• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag behövde inte heller något kvitto! Jag fick mejla bilder på stolarna och länkar till babyland där det stod priser.

• cicci85
    Nifelheim skrev 2011-02-17 15:28:00 följande:
    cicci85 skrev 2011-02-17 14:53:34 följande:
    Jag behövde inte heller något kvitto! Jag fick mejla bilder på stolarna och länkar till babyland där det stod priser.
    Va? Hon jag pratade med sa minsann att det krävdes kvitto Förvånad vad har ni för försäkringsbolag?
    Trygg Hansa ersatte mina stolar. Låter ju galet att det ska ta så lång tid! Jag fick bara pengar insatt på mitt konto så jag kunde köpa nya bilbarnstolar! Smidigt! Fick lämna in de krockade på Babyland så skulle de förstöra dem innan de la dem i deras container.
  • cicci85
    Joico skrev 2011-02-20 15:56:03 följande:
    Denna har jag pillat på idag biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-b.../# ...
    Jag har oxå varit å känt på det Blev positivt överraskad, hoppas att det håller måttet... Tycker dock att det är väldigt liggande läge. Mina ungar har suttit mycket mer upprätt i AG:s babyskydd!

Nu har jag flyttat upp bältet i multi-techen till näst högst upp för min 2,5-åring... han borde kunna bli ca 110 cm lång innan den blir för liten, han är ca 100 cm nu och det la ju ta ett tag att växa 10 cm iaf!
  • cicci85
    norgesessan skrev 2011-02-20 19:24:48 följande:
    Cicci, det stämmer nog bra...min son är 110 nu, och snart måste den flyttas upp till högsta...Om den inte redan är det.. Men det skiljer då bara 1-2 cm varje gång man höjer?  Tror han har kortare ben än genomsnittet, så längre överkropp..
    Jo, jag tänkte att han är nog ca 110 cm när den är för liten. Om han växer 5 cm på varje hack... Men det är ju svårt att veta om överkrippen eller benen växer mest
  • cicci85
    skruttplutt skrev 2011-02-21 08:42:21 följande:
    Vi har köpt Britax huvudstöd till vår two-way, den är som två kuddar på sidorna och platt bakom huvudet. Vi har stolen väldigt upprätt men det funkar ändå kanon att sova! Inte en tendens till att "tappa" huvudet. Blir som en helt annan stol med det=)
    Vi hade oxå det till stolen och sonen satt jättebra, tappade nästan aldrig huvudet när han somnade! Sover mycket bättre med huvudstödet.
  • cicci85

Såg inte början men hade inte direkt väntat mig att Madde skulle vara noga med hur barnet sitter i bilen... Satt Adam framåt eller? Han är 3 år står det på bloggen.

• cicci85

Engla-freja, hade hon ens bälte på sig? Adam ser ju pytteliten ut ju!

• cicci85
    Finesse skrev 2011-02-26 17:26:03 följande:
    Nu måste vi snart bestämma oss om bilbarnstol till Ebba då hon fick en lillebror igår
    Grattis!! {#emotions_dlg.flower}
  • cicci85
    Nilam 1 skrev 2011-02-27 06:40:24 följande:
    Hej 

Ni har säkert fått denna fråga många ggr för men jag orkar inte läsa 1700 inlägg för att ta reda på det.

Vad ska jag ha för bilstol?! Just nu åker yngsta i sitt babyskydd men det kommer väl till sommaren vara dax för en bilstol. Då var min tanke att hon får ta syrrans stol en brio Zento. Så köper vi en ny stol till storasyster som då kommer vara 2,5år. Tänkte då en stol som man bara kan ha bakåt för de brukar väl vara formade så att de har mer plats för benen. Vilken stol ska jag välja?! När storasyster sen är fyra kommer det ju vara lagom att de byter stol med varandra.   
    Varför ska de byta stol igen när hon är 4 år?

Britax Hiway och maxicosi Mobi är väl de stolar som ger bäst benplats, de är båda godkända till 25 kg. Men vill du ha en stol som funkar bakåtvänt så länge som möljigt skulle jag köpa Britax Twoway! Den ger oxå bra benplats tycker jag, fast det är en kombistol. När min son fyllde 5 år hade han vuxit ur alla stolar förutom Twowayen på längden, men han ligger två kurvor över medel...
  • cicci85
    Nilam 1 skrev 2011-02-27 07:37:59 följande:
    Att de skulle byta stol vid när storasyster är 4-5år var väl mest för att brion kan man ju sitta framåt i och då tänkte jag att de byter med varandra, om det nu blir så att jag köper en stol som bara är bakåt vänd. Hoppas att du hänger med hur jag tänker känner själv att det blir lite luddigt :)

hmmm Ok en twoway, jag som fått för mig att det var mindre benutrymme i de stolar som går att vända. Av de stolar som du nämner vilken tar minst plats i bilen vet du det?   
    Okej, men som du redan fått svar är det ju inte så bra att vända en kombistol. Zenton är ju dessutom så låg i ryggen, en kompis dotter var för lång för den innan hon fyllde 4 år, men har sett andra barn i 6-årsåldern som får plats i den.
    Jag skulle ha dem bakåtvända så länge som möjligt såklart och när stolarna var urvuxna köpa en bältesstol. inte vända redan vid 4 år alltså...

Både Hiway och Twoway kan ta väldigt liten plats, men då får man ju sämre benutrymme. Flyttar man ut den för att ge bättre benutrymme så tar de ju mer plats. Twowayen har fördelen att vara låg på sidorna så barnen kan sitta i kors med benen.
    Mobin tar mycket plats i bilen men är väldigt skön för barnet att åka i.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!