• t0va
    MammaHela skrev 2011-05-16 07:45:38 följande:
    ¨höll på att baxna igår, såg mina gamla grannar när de stoppade in sin minsta son i bilen, han är så liten att han inte går ännu, de sätter honom framåt i en urgammal modell av rockatot.. Alltså den stolen stod på nått mysko framåtvänd i baksätet-
    nej, men hur lyckas man. Jag satte in vårat babydskydd i framsätet framåtvänd en gång när den stod på marken och bilen skulle flyttas 10m från en p-ruta till en annan. Bältena är precis så de går runt bakåtvänt och jag orkade inte fippla, men hur lyckas man och få skiten att sitta fast då det förstår jag inte? 

Eller man kanske tycker den kan sitta löst och bältet är kring barnet som en bilkudde.  
  • t0va

Hur är det med att ha något mellan bilstolen och sätet? Var och pratade med babyaffären och vi provade att lägga en hård cellplastskiva under stolen. Den täcker hela stolens bas och sen drog vi åt och nu sitter stolen verkligen stenhårt, den satt stenhårt bak även utan stödbenet nere. Det går inte annars för sätet är så mjukt så man har inget att få stöd emot. Men är det ok att ha en sån där? 

Är en mobi vi har och jag har försökt få tag på någon där men ingen svarar. Blir så trött på det här nu, den passar bra i svärmors bil men våran känns bara skit. Kanonstol som är underbarn men jag känner mig lurad när jag blev lovad att den passar och de tom. installerade den.

Ska åka och prova nya hi-way fast i en annan av butikerna en dag när jag har tid och se om den passar och sen hoppas att vi får ekonomi att byta stol.  

• t0va
    Caladhiel skrev 2011-05-16 19:23:52 följande:
    Jag skickade mail åt Robert Bell på Säkerhetsbutiken och frågade om jag kunde sätta någonting mellan bilstolen och sätet då jag skulle installera vår Hi-Way i mitten bak. Stolens ena kant sjönk nämligen ner i skarvet mellan bilens säten och stolen blev helt sned. Robert svarade då att allt man kan göra för at få stolen att sitta stadigt är bara till fördel, och tyckte mitt förslag att använda liggunderlag som stödgivande material var en bra lösning så länge man i övrigt monterar stolen korrekt. Vi har nu ett liggunderlag fyrdubbelt (för att få det tillräckligt stadigt över skarvet i blisätet) och Hi-Wayen sitter perfekt i mitten bak på vår Peugeot 406... :)
    Tack, ja detta blir ju ungefär som det ni har fast mer fast eftersom materialet inte viker sig på samma sätt. Visserligen kommer stolen lite högre upp i bilen men det är inte något som blir problem och den står som sagt otroligt stabilt. Kan testa med liggunderlag också. Vi provade själva med en filt men den blev inget bra alls, liggunderlag har jag inte tänkt på men vi har ett sönderklippt i källaren. Det är just över kanten längst fram som allt viker sig, men så är den 10år gammal bilen och rätt nedsutten där. 

Såg nu när jag kollade på stolen ute och inte i garaget att den har mycket bättre vinkel nu också, ser ännu mer rätt ut.

Märkte tidigare idag när sonen somnade i stolen att han blivit stor, vi har tidigare haft nackstödet från britax i, men efter att jag flyttade stolen från svärmors bil till våran så lossnade det och jag glömde sätta tillbaka, men när han somnade så tippade inte huvudet åt sidan. Men nu sitter det på plats igen. :)  
  • t0va
    Finesse skrev 2011-05-19 15:34:48 följande:
    Nån som haft problem med att deras barn SKRIKER i bilen? Blev det bättre när ni bytte från babyskydd till bilbarnstol?
    ja, det blev mycket bättre. Vi hade lite småpanik för sonens dop skulle vara 35mil bort och han bara skrek och var skitarg i babyskyddet, så vi beställde en bilstol men den var lång leveranstid, men vi hade tur och fick en tidigare för att det var en som hade avbokat. Var beredd att göra vad som hellst nästan för att få tag på en större stol åt honom för den resan. Det var stor skillnad, han blev glad och gillade att åka bil igen precis som när han var liten. 

