• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-08-12 20:52:15 följande:

Det är tyvärr vanligt. Har sätt flera som har det nyfödda barnet i ett täcke i famnen på väg från BB.

ja fy... det blev bara så fel. Hon bar barnet så otroligt försiktigt och kärleksfullt på gården och sen går ner och lägger det i bilen utan att tänka. Barnet har ju inte en chans vid en inbromsning. Var så jag kände för att försöka köra ikapp och stanna dem och erbjuda vårat urvuxna babyskydd. 
  • t0va
    Eivla skrev 2011-08-12 21:42:45 följande:
    Det ser ut att vara en Freeway på både form, bälte och klädseln. Men det är såååå många som använder Freeway framåtvänt, det finns ett "jättebra" (!) sätt att trä bilbältet genom stolen på, och sedan sätter de barnet i selen. Att det absolut inte är godkänt spelar ju ingen roll! *ironi*
    ja det spelar ju ingen roll, manualen är ju bara för de som inte kan tänka själva ;) 

Har inte fått någon mer bild på stolen men du har säkert rätt, den skulle vara 1.5år typ men jag tror mer på lite till... Den andra som jag pratade med sa att man inte behöva fästa med underförankringsband om stolen är bakåtvänd och står mot instrumentbrädan för det hade de i affären sagt till henne. Hoppas verkligen att hon missförstått allt det. Jag förklarade för henne hur det egentligen ligger till och hon verkade ta till sig det.

Man blir ju mörkrädd om och om igen, hur folk ser så lätt på säkerhet i bil medans de är maniskt rädda för att barnen ska sätta i halsen eller bli tagna av en pedofil om man lämnar de ut synhåll i 2 sekunder.  
  • t0va
    Runguska skrev 2011-08-12 22:20:28 följande:
    Igår skulle vi hämta stora sonen på förskolan. Lillkillen blev hungrig så jag satt kvar i bilen och matade honom. Bredvid oss står en bil, typ mindre lastbil. I förarsätet sitter en man. Så kommer det en kvinna med ett barn i kanske 3-årsåldern. (Svårt att avgöra, kan ha varit både uyngre och äldre såklart) Jag ror inte att de ska in i lastbilen men kvinnan hoppar inte i passagerarsätet och drar sedan upp barnet som får stå på golvet framför henne. Så åker de iväg. Kvinnan utan bälte och barnet stående på golvet. Själva f*n att jag satt och ammade annars hade jag sagt till. Inte för jag vet vad jag skulle sagt, men något - vad som helst hade ju varit bättre än det ingenting jag nu kunde göra. Började fibbla med mobilen för att ta bild på reg-numret, men hann inte det heller :(

Jag och min man diskuterade det och det är läskigt många som har "fel" lösningar för barnen i sina bilar. Min pappa håller på och tjatar om att vi måste skaffa framåtvänd stol till äldsta sonen. Han är bara 3.5 och vi ska köa ny stol (Two-Way) har vi sagt och då tjatar han om framåtvänt heöa tiden. Så säger han till sonen - klart du ska ha riktig rallystol. Blä så sur jag blir, sonen är ju nöjd bakåt, men säger morfar att det är "fel" tillräckligt många gånger så tycker väl sonen också snart att det är fel.

Det var för någon vecka sedan, då var mamma och pappa iväg med sonen och provade bilstolar (framåtvända) men mamma sa att jag skulle beställa en på nätet. "Tur" det för annars hade nog pappa köpt en framåtvänd åt sonen. Han är snäll och menar inget illa men jag önskar att an ville lyssna lite bättre på vad vi säger. Kan ju hända att han frågade i butiken och att de sa att sonen kunde vändas vid tre vad vet jag. Aja, vi ska köra bakåtvänt så länge det bara går. Förhoppningsvis kommer vi aldrig att krocka, men skulle olyckan vara framme så är nog barnen tacksamma för bra stolar med fördelaktig montering.
    Läskigt, du kan inte visa några filmer med skillnaden på fram och bakåtvänt vid krock så han får SE att det är så stor skillnad. Jag tror att min pappa kommer fatta han har koll på säkerhet i bil även om han inte är helt uppdaterad. Men morsan låter 3åringar sitta på kudde i sin bil. 
  • t0va
    Finesse skrev 2011-08-13 09:32:08 följande:
    Min son vägde 8940g i torsdag.. så alldeles snart väger han 9 kg och är inte ens 6 månader.. så snart kan jag vända honom framåt
    och min ettåring är ca 13kg skulle jag gissa på så snart får han åka bälteskudde... eller inte Skrikandes
    Får väl gå in i babybutiken när han är 15kg och prova bälteskuddar och se vad de i affären säger ;) 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-08-13 11:05:57 följande:
    ja... alltså, egentligen borde vi begära tillbaka kudden vi fick av syrran efter hennes sista (-01:a) som svärmor lånat för att ha i bilen om kusinen på 5,5 behöver åka med. tycker det är hemskt egentligen, hon har åkt framvänd flera år men man kan inte säga något åt föräldrarna utan att de tar extremt illa upp, blir elaka och det händer endå ingenting. Vi försöker ofta "föregå med gott exempel" och ofta lyckas det, men just med bilstol är det så svårt iom att hon är 3,5 år äldre.

