• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Såg en kvinna med 2 barn nu när vi var och handlade. De körde runt på parkeringen, barnen var ca 10-12år, satt fram bägge 2 på passagerarplatsen, med samma bälte. Nu var bilen fullastad med saker, var en stor kartong bak så jag antar att de varit och handlat. Men hur tänker man? 

Om man nu gör en sån sak varför åker man inte direkt hem, för detta var inget de handlade på stället vi var på, för de kom från stora vägen och in på parkeringen och körde runt för att hitta en plats. Helt sanslöst...  

• t0va
    Smörf skrev 2011-07-12 20:16:28 följande:
    Hej,
    Jag har en liten fundering. Jag har alltid tyckt att min pojke som är född i sept -08, har väääldigt lång överkropp. Han är 97 cm lång och väger 16 kg. Nu har jag mätt honom sittandes på golvet och fick det att bli 65 cm...
    Jag har en Two Way till honom och hans hjässa går vid kanten (bakvänt).

Jag har två frågor. Hur långa överkroppar har era barn i samma ålder?
    Och ni som varit tvungna att vända fram era barn, hur långa var de i ryggen då, och vid vilken ålder? (blev kanske tre frågor där)

Jag börjar bli orolig för att om hans ben inte börjar växa snart, så kommer han att växa ur stolen för tidigt. 
    norgesessans kille som är född 05 är ca 60cm lång sittandes. Vet inte hur lång han är annars men det kanske är så att du har en som har lång överkropp. 

Har du tur så växer hans ben ikapp, verkar som om min snart ettåring också har lång överkropp. Har märkt det när det gäller overaller så får vi alltid vika upp i benen om det ska sitta bra i grenen.  
  • t0va
    Smörf skrev 2011-07-12 20:26:56 följande:
    Ja vi har haft problem med klädstorlekar från första början, bodys och tröjor måste köpas för stora i ärmarna för att inte bli för små över rygg och mage.
    Men hur sjutton gör jag med stolen om det inte jämnar ut sig?
    bra fråga, du har nog inget val än att vända honom när han är för stor. Det har kommit en ny stol som också verkar vara lång men jag tror inte den är längre än two-way. http://www.axkid.se/index.php/produkter/kidzone

Jag har köpt bodyförlängare så det blir lite mer längd på kläderna. Så slipper vi vika upp alla ärmar, är så tråkigt när det ser ut som om han har för stora kläder på sig hela tiden. Magen får han dra in ;)  
  • t0va
    myran82 skrev 2011-07-12 22:07:31 följande:
    Jag har kollat på den stolen på babyproffsen. Det stod brevid en MT och såg ungefär lika hög ut i ryggen. Såg & kändes bra ut, men man får nog samma "problem" som med MT kan jag tro eftersom nackstöden kan komma och ta emot axlarna...
    Är lite så jag misstänker också, har inte sett den än men på bilderna ser det ju ut som om det kan bli ett sådant problem. 
  • t0va
    Misery skrev 2011-07-12 23:47:03 följande:
    Oj oj nu fick jag ett mejl från henne där det var ord och inga visor. Hon bad mig sköta mina egna barn och skita i hennes.
    Och att jag inte skulle bry mig om vad hon gjorde för det hade jag inte ett dugg med att gö.
    Jag skrev även till Robert Bell och frågade. Och han tyckte jag skulle anmäla henne till socialtjänsten för gjorde hon så i bilen så var det något som inte stod rätt till i den familjen.
    jag håller faktiskt med honom, skiter man i en sån sak är risken stor att man skiter i annat också. Ok om man inte har informationen om att det är säkrare, dvs. bara är en lat idiot som inte tagit reda på det men när man efter att man fått information beter sig så... fruktansvärt. Hon kan väl leka med sitt eget liv som insats och köra utan bilbälte, istället för att leka med barnens. 

Min sambo använde sällan bilbälte när vi träffades, hans pappa var en lat jävel som tyckte det var jobbigt att knäppa på det så han överförde det till sin son. Men när jag körde bilen så vägrade jag köra 1mm ifall han inte hade bältet på sig. Satt och väntade tills han knäppt på. Då har han rätt bra säkerhetstänk egentligen men farsans åsikter hade smittat av sig.