Våra problem började när han var ca 4månader och började försöka sätta sig upp och vända sig. Nu sitter han som en kung och stortrivs och ser ut bättre också.  
  • t0va
    MammaHela skrev 2011-05-21 20:20:02 följande:
    Varför skriver så många att det är ok att bältena kommer ut under axlarna?

Både NFT och han Rikard sa åt mig att jag var tvungen att byta stol när jag ringde och frågade om vad jag skulle göra när bältena kom ut under dotterns axlar.
    Beror det inte på vilken stol man har, på min ska de gå under och inte över axlarna om man väljer mellan 2 höjder. 

Sen kanske det hänger lite på hur mycket det handlar om också.  
  • t0va
    Finesse skrev 2011-05-23 21:15:14 följande:
    Vad less jag blir på folk som vänder sina barn å skryter om det.. var tvungen att plocka bort en på fb idag bara för det.. orkar verkligen inte med sånna.. sen får folk tycka vad dom vill om mig.. men man kan inte säga att det är säkert för en 3½ åring att åka framåtvänd.. no way.. man måste testa allt.. 
    det är väl som med allt annat att man är stolt över att barnet kommit vidare och nu sitter på en barnkudde istället för att åka bakvänt som bara små bebisar gör... osv... än så länge har jag inga vänner med barn i den åldern men jag förstår dig. 

Tyckte det var jobbigt idag att ha sonen i babyskyddet igen, han är 9månader men klarar längd och viktgränsen. Vi lämnade in bilen på service och jag kunde inte ta loss den stora stolen och ta med på vagnen så när vi fick skjuts idag så blev det babyskydd. Ska jaga vidare efter en vettig stor stol som funkar i svärmors bil. Tror jag ska låna hennes bil och kolla om two-way eller hi-way är lättmonterade. Är så skönt att ha en extra när hon skjutsar eller vi samåker till landet som vi gör lite då och då. Så jag slipper stå på parkeringen och montera in den i våran bil igen.

Fick sätta fast den idag på statoil för när den står bakom förarsätet kan bara korta personer köra bilen... och verkstadskillen var jättelång ;)  
  • t0va
    Thegran skrev 2011-05-23 21:42:28 följande:
    tyckte att two way var himla lättmonterad faktiskt :)
    kalas, mobin funkar i svärmors bil också men det skulle vara bra med något som han kan ha länge, mobin räcker nog väldigt länge ändå men den är ju kortare än two-way. 
    Finesse skrev 2011-05-23 21:42:49 följande:
    Ja det är säkert så men det är FEL enligt mig.. det är en sak om dom växt ur den största stolen och verkligen inte ryms bakåtvända.. men detta handlar om barn allt mellan 2-4 år.. Som i rätt stol skulle kunna sitta bakåtvända.
     Håller helt med, jag blev galen på en släkting som lät en treåring sitta framåtvänd enbart på kudde när hon skjutsade det barnet. Då hade sonen bara babyskydd annars hade vi lånat ut våran stora stol. 
  • t0va
    LillTussa skrev 2011-05-23 22:33:17 följande:
    Tips är ju att köpa extra förankringsband om man byter stol - bil ofta. Underlättar fruktansvärt! Vi köpte till svärfars bil så slipper vi det krånglet när vi måste över med stolen till deras bil. Tycker det är det momentet som tar mest tid. Stolen knäpper man liksom bara på när banden redan är fasta.
    Tack för tipset vi har gjort det, dels för att flytta mellan bilar men även för att flytta fram och bak, är ett helvete att få fast banden när stolen står fram. Men tyvärr är det ett mindre helvete att få fast stolen alls i våran bil. Är jättemissnöjd med det inköpet även om jag är jättenöjd med stolen i sig så monterningen är inte alls bra. ÄR våran bil som stolen inte passar så bra i för i svärmors passar den bättre. 

Banden är det lätta... Men imorgon ska jag till babyaffären och kolla lite så får vi se om det blir något annat i framtiden.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!