men tillbaka till ämnet. Borde begära tillbaka kudden och sätta sonen på det, med kläder+blöja är han ju lätt 15kilo, 21månader gammal som han är...
    mmm... med mat i magen och blöt blöja kommer vi nog också upp i 15kg. :D Får ta mig till affären och kolla och säga att han snart är 15kg. Ska väga honom om någon månad så då får jag se hur långt vi kommit ;) Kanske tom. ska brista ut på bvc när vi kommit till 15 kg "äntligen nu kan vi skita i den jobbiga bilstolen och ha honom på kudde" för att se vad de säger. Men jag har ett bra bvc så jag antar att vi får en broschyr med oss hem i så fall... 
  • t0va
    Finesse skrev 2011-08-13 16:00:04 följande:
    Min är 5 månader, vägde som sagt nästan 9 kg i torsdags.. och är 70,6 cm lång.. har sitter jättebra i en britax hi-way.. Brio Primon blev alldeles för tung och bära honom i.
    Jag var tvungen att ta sonen i emmaljungas babyskydd när han vägde ca 10kg, vi hade bilen på service och svärmor var snäll och körde oss dit för att hämta bilen sen. Sonens mobi stod i våran bil. Eftersom han ändå var stor då så satte jag fast honom utanför bilen och skulle lyfta in för att sätta fast stolen, herrejösses så otympligt och tungt det blev. :) 

Får din kille plats i brion på  längden, tycker den ser så liten ut.  
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-08-15 12:20:20 följande:
    Men åker ni aldrig buss med barnvagn? Asar ni alltid med bilstol även om man ska åka regionbuss 20 min?
    Antar att även vi ska fylla i det nästa vecka, buss tycker jag är ok men inte bil. Vet att de åker lokalbuss/spårvagn ibland ner till stan till biblioteket tex. 
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-08-15 11:43:11 följande:
    Jo, det är det. Funderar på om den har funnits som vändbar stol i utlandet eftersom den så ofta används framåtvänd... 
    mm... blocketsäljaren hade i alla fall köpt stolen begagnat och fått höra att den var för fram och bakåtåkande och visste inte bättre. Men nu är annonsen borta och jag antar att hon lägger upp den ingen sen med rätt info. Jag informerade om ålder på stolar också så hon kan kolla hur gammal den är. 

Snackade med andra idag på en loppis, de hade varit i en babyaffär som sagt att stolar har en livslängt på max5år och att försäkringen inte gäller om man har en stol äldre än 5år. Helt sjukt så dålig info babyaffärerna ger, men jag gissar att det är försäljningsknep.  
  • t0va
    cicci85 skrev 2011-08-15 15:18:00 följande:
    visste inte bättre... Det står ju en klisterlapp på sidan där det står att den är godkänd bakåtvänd 0-25 kg. Ett kryss över den framåtvända monteringen... Jaja, inte den första som inte bryr sig...
    Precis... man ska orka läsa och inte tro på allt säljaren säger. Men källkritik verkar folk ha helt glömt bort nu, de tror på allt alla säger. 
  • t0va
    mamma 10 skrev 2011-08-16 20:17:22 följande:
    Just det, en sak till...... Nackstödet tiil britax-stolarna, hur tusan ska man fästa det?? Nån som kan förklara, eller vet vart man kan läsa en bruksanvisning??
    Det funkade bra att ha när bältet var i lägsta höjden, då fäste vi det elastiska bandet genom det översta hålet. Men nu är det kasst. Funkar så länge sonen sitter still med huvudet. 
  • t0va

