• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2011-07-06 16:44:46 följande:
    ja dom hade svarat nu..

men vad har de svarat då?
  • cicci85

Såg en bild på facebook, en kompis som jag inte längre umgås med hade vänt sin nyblivna 3-åring! Ser så hemskt ut när bältesstolen är på lägsta nivån och ungen är så liten att han inte ens ser ut genom fönstret! Hon vände sin första unge när hon va 3,5 men hon var jättelång, för lång för sin stol och hon köpte bältesstol istället för TW... Hon vet om alla risker men skiter i det...

• cicci85
    BebisVagga skrev 2011-07-10 07:35:49 följande:
    min son e 3.5
    o han e ilsken som ett bi i bilen... så när han var 3 vände jag honom.. iom han skrek o sparkade o förde liv så var nog risken större att bli galen o krocka ...

så faktiskt vände jag honom..

vi har mycket kontakt med sjukhus då han e prematurfödd o haft en del svårigheter med mat.. o dem säger att man riskerar ju inte att krocka, men att man samtidigt måste tänka på barnets säkerhet.. i mitt fall e det bättre att ha honom framåt.. får helt enkellt vara mer observant o köra försiktigare när han e med
    Men är han ens tillräckligt stor då för att åka i bältesstol? Eller vad han han för stol och hur stor är han?
  • cicci85
    BebisVagga skrev 2011-07-10 07:59:31 följande:

nej han e 3.5 nu... var 3 när jag vände honom..

det e en barnstol med tre punktsbälte... + med passagerarbältet över..

What? Du har internbälte+stolens bälte?? Vilken stol? Det låter som att du behöver lite hjälp här, det är inte godkänt att ha ett barn på det sättet!

Hur mycket väger han?
    Vad heter stolen som han sitter i nu? 
  • cicci85
    allt och lite till skrev 2011-07-10 08:14:12 följande:
    jag vände min son när han var 3 år då han är LÅNG som en 5åring! han är inte tjock men på bvc listan är han +3 på längden och +2 på vikten :) så han är lång och stor men smal ändå!! då han är så lång och då väger han mer...
    jag kan inte ha han bakåtvänd längre då bälterna räcker inte längre så han änvänder vanligt bällte nu i bilstolen :)
    tycker inte det är fel då han kan inte sitta åt andra hållet!
    Ojdå, min 5-åring va lång som en 7-åring och fick ändå paolts bakåtvänd, konstigt det där
    hur lång är han då?

Använder du nu kombistol framåtvänd alltså låter det som? Bättre att köpa bältesstol isåfall. Eller en bakåtvänd Twoway är det bästa, då kan han sitta bakåtvänd till ca 125 cmm är han verkligen så lång?
  • cicci85
    Runguska skrev 2011-07-10 08:21:14 följande:
    Hej. Slänger in min fråga här då det verkar finnas många med erfarenhet. Har en son på 3,5år och en på snart 4 månader. Stora killen har en Hi-Way som förvisso skulle fungera bra för honom säkert ett par år till, men vi funderar på att köpa en Two-Way till honom och låta lillebror ta Hi-Way-stolen.

4 månader, sitter inte utan stöd. Provsatte honom i stolen hemma på parkeringen och han sitter bra i den - i alla fall då bilen är stilla. Tyvärr "orkade" jag inte för det lilla testet flytta bältet till nedersta läget, men det är väl där största oron ligger - att det ska vara för högt trots lägsta läget sen.

Det är såklart ingen panik att byta stol, men jag har ju läst att det ska vara säkrare/bättre med Hi-Way än babyskyddet?

Nu vet jag inte exakt hur lång han är men mellan 68-70cm. Så, byta inom den närmsta framtiden eller vänta till typ vintern med bytet?

Om jag hade ett gammalt lite sämre babyskydd skulle jag byta och då köpa till huvudstödeskudden till både HW och TW.
    Satt bebben i tex AG Logico nu skulle jag vänta med att byta till den stora stolen.  
  • cicci85
    allt och lite till skrev 2011-07-10 08:28:05 följande:
    står att man ska vänta dom vid 15kg och sen vid en längd!
    han är 110 lång nu och 3 år :S helt sjukt långt enligt bvc :P haha
    nej bältet passar han inte längre... men den stolen han har nu funkar bra med framåt vänd :)

Nej, det står att det är lagligt att vända vid 15 kg men att man bör vänta till 25 kg.

En kombistol bör inte användas framåtvänd. Speciellt inte spänna fast barnet med både interbälte och bilens bälte! varför köper du inte en riktig bältesstol?  
  • cicci85
    cicci85 skrev 2011-07-10 08:31:58 följande:

Nej, det står att det är lagligt att vända vid 15 kg men att man bör vänta till 25 kg.

En kombistol bör inte användas framåtvänd. Speciellt inte spänna fast barnet med både interbälte och bilens bälte! varför köper du inte en riktig bältesstol?  

Ett barn som är 110 cm är aldrig för stort för att åka bakåtvänd!! Varför vill du inte att han ska åka så säkert som möjligt?   Han kan ju åka bakåtvänd till minst 5 år i en Twoway!
  • cicci85
    allt och lite till skrev 2011-07-10 08:37:00 följande:
    stog att man kan ha den så i beskrivningen! då antog jag att det är rätt eftersom det står så?

Jo, det är lagligt men inte att rekommendera. Min sons stol är godkänd framåtvänd från 9 kg! Godkänt men inte att rekommendera.

Säkrare med en bältesstol än framåtvänd kombistol. Men såklart mycket säkrare med bakåtvänd stol! Kika på detta
    ">

• cicci85
    allt och lite till skrev 2011-07-10 08:45:58 följande:
    jo det var hemskt att se :(
    men då får vi köpa en ny stol och ha han i den?
    han kan inte sitta bakåtvänd i denna han blir 1 GALEN 2 förstor :(

jag förstår att många stolar känns för små när han är 110 cm. Men britax Twoway är rymligare på sidorna och mycket högre i ryggen. Den passar verkligen bakåtvänd tills barnet väger 25 kg och är ca 120-125 cm lång. Se skillnaden här! Hiway är normalstor som de flesta bilbarnstolar och twoway extra stor. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!