• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2011-07-10 08:58:33 följande:
    haha ja länka just oxå till min tråd

Den är bra
  • cicci85
    allt och lite till skrev 2011-07-10 09:15:37 följande:
    kolla på blocket 1000kr :) såg bra och fräch ut... men inget jag har råd med på några månader :(

Det var tråkigt! Men om du säljer den stolen har har nu då? Så kan du ju ta de pengarna och köpa twoway istället?  
  • cicci85
    Runguska skrev 2011-07-10 10:04:28 följande:
    Det är just en Logico vi har - köpt för ca ett halvår sedan (ny) så dn rekomendation är att ha den ett tag till? Han siter ju bra i den så inga problem. (Tur jag har som har barn som suttit bra och nöjda i sina stolar) Tror i vilket fall att jag köper en Two-Way snart, om inte annat kan den stå i basun (fungerar som förråd) ett tag.

Min son satt i den tills han va 8 månader och lärde sig sitta. Han bytte till en Secura som är godkänd från 0 kg. hade alltså kunnat byta mycket tidigare men han satt mycket bättre i Logicon. Fick till samma lutning som på en 0-25 kg bilstol så han inte halvlåg.
  • cicci85
    Finesse skrev 2011-07-10 10:24:30 följande:
    Men är det inte bättre att ha en bilbarnstol än ett babyskydd? det sägs ju vara säkrare från det att bebisen kan sitta själv.. Vi kommer iaf byta så fort han kan sitta  själv..

Jo men varför? Det enda svaret jag fått är att en bilbarnstol är rakare i ryggen än ett babyskydd. AG Duologic är ju godkänd till 18 kg utan att ha fästband precis som ett babyskydd... Logico kan man få samma lutning på som den stora bilbarnstolen och den har bättre sidoskydd så bebben sitter bättre skyddad.

Jag bytte när han lärde sig sitta utan stöd, men hade jag inte lovat bort babyskyddet hade han fått sitta i det nån månad till eftersom han satt bättre i det än i den stora bilstolen...  
  • cicci85
    norgesessan skrev 2011-07-14 22:17:09 följande:
    Emil testade förresten Besafe bältesstolen idag (har varit på semester sen vi köpte den). Han satt jättebra iden.
    Går nu officiellt ut med att jag rekomenderar den
    Kid+en är dock bra den med.
    Roligt att den passar bra! Hamnar bältet rätt över benen eller åker det upp på magen?
  • cicci85
    Cia80 skrev 2011-07-17 22:19:03 följande:

En fråga till er som har syskon. Hur ska man placera dem i bilen?
    Nu sitter dottern bakåtvänd i baksätet bakom passagerarsätet (hon kommer vara 3½ när bebis kommer)
    Ska bebis få sitta fram eller ska man sätta bebis på dotterns plats och flytta fram dottern? 

Vi har haft lite olika. I ena bilen hade vi en i mitten och den andra bakom passagerarsätet. I andra bilen bebben i bak och 3-åringen i fram. När han fick huvudet för nära framrutan bytte de plats. När jag köpte större bil hade jag båda bak ett tag men det blev mycket smidigare att sätta fast och ta ut dem om de satt på samma sida så då fick lillen sitta fram och stora bak. Nu är det stora 6 år och sitter framåtvänd i baksätet bakom passagerarsätet och lillen i fram, för att minska bråket. Hade de bredvid varandra men de bråkar så satans mycket så det gick knappt att åka bil...
  • cicci85
    myran82 skrev 2011-07-20 09:46:02 följande:
    En kompis till oss har fått en bilstol av en granne. Den ser precis ut som en two way och den har datummärkning december 02. Fanns two way redan då eller vad vad kan det vara för stol.

Jag uppmanade de till att inte använda stolen, dels måste den vara beg innan de fick den av grannen eftersom deras älsta är runt 5 år (och egentligen borde kunna sitta i den fortfarande då han inte var vidare stor) samt att den är ganska gammal.