Idag råkade jag på ännu en idiot som kör en freeway utan förankringsbanden. Hon har haft stolen i baksätet och kilat fast den mot passagerarryggstödet då har den suttit fast... Hon skulle sälja stolen nu men saknade banden och skrev att det gick lika bra utan. Så jag skrev och förklarade vad hon har gjort och länkade en film från NTF där de har en two-way i framsätet och man ser tydligt hur den flyttar sig en bra bit från instrumentpanelen. Då sitter stolen fast med förankringsbanden och instrumentpanelen rör sig ju inte som passagerarstolens ryggstöd gör. 

Fattar folk inte vilka krafter det blir vid en krock? Funderar på att kasta ner sonen från köksbordet imorgon, så länge han har hjälm på sig så är det ju ingen fara eller hur var det nu...

• t0va
    IVFmamma skrev 2011-08-19 21:19:49 följande:

När blir ett babyskydd gammalt? Är det 5 år eller 10 år?

5-8år skriver ntf på sina sidor. :) 
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-08-19 21:26:50 följande:
    5-7 för att vara petig.
    Sist jag kollade så sa de 5-8, var olika för olika ställen men allt var ntf som stod för sidan. 

Igår var vi på myrorna och jag hittade en two-way för 250kr, kollade märkningen för den såg gammal ut och det var svårt att tyda men 97 stod det i ringen. Så jag påtalade det för en i personalen som verkade vara jätteointresserad men sen gick han och kollade och då visade jag märkningen. Vet inte om de tog bort stolen. Grr... inte fanns det några förankringsband heller, även om det inte behövs när den är framåtvänd men ändå.  
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-08-19 21:43:13 följande:
    Skrev det innan jag läste ditt var kommentar till mitt eget inlägg
    Men det ser ju ut som kommentar till ditt
    ja man vet aldrig, 5-7 är ju det som jag läst oftast också :D

Är hos mina föräldrar nu och morsan hade gått igenom våra gamla prylar och hittat ett diplom till mig från NTF och barnens trafikklubb som jag var med i när jag var liten kotte. Redan där lades grunden till mitt fanatiska säkerhetsintresse ;)  
  • t0va
    EnStoltMamma skrev 2011-08-21 19:18:08 följande:
    Måste bara fråga en sak! satt just och läste manualen till vår britax hi-way, just för att vi ska åka en bil där vi hade tänkt ha sonen i mitten, men det finns bara ett sånt där "höftbälte", alltså ett tvåpunktsbälte, får den inte användas med sånt bälte? :O Det är först två bilder i boken, där det är en glad gubbe vid trepunktsbältet och även en glad gubbe vid tvåpunkts.. Men sen under så står det: Viktigt! bilstolen får endast användas med trepunktsbälte... blev lite förvirrad och tyckte de va konstigt att de va en glad gubbe vid tvåpunkts då.. sen läste jag den på norska, där står det att bilstolen får användas med höft bälte, alltså tvåpunkts, och med trepunkts.. är det ett feltryck i min bok eller är det olika i olika länder? helskumt tycker jag :S någon som kan kolla sin bok och se om det står samma där?
    När jag kollar i manualen så står det att på sidoplats måste man ha trepunktsbälte men på mittplats kan man använda det.
  • t0va
    emmsan123 skrev 2012-05-06 20:39:22 följande:
    Skulle ni sälja eller slänga en Maxi-cosi mobi från 2006?
    De har ju 8-10års livslängd så är den i fint skick och inte tappad eller varit utsatt för krock så går det att sälja.
  • t0va
    emmsan123 skrev 2012-05-06 21:39:33 följande:
    Tack! Jag var lite osäker på om det var okej att sälja den. Den är i fint skick, behöver bara rengöras lite. Den är okrockad, inga skavanker. Fast man får kanske inte så mycket för den ändå, men alltid nån som kan få glädje av den i alla fall!
    Precis, bättre att man har en begagnad stol som är ok än en framåtvänd eller ingen alls.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!