• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LillTussa skrev 2011-05-24 09:28:12 följande:
    I princip alla stolar är svårmonterade fram fick jag lära mig av hon som jobbade på babyproffsen här. Hon har nog monterat rätt många. Det beror på att man inte får samma drageffekt som när man monterar bak då spännbanden sitter "framåt" och man får bättre drag bakåt på stolen. När man monterar fram (och inte har öglor i golvet som en del turnissar har) så dras spännbanden under-bakåt vilket försvårar väldigt.

När man monterar en stol fram kan jag också tipsa om att man drar överflödigt bälte under stolen och så står en person i baksätet och drar i spännbanden. Man får ett bättre moment och kan dra betydligt hårdare än om man försöker stå framme och dra. Men enklast är att vara två när man monterar stolen fram, en som drar i baksätet och en annan som trycker fast stolen.
    jo, men den är ett helvete att montera bak också, annars hade det varit ok ändå. 
  • t0va
    Finesse skrev 2011-05-24 22:12:31 följande:
    nej det tror jagi nte.. men jag skulle inte vilja ha nåt barn fram.. jag skulle bli för okoncentrerad..
    och jag blir okoncenterad när sonen sitter bak och skriker och jag inte ser varför. Vi kan inte ha spegel för vi har inga nackstöd och jag har inte lyckats fixa det på något annat sätt. 

Men säger de inte att ifall man har barnet bakvänt så är det säkrare att ha stolen fram så den får stöd från instrumetnpanelen än ett stödben?

Vart som är säkrast beror lite på situationen också. Vänster bak är inte säkrast ifall man blir påkörd i sidan på vänster sida tex. Då hade det kanske varit bättre att ha barnet fram.  
  • t0va
    Finesse skrev 2011-05-25 08:02:55 följande:
    Min son skriker ju KONSTANT i bilen och skulle han sitta i framsätet skulle jag försöka med alla knep och få honom tyst. Nu är det bara att acceptera att jag kan INTE göra nåt när jag kör och koppla bort honom från huvudet.. 

Sen är det bra att ha honom bak då vi åker alla för då kan den som sitter bak ha koll på honom.

Men som det blir nu ska Ebba sitta högerbak som hon gör redan nu och Hampus i mitten.. då kanske Ebba når och kan stoppa in tutten i munnen på honom ibland. 
    Så jobbigt att det är så. Min älskar att åka bil och får han bara lite kex då och då så brukar även de tråkiga stunderna funka. Just nu sitter han bakom mig eftersom sambon inte vill sitta bak, men när vi åker långt själva utan sambon får han vara fram. 

Annars är det bak som gäller och nu har vi lyckats få ihop kexlagningen bakåt också utan att det ska bli trafikfarligt. Men ofta åker vi bara till affären och då går det att stanna på vägen.

Det kankse funkar med lite sällskap som langar napp, hoppas det lugnar ner sig snart.  
  • t0va

Vem var det som tipsade om att dra remmarna bakåt när man ska spänna fast stolen fram. Vi testade nu ikväll när vi flyttade fram sonens stol och det gick ju så mycket lättare. Nu var remmarna för korta för att nå bak under stolen men vi förlängde med ett par spännremmar i öglorna och jag tryckte ner stolen och sambon drog. 

Vi la en filt på sätet också och då blev det lite stabilare, vi har så mjuka säten så det har varit problem. Nu sitter den bra mycket stabilare och emot instrumentpanelen också. Visserligen tror jag den står lite mer upprätt än vad som är tanken, i alla fall är den lite mer upprätt än i min morsas bil, men sonen sitter bra.

Nu är enda saken att vi ändå måste ha remmarna korsade under passagerarsätet men det ska vara ok enligt säkerhetsbutiken, men står inte i manualen och maxi-cosi har inte svarat.  

• t0va
    LillTussa skrev 2011-05-27 10:13:26 följande:
    Härligt det funkade! Bästa tipset jag fått någonsin!  
    ja det var kanon. Har hört det innan men våra remmar är för korta för att dra under så men nu när jag läste igen så tänkte jag till ;) Med förlängning så gick det skitbra. Nu sitter passagerarstolen rätt så långt fram också så man får plats med lite annat bakom. 

Är så skönt att det funkar för jag vill verkligen inte ha sonen bak, speciellt inte när vi som nu ska ut och åka en bit. Han är lugnare när han ser mig och då blir ju resan säkrare också.  
  • t0va
    LillTussa skrev 2011-05-27 13:10:14 följande:
    Alla lösningar är bra förutom de dåliga!
    Du menar förutom de man får i babybutiken Flört

En dag när jag är på humör och har tid ska jag åka till butiken och se när de sätter in stolen fram som de lovat att den ska gå... med tanke på att de satte in den helt livsfarligt sist. 
  • t0va
    Cecci78 skrev 2011-05-27 19:56:36 följande:
    Har ni förlängt med vanliga spännband? Är det en godkänd montering när man inte använder orginalbältena?
    nej, nej det har vi inte gjort. 

Vi har fäst ena änden av banden i passagerarstolen, sen dragit dem fram för att haka i barnstolen. Remmen som blir över då som man ska dra i har vi lagt under passagerarstolen igen samma väg så de kommer fram i baksätet.

Där satte sig sambon och tog tag i ändarna som är lösa och drog. Nu var våra remmar så korta så de når inte hela vägen under så sambon kan få tag i dem och där förlängde vi med vanliga spännremmar. Så han slapp ligga på golvet och dra åt.

Blev det tydligare? Tänkte jag skulle fotat men jag glömde det förut.

