• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

INFO skrev 2011-03-24 14:39:05 följande:
    Formulerade mig lite klantigt. Min mamma har bara vuxna barn, det är till hennes barnbarn stolen skall vara. Vet att de själva skulle bli superglada över att få en egen stol till bilen.

Har tidigare kollat på Britax hemsida men hittade då ingen lista. Men jag gör ett nytt försök igen.
    Fråga säkerhetsbutiken de har rätt så bra koll på vad som kan passa och inte. 
    angeni skrev 2011-03-24 12:06:59 följande:
    Är det inte samma förankringsband till alla stolar? Det trodde jag iallafall. Vi har köpt extra uppsättningar på barnens hus, och det är britax som har gett ut dem som vi köpt.
    nope, det är inte samma. Maxi-cosi har inte sånna bältesfästen som många modeller har utan en platta med ett hål i som man fäster en krok. Jag frågade i butiken där vi köpte stolen men det var en virrig person som inte visste något alls. 

Får ta en tur till babyland istället de kanske kan hjälpa mig. 

• t0va
    MammaHela skrev 2011-03-27 12:31:17 följande:
    Du menar väl inte att du funderar på att vända en kille som är född i dec 2009 framåt redan???????

För vad jag kan läsa mig till så finns det INGEN bakåtvänd stol som börjar vid 15 kg.
    2010 tom. Får hoppas att det är ett missförstånd någonstans. 
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2011-03-27 17:07:23 följande:
    Jag har också funderat på det där med den undre viktgränsen, tycker inte alls att axelbandet i babyskyddet (akta graco) sitter bra, det kanar ner över axlarna så man får som rätta till det då och då när man är ute och kör, höjde bandet häromdagen men då hamnar det för högt upp i höjd med öronen men satt lite bättre över axlerna.

Har en mobi som vi ska byta till sen och skulle gärna gjort det redan nu eftersom dottern sitter stabilt själv och när vi testade den satt bältet perfekt över axlarna men hon väger för lite för stolen, den är väl från 9-25kg har jag för mig, dottern väger kanske 7kg nu.

När vågar man byta stol med tanke på vikten?
    har ringt till typ någon försäljare eller något av maxi-cosi stolarna fick numret av en tjej på ntf men vi vi förstod verkligen inte varandra, enda kvinnan upprepade lite knackligt var "4månader alldeles för litet" (hon är 5månader nu) "orkar inte hålla huvudet" och "9kg eller 9 månader" ja det var typ det jag fick ut av samtalet så jag tolkade det som absolut inte före 9kg men sen läser man lite här och varstans att man ska byta så snart barnet kan sitta stabilt.
    Jadå du kan byta. Sitter barnet bra i stolen och selen är rätt så kör på. Vi har en mobi och bytte när sonen var ca 6månader, skulle blivit tidigare men det var ett par veckors leverans på stolen. 

Vikten är för att det finns 2 krockdockor när de testar sitter inte dockan från 0kg bra så väger nästa 9kg men så länge selen och barnet sitter bra så är det bara att köra på. Jag frågade säkerhetsbutiken om detta eftersom hi-way som vi tänkte på inte fungerade i våran bil så vi fick tänka om och blev kära i mobin. 

Sen har jag en fråga, nu fick jag hjälp av mannen att sätta mobin fram, jag och sonen ska på semester själva om en vecka och då vill jag inte ha honom bak. Men hur vi än gör så går det inte att få att stolen sitter stenhårt fast och ligger mot instrumentpanelen Nu sitter den stenhårt men det är ett glapp på ca 2-3mm, kanske blir det skillnad när sonen sitter i stolen. Men gör det något? 

Nu när han hjälpte mig att trycka ner stolen så får vi ut stödbenet som det ska vara så jag tog ner det också även om man inte behöver det när man har mobin fram. Men gör dessa 2-3mm något? 

Vi provade allt men antingen så satt den emot brädan men var jättevinglig eller som nu att det är ett litet glapp. 