Min pappa däremot var helt tvärt om, han gick en massa kurser med sitt jobb om trafiksäkerhet, han var resande försäljare då och körde många mil/år. Det han lärde sig lärde han mig, som att ta av kläder i bilen, dra åt bältet när man sätter fast sig osv. Så jag är uppvuxen med det, sen att det slagit över lite mer för mig så jag kan vara nästan extrem är en annan sak men hellre det.

Kör inte bilen full-lastad ifall jag inte får vara den som bestämmer hur det ska packas, folk knör ju bara in allt i bagaget. Hoppas att sonen tar efter det vi lär ut och så vi beter oss, för det är ju barnen man påverkar också. Ifall mamma och pappa inte har bälte i bilen varför ska jag ha?  
  • t0va
    MammaHela skrev 2011-07-13 11:15:15 följande:
    Min fd svärfar är med helt bäng när det kommer till bilbälte i bilen. Han har aldrig på sig det, för han kör minsan så bra och har aldrig krockat. Gubben är närmare 80 :S

När han åkte med i våran bil så vågade inte exet säga ifrån, för pappa säger man inte till. Men när jag fick körkort och han trodde att han skulle sitta bakom nyfödda dottern i framsätet utan bälte fick jag nog och vägrade köra bilen om han inte satte på sig bälte. Både exet och hans pappa var skitsura..
    Idioter...
    så rätt gjort :) 
  • t0va
    MammaHela skrev 2011-07-13 11:32:34 följande:
    ärligt talat så är det inte mitt bekymmer om han vill leka med sitt liv. Men om han leker med mina barns liv.. ja då blir jag arg.. Ska inte ha en jävla obältad elefant några få dm från min nyfödda
    Precis, det sa jag åt min sambo också när vi åkte med hans farsa och han satt bakom mig. Att ifall vi krockar så kommer sambon krossa mig så det var bara att ta på sig bältet. Sen körde jag med att om han inte har bältet och vi krockar och han inte klarar sig så är det jag som får lida och frågade ifall han ville att jag skulle förlora den jag älskar mest av allt... Det ville han inte och tog på sig bältet. För han körde också med "men det är ju jag som skadas i så fall" var mest på skoj han sa så men ändå. 
  • t0va
    Karolin86 skrev 2011-07-14 09:20:21 följande:
    Annars har jag upptäckt en drömbil, vw caddy maxi, 7säten och stort bagage, men ändå bilkänsla!
    Japp, det är en underbar bil. Funderade på en sån när jag fortfarande var svårt sjuk och satt i rullstol, den är poppulär att handikappanpassa, man kan få stort utrymme bak om man vill för att lasta saker och den är så skönt att åka i. En av mina vänner har en sån. :) 
  • t0va
    Queen Of Darkness skrev 2011-07-14 20:36:40 följande:
    Jag har ett litet problem med mellantjejen som sitter i sin hi-way. Hon är 3 i oktober.
    Fram tills för ett litet tag sedan satt hon jättebra i sin stol men nu har hon börjat hasa sig framåt med rumpan mot spännet så det blir ett luftutrymme bakom rumpan. Hon tycker förmodligen att hon sitter bättre så eftersom knävecken nu kommer i kant med slutet på stolen, sitter hon som hon SKA får hon sitta med väldigt raka ben och hon vill att dom ska hänga nerför kanten. Det kvittar hur hårt jag drar åt bältet för hon är så liten så spännet som kommer upp mellan benen sitter för långt ifrån för att hennes rumpa ska vara "fasttryckt" mot bilstolens rygg.
    Fler som haft detta problemet? Bör jag byta stol till henne? Stora tjejen gjorde aldrig så och satt bra i sin hi-way hela användningstiden (från 2 år till 4år och 2 månader drygt).
    Det går inte att lägga någon filt i glappet mellan ryggstöd och bilstol så hon inte kan ha benen så jätteböjda? Kanske tom. lägga en ihoprullad handduk under knävecken så de kan bli lite böjda så kanske hon sitter bättre. 
  • t0va
    norgesessan skrev 2011-07-15 22:10:00 följande:
    Har ingen aning om det kan medföra någon risk, du kan ju majla vårt orakel..Han har utvecklat Britaxstolar.
    Har dock redan glömt emailadressen Någon här kan den iallafall Robert Bell heter han.

Det låter ju bra med bältet. Ska testa hur det sitter nästa gång jag behöver ta av allt...

Ja, dina grannar måste undra
    drbob@sakta.se har han som mailadress ;) 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!