Så spännremmarna sitter fast i den lösa änden av orginalbältena.  
  • t0va
    LillTussa skrev 2011-05-27 13:29:18 följande:
    Ah inte bra.. Vad menar du hände sist? Monterade de den fel?
    Japp, de lyckades dels sätta banden under stolen över spaken som flyttar stolen fram och tillbaka, sen drog de inte åt tillräckligt så stolen var jättelös, på det så blev det en egen variant fram. Stolen stod lätt lutad emot instrumentbrädan men sen ställde de ner stödbenet, fast inte så det var utfällt helt för det gick inte eftersom stolen lutade emot brädan. Så det var varken med stödbenet ordentligt eller mot instrumentpanelen. 

Jag bad om hjälp just för att den skulle sitta ok när vi åkte därifrån, jag hade inte lust att ha stolen liggandes löst i bilen medans vi åkte hem. Väl hemma så kollade jag och läste manualen och insåg fort att de hade klantat sig...  
  • t0va
    TyraochMärtasmamma skrev 2011-05-28 09:08:40 följande:
    Hej på er! (ursäkta att detta blir ett långt inlägg, har nu läst i flera veckor, så är lite skrivsugen Flört)

Vill bara berätta att jag hittade föregångaren till den här tråden för ett bra tag sedan. Blev helt fast och imponerad av era kunskaper... Nästan lite pinsamt att erkänna, men jag har faktiskt läst hela denna tråden, och hela tråden innan i "efterhand". Tagit  lite tid faktiskt, säkert flera veckor Glad.

Har själv två barn, en 3.5-åring och en 10-månaders. Vår äldsta sitter i en multitech i baksätet (bakom passagerarsätet). När vi köpte den hade vi tänkt använda den framåt i sista steget, vi var förstagångsföräldrar och tyckte det verkade "smart". Efter att ha läst era trådar har jag bestämt att den stolen endast kommer att användas bakåtvänt, tills hon inte får plats i den längre! Därefter blir det ytterligare en bakåtvänd stol (troligen en two way om det inte finns ngn annan stor motsvarande stol på marknaden då). Känns verkligen helt självklart nu att tjejerna skall åka bakåtvänt tills det verkligen inte finns NÅGON annan lösning.

Så har vi en baby också, som har åkt i sitt babyskydd fram tills igår. Visste inte heller här att en del rekommenderar att man byter till bilstol så fort barnet kan sitta... Vår tjej har i alla fall suttit bra i sitt Logico S, och är långt ifrån både viktgräns och "huvudgräns" så det har kanske inte varit ngn fara ändå. Efter allt mitt läsande här om era olika förslag (till andra) på bilbarnstolar och dess funktioner så testades i går i bilen:

1 Maxi-cosi Mobi &
    1 Britax Hi-way

Visste att många av er rekommenderade hi-wayen men ville ändå testa Mobin eftersom den ser så ombonad ut och det verkar så smart med ställbara lägen under färd. Vi ville också gärna kunna ha stolen i mitten bak, bredvid den andra stolen (multitech) i vår Saab 95. Gillade mobin IRL också, i butiken, men i bilen funkade det verkligen inte alls. Den tar mycket plats!! Säljaren sa att den måste stå med en del av underredet utanför sätet (fanns ett streck som markerade denna gräns) och då kom den jättelångt fram. I mitten bak hade stödbenet hamnat mitt uppe på mittkonsollen, inte så bra kanske Glad. Men inte ens i framsätet gick den in, vi har dragit fram passagerarstolen en del  för att göra plats för multitechen bak (inte extremt mkt, man sitter fortfarande bra där), men mobin gick verkligen inte in... Lite förvånad faktiskt.

Så till Hi-wayen. Kanske inte är världens "snyggaste" stol men den satt som gjuten. Den var verkligen perfekt. I mitten bak blev det jättebra (kommer bli vår ord.placering), och det blev faktiskt mera plats kvar för en vuxen sittande där bredvid än med babyskyddet. Och fram stod den också väldigt bra, kan vara bra att kunna ha den så om man skulle åka ensam med lillan ngn längre sträcka (och ja, självklart har vi kopplat ur airbagen).

Ska göra vår första långresa med nya stolen i morgon, och det blir super att båda tjejerna kan sitta bak tillsammans med en av oss!

Stort tack för all information, och inte minst till dig TS. Kram på er!!
    Grattis till ett bra val. Vi har mobin eftersom hi-way hade för kort stödben så den kunde vi inte ha. Nu har de gjort om den så den ska ha längre stödben. När de satte in mobin i vår bil så gjordes det fel så vi fick inte veta hur extremt mycket plats den ändå tar. Men den går in bakom mig och funkar fram också och då kan 2 vuxna till åka. 

Fast vi ska kolla på hiway istället, måste ha något annat när vi åker med andra även om vi faktiskt fått in mobin och 4 vuxna i en golf... fast då hade jag hornen på stolen halvvägs in i bäckenet ;) 
  • t0va
    LillTussa skrev 2011-05-28 19:35:29 följande:
    Klantarslen! Kan man inte montera en stol korrekt då gör man det helt enkelt inte.. 
    Precis, då var det ändå en av deras "duktiga" säljare, de ropade på henne specifikt för att hjälpa mig att få in stolen i bilen för den lämnades ut av en annan person. Det är tragiskt. 

Britax har ju ett nackstöd att köpa till, funkar den till two-way också? Vi har den till mobin men jag glömde sätta dit den nu efter senaste monteringen och sonen verkar gilla att kunna luta huvudet mot sidan på stolen, det är rätt bra stöd där på mobin. Men om den funkar till two-way så är det läge att spara den på ett ställe där vi hittar den igen.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!