• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Cecci78 skrev 2011-07-23 23:12:16 följande:
    oj, får man åka med i bilen när den bärgas? Vår bil blev bärgad en gång för typ 15 år sedan när jag var tonåring o då åkte vi taxi
    jag vet inte, jag hade ingen aning om det trodde man kunde få åka med i hytten om det fanns plats. Hann inte se ifall det satt några där med men det var 1 vuxen vid förarsätet och sen 1 vuxen bakom som åkte med och då mot färdriktningen. Skyddar ens ett trepunktsbälte vettigt i en sån situation, det kanske det gör eftersom man kan ha säten bakåtvända i bilen. Fast då kanske man måste se till att ha dragit åt bältet ordentligt över höfterna. 
  • t0va
    MammaHela skrev 2011-07-24 12:55:55 följande:
    Ibland tycker jag att det går lite för långt, som att fundera på hur man ska göra med bilstolen om man blir bärgad?
    Hur skulle du göra om ditt barn måste åka ambuland? Spänna fast en stol i deras framsäte?

Om din bil måste bärgas så tar du väl taxi antar jag? Eller blir hämtad, eller om du har otur så åker ni ambulans.
    Är det, jag känner inte för att riskera mitt barns liv för att jag inte ens får tänka tanken för att folk tycker det är att gå för långt? På villket sätt är det att gå förlångt? 

Jag var mest intresserad av hur företagen ställer sig till att ha små barn åkandes i fordonet baklänges.

Åker vi ambulans så får barnet sitta i en vuxens famn på båren, ifall det nu inte är så jätteskadat att man har enbart barnet där. Lite skillnad på en akutsituation villket det lär vara om det är ambulans som gäller.

Vi har ju pratat om vad man gör när man ska åka långfärdsbuss, är inte det också att gå för långt d? Barnen kan väl sitta lösa där med, vem orkar bry sig för bussar krockar ju så sällan, eller tåg de krockar ju ännu mer sällan. *suck*  
  • t0va

Har lagt in bild i bildtråden på sonen i kusinens bältesstol, han sitter inte lika bra som i britaxen vi testade i babyaffären, skrämmande ändå att han inte har långt kvar tills han sitter "bra" längdmässigt, fick sätta över mobin i min pappas passat också, för morsans golf gick sönder. Den var krångligare att få dit än i Golfen. 

• t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 12:04:02 följande:
    Jag skulle bara köpa en begagnad stol om jag vet vem ägaren är.. Annars är det väldigt svårt att kontrollera om stolen är bra eller inte.
    Hur vet du att det är en garanti? Även om man känner personen så kanske de inte berättar allt om hur stolen har hanterats. 

Säkerhetsbutiken kan hjälpa till att kontrollera begagnade stolar, ifall det är skador på den eller inte. Har för mig att det finns något mer ställe som också gör det.
    Lantani skrev 2011-07-31 13:55:33 följande:
    Fast jag väljer mycket hellre en begagnad bakåtvänd bilstol än en ny billig framåtvänd tex. Även fast jag är mycket emot att köpa begagnat i vanliga fall, det beror ju lite på vilken ekonomi man har!
    Jag är också emot, trots att vi egentligen inte hade råd med en ny stol så såg vi till att ha det. Fick dra ner på väldigt mycket annat, för just då levde vi på socbidrag och pga. sonens allergier som ökar kostnaderna så var det omöjligt att spara men det löste sig ändå. Från soc fick vi 500kr för att köpa en begagnad stol, var det eller ingen stol alls ansåg dem. 

Nu har jag fått erbjudande om att köpa en begagnad, vi eller rättare sagt en vän till oss behöver en stol men har inte råd att köpa en ny, och hittils när de åkt med oss så har de använt sonens babyskydd för deras lilla tjej har varit under gränserna där men nu börjar hon bli för lång, och köra utan eller trycka ner henne det gör jag inte. 

Men den här stolen finns en bit ifrån där vi bor så det blir en tur att åka och de hittade inte märkningen eller så fattade de inte vad de letade efter. För det ska ju finnas märkning, men vi får se på tisdag och sen åker jag nog och snackar med de på säkerhetsbutiken när vi ändå är i STHLM. :) 

Vi har tänkt köpa en two-way men nu när sambon precis börjat nytt jobb och jag går av mammaledigheten för att se om jag kan hitta ett jobb så har vi inte råd att köpa en för att låna ut, får bli om några månder. 

• t0va

tack för kommentarerna ang. åldern. Då är det nog som de säger att den är ca 6år, så det känns i alla fall värt att åka och kolla. Är som sagt en bra bit så åka men vi får se :) 

• t0va
    sarsparis skrev 2011-07-31 22:03:53 följande:
    En fråga, vi har en  son som är 3 ½ år, han är ca 105 cm lång men har en rätt lång överkropp. Mormor och morfar har en britax two way i sin bil  och när han åkte i den sist såg jag att huvudet börjar sticka upp över kanten. Hur mycket över kanten kan huvdet vara? Såg även idag att i vår akta graco börjar också huvudet stikcka över.
    Till öronen är ok, sen är det dax att byta till en större stol. 
    myran82 skrev 2011-07-31 21:44:38 följande:
    I går var vi på bilutställning & crusing.

Dessa olika lösningar på monternade bilstolar tänkte jag på:

* En bakåtvänd volvo bilstol, monterad med endast säkerhetsbälte i en liten liten citroen.
    * En britax multi-tech monterad med enbart underförankringsbanden.
    * En britax multi-tech stående helt löst bakvänd. (bil utan bälte)
    * En britax multi-tech stående helt löst framåtvänd. (bil utan bälte)
    * En bältesstol fastsatt med spännband rund "nackdelen" på stolen och runt bilens baksäte. Denna bilen hade inga bälten och därför måste barnet alltså suttit helt löst.

Sen gick det inte ens att hålla räkningen på alla små barn som satt helt lösa i bilarna. Visst, många äldra bilar har inte bälten, men då tycker inte jag att barn ens ska åka i dem.
    ja jösses... Är väl nästan bättre att ha barnet helt löst i bilen då än att ha den i en barnstol som inte sitter fast eller hur? Känns som om de skulle skada sig mer om de sitter fast i en stol som är lös än om de är helt lösa.

• t0va
    Lindreas skrev 2011-08-01 20:56:24 följande:
    Jag har blivit stoppad av poliser och fått beröm för att ungen sitter i en godkänd stol, korrekt monterad och fastspänd. Vad sjutton, ska man få beröm för att man stannar för rött ljus också? Nej, men här är polisen väldigt noga med att barn ska sitta säkert och i godkända stolar, folk får faktiskt böter.
    Jag fick också beröm när vi stoppades för nykterhetskontroll, polisen kollade in i bilen och såg sonen och då gick hon närmare och kikade lite extra så han satt som han skulle. Var "bara" babyskyddet då men tydligen hade de sett många olika varianter även där. 
  • t0va
    crazi cow skrev 2011-08-02 11:46:09 följande:
    jag blev så arg och lessen på min man idag. Igår var jag med vår bil i sthlm utan barn hela dagen, i morse berättar min stora son att pappa tagit med min minsta son i grannens bil och åkt till stan, 1,5 mil då han fick sitta på bara bilkudde.
    hur gammal är den lille? 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!