Nu så ser jag backspegeln också, inte helt men tillräckligt, fast vi ska åka och kolla på en såndär vidvinkelspegel i alla fall. 
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2011-03-28 18:16:41 följande:
    Vi satte in mobin i bilen nu eller ja de på babyproffsen fick sätta in stolen för det gick bara inte, det slutade med att tjejen som hjälpte oss fick gå och hämta ytterligare en tjej som var mer kunnig.
    Har en gammal volvo med alldeles för mjuka säten så det var ett väldigt meck som slutade med en baksätesinstallation i framsätet för det "vanliga" sättet gick inte helt enkelt, sätet var så mjukt att stolen inte stod stabilt men med stödben och utan lutning mot instrumentpanelen gick det bra men så får vi vara extra nogranna med att dra åt spännena framöver.kanske ett sätt för dig också T0va?
    Det står inte med i manualen men är godkänt enligt tjejen på babyproffsen hon hade haft kontakt med maxi-cosi om den installationen förut, de hade valt att inte ha med den i instruktionerna eftersom det var lätt att missupfatta och krångla till det med att t ex ha den lutad mot instrumentbrädan och stödben samtidigt eller något sånt så av säkerhetsskäl valde de att inte nämna den.
    Jo jag kom fram till att det nog är så för oss också. Jag provade att dra fram sätet lite så den skulle stå mot panelen men den blev så vinglig då. Nu med stödbenet också är det mycket bättre. 

Jag försökte maila den adress som jag fått för kontakt men det är ingen som svarat. I vanliga fall kan han sitta bak men nu när det ändå blir ca 6 timmars resa själv med honom så funkar det inte. Kan ju inte stanna var 5:e minut för att han tappat nappen eller leksaken. Nu är han så stor att han kan dra loss nappen om vi sätter fast den i hans kläder. 
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2011-03-28 18:32:02 följande:
    Nämen kör på det ni också då, det är ju godkänt även om det inte står med i manulen vad jag såg över tjejens rygg och rumpa medan hon installerade den så är det exakt likadant som vid baksätesmontering det ska vara en bit från vindrutan och ha ett bra avstånd från instrumentpanelen för den ska bara stå på stödbenet då, vi har nog 5cm mellan stolen och intrumentbrädan. 
    låter jättebra, tror jag ska maila säkerhetsbutiken och fråga också, men det finns ju andra stolar där man bara ska ha mot stödbenet och inte instrumentpanelen så varför skulle det inte funka med mobi. Att det inte står är väl för att det är säkrare att ha emot panelen som är en fast punkt. 

Men alternativet att ha honom bak när jag kör själv nu är inte säkert alls. Han är i en separationsfas också så åka själv även om vi pratar med honom har varit svårt. Sambon har fått flytta bak enhel del gånger.  
  • t0va

Nu är jag jättenöjd med stolen i sig men är lite sur på försäljarna, att de inte sätter fast stolen ordentligt och kan sånt. När vi testade hi-way så var stödbenet för kort, i den affären så försökte de i alla fall sätta fast stolen med remmarna. 

Sen i 2 andra affärer där jag provade mobin och multi-tech så satte de bara in stolen i bilen och såg att den fick plats men inget om att man borde installera den också. De sa att passar den i bilen så går det. De satte in stolen åt mig och drog banden under framsätet över spaken som ändrar läget på sätet. Tur att jag är så skeptisk till allt sånt och tog ut den för att installera själv.

Hade vi nu inte fått fast den fram, visserligen inte mot instrumentpanelen men med stödbenet så skulle jag blivit rasande. För vi sa till i affären att stolen måste passa bak och fram. Är inte bara när vi ska åka långt själva jag och sonen, jag måste också kunna fälla sätet för att få in vagn, rullstolar och packning.

Tragiskt att de inte har bättre koll. 

