Så han är nöjd och glad, jag är mindre nöjd för den har blivit konstig form. Var svår att sätta dit men efter lite pillande så lyckades jag få den att sitta bra tills sonen då drog ner den så den kommer framför magen istället för ovanför huvudet. 
  • t0va
    LillTussa skrev 2011-06-12 21:56:35 följande:
    Ok! Bra veta, just nu kör vi solhatt eller kepa i stolen.. Men inte alltid lillefis vill ha nåt på huvudet..
    Är samma för oss, jag provar keps men han tar oftast av den. Fast värst var det igår när solen lyste rakt in i bakrutan och han satt bak, då skrek han, men som tur var så svängde vägen lite så solen låg inte rakt på hela vägen hem. Då satt han bak. 

Fram funkar inte det där solskyddet alls det skymmer all sikt, bak har vi det på, i alla fall när han sover så sitter det kvar. :)  
  • t0va
    Tibell skrev 2011-06-13 20:19:13 följande:
    Satte om stolarna idag för att få stolen att ligga mot instrumentbrädan.. Men det gick inte så bra :( det glipar fortfarande kanske 1 cm.
    Däremot sitter stolen som sten!!
    Anledningen till att det inte funkade var för att när klacken gick över sätets kant låg den mot perfekt.
    Men så fort jag drog åt bilens bälte där fram åkte stolen tillbaka upp på sätet ..
    Och då testade vi att svärmor samtidigt satt i baksätet och drog förankringsbanden samtidigt som jag försökte spänna men det gick ändå inte..
    Ska se om gubben vill hjälpa mig i morgon.. Han är ju lite starkare.
    Men sen sitter verkligen stenhårt fast nu
    Du kan inte trycka fram hela passagerarstolen så den kommer längre fram? Vi spänner fast bältet först i barnstolen och sen remmarna, när det är gjort så trycker vi fram passagerarstolen tills barnstolen sitter stenhårt mot instrumentbrädan. 
  • t0va
    Zäta skrev 2011-06-14 22:45:36 följande:
    Hej! Jag skulle behöva lite hjälp av er!

Min lilla kille är snart 4 månader.. han kan sitta med stöd och är stor för sin ålder.
    Hans babyskydd börjar redan kännas lite litet. Han gilar inte riktigt att ligga ner i det.

Vilken stol skulle ni rekommendera?
    Han ska gärna kunna ha den läääänge.

Känns som om många lovprisar Britax two way, men den är från 9 månader och jag vill inte ha honom i
    babyskyddet så länge. Det känns inte lika säkert.

och two-way är inte bra för små barn, tror det rekomenderas att de är kring 2år när man börjar använda som ordinarie stol i alla fall om man åker mycket. Britax hi-way är den som verkar funka i flest bilar, är liten men kan användas länge ändå. 

Vi har maxi-cosi mobi som är en kanonstol för sonen, han sitter som en kung och man kan ändra lutningen under färd. Tyvärr tar den endel plats och för min bil är den inte bra, men som sagt sonen sitter kanonbra. Så prova och se vad som passar för er och i bilen/bilarna ni ska använda. Se till att få de provade och fastspända, vi fick bara stolarna satta i bilen inte fastspända och de sa att mobin skulle passa. Så jag trodde på säljarna men när vi själva skulle sätta fast den så visade det sig att den inte riktigt passar i våran bil.

I svärmors och min brors bil däremot är den helt underbar. :)  
  • t0va
    Zäta skrev 2011-06-14 22:52:19 följande:
    Tack för tipset! Finns ju hur många stolar som helst och det känns som om affären vill sälja den med mest marginal. Vill ju ha en bra stol som håller länge!

Den ska hest inte vara för bred heller. Vi har redan en stol till storasyster bak och sen lillens stol och dessutom ska jag lyckas klämma in min rumpa där bak med :P En Volvo V40 är mindre än man kan önska!
    aha, kolla hi-way då är mitt tips. Vi hade bestämt oss för den men stödbenet var för kort för våran bil. Men nu har de gjort om stolen så det ska inte vara något problem längre. Glöm inte att provsitta när stolarna sitter i bilen, jag märkte när vi skulle packa in 4 vuxna och bilstolen i en golf att hornen på mobin låg och tryckte in i min höft, det var ingen rolig resa, var en kort som tur var. ;) 
  • t0va
    201201232 skrev 2011-06-15 15:34:22 följande:
    Måste alla stolar utan stödben lutas mot ryggstödet framför?  
    Tror det, och gärna de med stödben också för extra säkerhet. Om man inte lutar emot så har jag svårt att se att man kan få stolen att sitta stenhårt fast.

Det går inte att ha den andra stolen i mitten och two-way bakom passageraren?  
  • t0va
    Zäta skrev 2011-06-15 17:14:43 följande:
    Blir så tokig på affären då som gör det extra svårt! För alla stolar var från antingen 6 eller 9 månader. Jag vill ju byta nu! Det är inte ofta jag itar på folk på fl, men jag tror nog att jag gör det nu :P Ska köpa en stol i helgen om jag orkar ta mig iväg. Blir troligen en Hi way.
    Att de står från olika ålder och kg är för att de testas olika i krocktesterna men mobi som vi har står från 9mån och 9kg om jag inte minns helt fel. Jag dubbelkollade med en kille som är expert på sånt här och har jobbat med britax stolar, han jobbar på säkerhetsbutiken och vi här i tråden brukar rådfråga honom ifall det är frågetecken. Han sa att så länge barnet sitter bra i stolen, att selen kommer på rätt ställe så är ålder och kilo inget man ska gå efter. Vi bytte när sonen var 6månader och vägde runt 8kg. Bara de kan sitta själv så de orkar sitta mer upprätt så är det bara att byta stol. :) 

Här har du en länk till säkerhetsbutiken  http://www.sakerhetsbutiken.se/
  • t0va
    Finesse skrev 2011-06-16 07:47:05 följande:
    Kanske en av stolarna som Robert Bell snackade om i höstas? Han skrev att 2 eller om det var 3 nya stolar skulle komma på svenska marknaden...
    jag tror det, det ser nästan ut som ett alternativ till two-way, och det där med att nackstödet hamnar rätt och att den ska vara lättare att installera tycker jag verkar intressant. I jönköping hålls premiärvisning men de kommer väl till mig också om ett tag. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-06-16 16:34:43 följande:
    När vi hade våran MT bakom var det totalförbud på att justera stolen (pga underförankringsbanden) och det fick alla som satte sig i bilen omedelbart veta.

www.bellelli.com/en/giotto.htm
    I det reklamblad som skickades ut förra veckan stod det att den kan moteras både bak och framvänd. Men när jag läser på hemsidan är det bak och fram SÄTET man får montera i. Tyckte väll det var suspekt att en sådan bältesstol skulle få användas bakåt...
    Vi har också den regeln, men det är bara jag som kör ändå förutom när bilen ska in på service och då har jag fått ta bort stolen. För våran barnstol sitter fast i förarstolen, finns inga fästpunkter där som gör att man kan ha den fast och flytta förarstolen, var samma när den suttit bakom passagerarstolen också, där sitter den när vi åker i en annan bil och det finns en chans att någon annan än jag ska köra. Min pappa lyssnade inte utan tyckte han kunde höja sätet för att få bättre plats, då det blev att spänna om stolen. 

Villken liten kille som sitter i stolen du länkade till på videon, han måste ju vara runt året, så läskigt att se.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!