-
Jag tycker den funkar utmärkt till en 3-åringThegran skrev 2011-05-18 08:26:59 följande:Tack för svaren. Twoway fungerar alltså bra till en 3 åring trots att den inte är så "djup" och inte har så stora sidor vid huvudet?
-
Jag har haft en duoflex och det är den sämsta stolen jag haft, men fördelarna med den är att den är smal och att den ger mycket bra benplats, tyvärr ramlar alltid huvudet ner när de somnar, den tar stor plats, är bara till 18 kg i bak och bebben fick en sittställning som inte såg skön ut...emmapemma skrev 2011-05-18 08:52:17 följande:
Tips på bra bilstol till 7 ½ månaders bebis som väger ca 10kg? Har kollat på acta graco duoflex och cosmic comfort.. erfarenheter? Tack!
Den bästa jag haft är Britax Multi-tech så den kan jag rekommendera -
Men så dåligt! Att de inte kan ha mer pålästa och bättre säljare!myran82 skrev 2011-05-18 14:03:47 följande:I dag var jag inne på babyproffsen & shoppade lite. Passade då på att fråga om de skulle få något kampanjpris på two way åt en kompis som behöver ny stol till sin 3-åring då lillasyster ska ta över cosmicen som han sitter i nu.
Hon därinne sa att hon inte ville rekomendera den utan hon tyckte att muti-techen skulle passa honom bättre (barnet var inte med utan jag skulle bara fråga om priset) eftersom den är mer ombodad och fungerar mycket längre. Jag ifrågasatte varför den räcker till längre eftersom (vad jag sett & hört) nackstödet blir ivägen sen. Då sa hon att om ett halvår/år tar man man bort internbältet och därför räcker den längre.
Jag blev lite snopen & sa, men då kan han väl inte sitta bakåt längre? Ne, sa hon. Men den fungerar jättebra framåt och han sitter väl inte bakåt mer än max ett år till.
Ibland blir jag bara sur. Visst, stolen är godkänd att använda framåtvänd och det är okej att vända vid 4 år. Men i mina ögon är detta fel. Man ska inte vända en kombistol framåt & inte heller vända barnet framåt bara för han/hon fyllt 4 år. Fast hon tyckte att 3½ va okej att vända också... -
Om man har bas till babyskyddet behöver det inte vara så stor mellanrum.MammaHela skrev 2011-05-20 19:05:21 följande:jag har för mig att det ska vara 25 cm fritt mellan babyskydd och instrumentbrädan.jag tror det får plats med babyskydd, i mina bilar har iaf det fått plats en stol i bak och en framför, trots att man själv knappt kunnat sitta där.Thegran skrev 2011-05-20 19:00:14 följande:förresten, en liten fråga.
när vi har two wayen monterad bakom passagerarsätet, så måste vi dra fram sätet mycke. Jag, som är 165 cm, får precis plats att sitta.
tror ni vi får in ett babyskydd där? minns inte hur pass mycket plats de tar riktigt... -
Thelma08 skrev 2011-05-23 09:55:02 följande:Vilken bra tråd den blir favorit...
Tycker det är jätte svårt att veta när man ska vända på barnen. vår 2 åring e 105 cm och alla tycker att han sitter trångt med benen men jag vågar inte vända honom. och nu när jag kikat i bildtråden så ser jag ju att det är ingen fara med benen på honom...
Och hellre att dom bryter ev benen istället för att bryta nacken...
Så nu får han minsann sitta i den bakåtvända britax Hi-Way till ev syskon behöver den...
(syskonet är inte tillverkat ännu så minst minst 2 år till)
Eller så får vi köpa ett annat till syskonet om han fortfarande är inom viktgränsen
Hur långt får huvudet sticka över på en britax HI-Way??
Har läst i användarhandboken men hittar det inte...Har ni hiwayen monterad utanför sätet så att det blir mer benplats? Om du kollat i bildtråden så kan man ju se en del stolar som är monterade för att ta så lite plats i bilen som möjligt och en del som är monterade för att ge så mycket benplats som möjligt.
Bra att du inte lyssnar på de som tycker han är för stor för att åka bakåtvänd, de har uppenbarligen ingen kunskap om saken.
-
britax twoway är rätt mycket högre, finns jämförelsebild i bildtråden.Thelma08 skrev 2011-05-23 19:08:51 följande:Tack för informationen
Finns där nån stol som är högre i ryggen än Britax hi way!?
För vår son e och nuddar överkant med högsta punkten på örat....
Som sagt så vill jag inte vända honom.
Ja jag såg att vissa hade satt stolarna längre ut eller vad man ska säga. Ska nog prova o flytta den lite. -
Tycker det är väldigt olika i bilar hur det går att montera bilbarnstolarna. Har de mjuka säten är det ju asdrygt, speciellt i framsätet! Jag har en Britax Secura och i vissa bilar går den inte att montera den, det är omöjligt att få den stadig. Men i vissa bilar sitter den som berget! Multi-techen är iaf väldigt lättmonterad och att montera Twoway i baksäte brukar alltid gå bra
-
Det har jag aldrig tänkt på, bra tipsLillTussa skrev 2011-05-24 10:18:35 följande:Men att stå i baksätet för att dra fast stolen fram är super! (Om man inte är Hulken då). Man får ett helt annat dragläge!
-
Heffa skrev 2011-05-25 14:08:28 följande:Fast min 6åring är 136cm och växte ur bältesstolen för länge sen, jag undrar därför om det finns större bältesstolar, han kan ju knappast sitta på en som är för liten. ( Och jo, det finns 6åringar som är stora, liksom det finns små som kan åka bakåt.)
Be safe Izi Up är väl störst och rymligast, Britax KidPlus ska oxå funka länge på höjden men kan väl bli trång pga hornen. Båda ska funka tills ca 150 cm. Jag skulle absolut köpa en sån, inte ha 6-åringen på bara kudde.
Vilken bältesstol har han haft som är urvuxen redan?
-
myran82 skrev 2011-05-25 21:01:33 följande:
Det ang TW & MT
När jag var med en kompis i förra veckan för att köpa stol till hennes 2½ åring sa de att MT räcker längre eftersom bältet på TW kommer fel om man låter barnet växa ur längden på stolen.
Det blev en MT till henne för ca 2600kr, någon utgående färg.
Jag hade TW och har MT och kan säga att TW räcker betydligt längre tid! När sonen var 118 cm satt bältet fortfarande över axeln på TW-stolen men i MT fick han inte ens plats på långa vägar!
Min lillplutt blir 3 i sommar, han han bältet näst högst upp och snart måste vi byta till översta läget, hoppas han får plats iaf tills han blir 4 men det är tveksamt...