• t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-30 21:37:28 följande:

Idag var vi på babyproffsen o frågade om vår britax fix-way stol eftersom jag tyckte den va alldeles för hög i bilen o tänkte köpa ny o byta stol.
    Säljaren följde med ut i bilen o kolla på vår stol. Det visade sig att vi satt den alldeles för löst! Han hängde o klängde på stolen o spännde den rätt. nu e den ju kanonbra tycker jag! :) Den e mycket längre ner i sätet o man får i o ut bebisen mycket lättare!
    Skönt att vi slapp köpa en ny stol. blev helnöjd!
    Tipsar om att be säljaren hjälpa till att sätta i bilstolen man köper, då får man den som man ska, d kan va svårt o få rätt på den genom bruksanvisningen.

Tur att ni fick hjälp, men tyvärr är inte ditt tips ett bra tips. Många i affärerna har ingen aning om vad de sysslar med. När vi köpte stolen bad jag om hjälp att sätta fast den, de satte remmarna över handtaget som ändrar stolsitsens läge. Så hade det smällt så skulle stolen ha kunnat flytta på sig. Barnstolen satt jättelöst också. 

Igår när vi var där igen för att se om de hade extra remmar att köpa så var det en familj som skulle ha en stol, de valde en och fick en snabbkurs på plats hur man installerar. Det var inte alls så som det står i manualen och man provade inte stolen i bilen. Hade god lust att gå fram och fråga vad de sysslade med. 

Borde vara lag på att säljarna har utbildning på stolen och hjälper till att installera. När vi kom ut såg vi att de hade en liten saab, jag tvivlar på att stolen kommer gå in i deras baksäte och någon kan sitta fram.

Själv har jag tänkt maila affären och skriva vad jag tycker, om vi nu inte hade lyckats få stolen att sitta bra fram så hade jga blivit rasande. Affären sa att den skulle funka fram och de installerade den fram men när vi läste manualen och försökte få den på plats själva så gick det inte. Om vi skiter i att den ska ligga mot instrumentbrädan och har den på stödbenet så går det.

Men i endel affärer så har de kunskap. :)  
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-30 21:52:26 följande:
    OJ! Jag trodde verkligen säljarna kunde sitt jobb! så glad att vi träffade rätt säljare här då. Jag hade verkligen tänkt kasta ut stolen men nu ser jag ju att d inte alls behövs. denna säljaren va jätteduktig tyckte jag. Då ska jag hålla mig till honom när jag behöver andra saker :P
    Ja det ska du verkligen göra, kanon att hitta sådana personer som vet vad de gör. Det är sjukt att man får sälja så viktiga saker utan att ha en aning om vad man gör.
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-04-08 19:09:22 följande:
    Dom gick inte med på att ta bort dom, så det är alltså fritt fram att hänga ut andra så länge man inte nämner namn (men som endå kan identifieras) bara man skriver att det inte syftar på någon. Bra att veta.
    Skriv igen och påtala problemet, jag har fått idiotsvar vid första kontakten men sen skrivit igen och fått trådar låsta osv. 

Supertråkigt att det hålls på så här för du har verkligen hjälpt MÅNGA. Men vad jag tycker om FL support vågar jag inte skriva här...  
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-04-09 17:57:36 följande:
    Nu har jag gort en privat medlemsgrupp, bakåtvänt är rättvänt, om någon vill vara med. (Jag gjorde en som jag fick stava konstigt med, det stod att jag hade använt otillåtna tecken, så jag utgick från att det var åäö, men det var en punkt.)
    Självklart vill jag det. 

Igår kräktes sonen ner hela sig och bilstolen, var ordentligt med kräks. Fick stanna och ta av honom kläderna tom. Så nu har vi tvättat klädseln, gick mycket lättare än jag trodde. Eftersom vi är bortresta så hade jag inte manualen med mig och hade inte tid att leta rätt på den, så jag provade att få av den ändå och det gick superlätt.

Idag satte jag på den och det gick också otroligt lätt. Fast det tar ju evigheter att få klädseln att torka men nu är den ren, fast resten av bilen stinker kräks... Trodde det var magsjuka för han har feber också men det verkar inte vara så. Bävade lite för att bli tvungen att åka in till sjukan inatt med en blöt bilstol.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!