• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

MammaHela skrev 2011-03-26 16:06:11 följande:
    Testa en Two Way, den tar mycket mindre plas i bilen och då får han automatiskt mer plats för benen.
    Men duoflex ger ju jättebra benplats... Ska man få lika bra benplats i TW måste man ju ställa den rätt långt ut på sätet och då tar den inte alls lika lite plats...
  • cicci85
    stor grön drake skrev 2011-03-30 19:38:20 följande:
    bröstspänne? det är ett 5punktsbälte med ett tillköpt säkerhets"spänne" för att förhindra barnet att lirka ur armar/axlarna ur axelremmarna. Det säljs flera olika modeller av dem här, det hör knappast till stolen som orginal.
    men i tex USA är det väl alltid med bröstbandshållare? På alla bilder har de iaf det, till o med på babyskydd...
  • cicci85
    stor grön drake skrev 2011-03-30 19:57:17 följande:
    Ok, bara sett dem som tillbehör förrut, vet tokmånga som önskat sig det (men inte brytt sig om att fråga i bilstolsbutiken, som för övrigt säljer sånna för några tior...)
    Jo, jag köpte ett sånt. Men vad jag sett finns bara en modell i sverige. De utländska verkar man spänna på nåt annat sätt, rejälare, men antagligen svårare att knäppa loss...
  • cicci85
    LillaJag13 skrev 2011-04-04 16:27:50 följande:
    Har bara läst ts, när räknar man att en framåtvänd bilstol med rygg, ej kudde alltså, är uruxen?? Är det samma regel där att om örat är över kanten på stolen. Tror inte jag såg denna info i ts, tacksam för svar...
    När den inte går att höja mer och bältet hamnar fel över axeln så är en bältesstol urvuxen...
  • cicci85
    norgesessan skrev 2011-04-08 17:34:32 följande:
    Jag lämnar nu denna tråd, har anmält många av mina inlägg, och tagit bort alla foton eftersom budskapet har misbrukts här på FL vid ett tillfälle, utan att få någon påföljd. (Väldigt utpekande, kom undan med att låtsas att det inte hade nåt med honom att göra). Skriver inte rakt ut vad det handlar om ifall FL lyssnar och tar bort mina inlägg, då vill jag ju ite att det är ett färskt inlägg om det från mig här.

Tack och hej från mig! Vänligen henvisa inte till honom längre (ålder med mer) då det tyvärr misbruks på ett taskigt sätt. Tycker det är jättesynd, för jag vill verkligen hjälpa till med nåt jag är bra på.
    Nej, vad tråkigt! Såg tråden jag antar du menar men har inte orkat läsa igenom den... Du vet att du har hjälp många redan iaf hoppas jag Sen finns det ju puckon...
  • cicci85
    tinis77 skrev 2011-04-11 20:17:28 följande:
    Vad sägs om en 2½åring i en framåtvänd kombistol, med internbälte och bilens midjebälte över? Låter säkert och bra va.. Har bild, men vill inte lägga ut den här... Kan skicka om någon vill se.
    Såg samma sak i en blogg... fast med trepunktsbälte över. En 1-åring i babyskydd och 2-åringen i duoflex med internbälte och bilens bälte... Snart skulle de få en till bebis, undra hur de ska sitta då...
  • cicci85
    Tjollabolla skrev 2011-04-14 20:37:19 följande:
    Tack för hjälpen!
    Vi var inne i vår barnaffär idag och pratade med dom och efter det känns ju valet enkelt, det blir en Be Safe Izi Up. Den kändes ju ungefär 100 ggr mer säker och stabil än dom andra stolarna, framförallt då sidoskydden för nacken.
    Hoppas ni blir nöjda, skriv gärna sen vad du tycker om det Kommer antagligen köpa en sån till lillen när det är dags, det är några år kvar så jag får väl se vilka stolar som finns då...
  • cicci85
    Jempa L skrev 2011-05-13 13:29:26 följande:

Funderar lite på det här med framåtvända bältesstolar och airbag. Varför är det ingen varningstext varesig på stolen eller på instrumentbrädan gällande framåtvända bältesstolar? Alla "varningstexter" i bilarna visar enbart bakåtvända stolar. Är det olika regler i olika länder? Annars är det väldigt lätt att tro att det är ok att ha barn framåtvända men inte bakåtvända i framsäte med airbag om man inte vet att det är 140 cm som gäller.

Det är möjligt att detta står nämnt i instruktionsböckerna (har ingen tillgänglig nu)  men själv tror jag inte att folk läser dem när det gäller bältesstolar som har såpass "enkel" montering.

Har oxå tänkt på det! Jag har bara sett varningstext i vår Chevrolet, där står det att inga barn under 13 år får sitta i framsätet.
  • cicci85
    Mellanmjölkens land skrev 2011-05-16 14:57:55 följande:
    Dottern är stor för sin ålder och om hon följer sin kurva kommer hon väga 18 kg vid 2 års ålder. När vi köper stol istället för babyskyddet så måste vi ta med det i beräkningen. Det är inte dags än men det vore trevligt att inte vara ute i sista sekund när vi ska byta.

Ge mig tips på stolar som funkar för långa och tunga barn!
    Hon kommer antagligen inte att följa sin kurva, de brukar dippa när de börjar krypa och sen gå, som tur är Min son låg över den översta kurvan när han var bebis men när han va 4-5 år låg han bara två kurvor över medel!

Han satt i en britax secura först, en bekväm stol som passar jättebra till bebisar, säljs tyvärr inte längre. När han va 3,5 år var den rätt trång och han satt bättre i Britax twoway, tills han va 5 år och vägde 25 kg.

Så jag skulle köpa den stol som passar bäst nu och sen köpa en britax Twoway för att förlänga bakåtvänt-tiden tyvärr passar den inte bra till bebisar, okej om man åker bil sällan, men åker varje dag och barnen ofta sover i bilen så skulle jag satsa på en bekväm stol!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!