Jag tror den funnits sen -96 iaf. Första modellen heter ju ´96 och sambons lillebror är född nov -95 och han hade en TW...
  • cicci85

Idag såg jag en framåtvänd gammal volvostol. Den hade nån ögla på baksidan där de hade trätt bilens bälte genom och barnet spändes väl fast med stolens bälte... vad har den där öglan för funktion egentligen? Det såg väldigt osäkert ut, så som den var monterad!

• cicci85

Idag var vi på Biltema och sonen fick prova deras bältesstol. Den kändes ju lite plastig och inte alls så rejäl som KidPlusen men han satt väldigt bra i den. Jag gnäller ju jämt över att KidPlus är så trång men i biltemastolen satt han bättre, han fick plats med axlarna, hornen är ju vinklade utåt så den känns rymligare så. Huvudskyddet är ju inte det bästa men det är väl som på rallysport-stolen typ. Det var jättesvårt att höja den, sambon fick hjälpa till att dra, men när man väl fick upp den så blev den tillräckligt hög, funkar lätt till 135 cm iaf!

• cicci85
    Joico skrev 2011-07-24 22:16:24 följande:
    Du menar den "nya" (ja den är väl inte så ny längre)? Såg exakt samma stol på Mekonomen förra veckan!
    ja precis, den är väl nåt ur nu ,-) har bara kolalt lite snabbt på den förut men nu hade vi tid när pappan stod å kollade på massa grejs
  • cicci85
    Joico skrev 2011-07-24 22:31:15 följande:
    (Herrejösses så stora bilderna blev! Det var dom inte nyss. Oops)

Hehe ja var inte det kul då Jag tycker helt klart att det är en bra stol, men den kunde ha varit liiite billigare.. den ligger ju ändå i klass med Britax Adventure.

Nu säljer ju Biltema babyskydd också - kollade du på dom nåt?  

På Biltema kostade den 599 kr, nästan helt säker! Nej, såg inte babyskyddet...
  • cicci85
    Natasha76 skrev 2011-07-29 08:35:36 följande:
    Kidzofix går att fästa utan isofix. Systerstolen Kidzone har inga isofix, men är antagligen annars likadan.

Apropå djungel. Jag har sammaställt en lista på alla bakåtvända och vändbara bilbarnstolar, på ett annat forum. Titta här: forum.mammapappa.com/viewtopic.php?p=484931#p484931

vilket bra initiativ! Vi borde ha en recensionstråd här oxå!
  • cicci85
    infragilis skrev 2011-07-29 20:59:36 följande:
    De är godkända i Sverige också. Det är tyvärr inte olagligt att ha framåtvänt, bara väldigt avrått från.

Men det finns ju inga stolar som är godkända framåtvända under 9 kg? Och det är inte lagligt  att ha barnet i en icke godkänd stol. Alltså kan det inte finnas framåtvända babyskydd som är godkända i Sverige. Nog för att de är tillräckligt små när de väger 9 kg, min bebbe var 4 månader bara.
  • cicci85
    Takhiza skrev 2011-08-02 21:13:19 följande:
    1:an har inte hyr stol utan en Acta Graco som nu är för liten, han måste ha ny och blir 4 i februari.
    2:an är 9månader och hans stol kan användas till 4år, sen får man nästa som kana användas till 6år och den får man behålla.

jag skulle oxå göra som de andra skriver! Alltså :

NU: twoway till 1:an
            IziKid till 2:an

Sen (när bebben väger 18 kg): IziUp till ettan (som funkar till 150 cm)  
                                                      twoway till bebben

Till en 3,5-åring skulle jag absolut köpa en britax twoway eftersom den är rymligast och har längst användningstid.     
  • cicci85
    Takhiza skrev 2011-08-02 22:40:02 följande:
    Den här Two way. Heter den bara Two way eller two way plus? Såg att jollyroom hade billig two way just nu men det står inte "plus"

den nyaste heter väl elite? Men det är den som finns på jollyroom!
  • cicci85
    Nikaz skrev 2011-08-06 13:55:00 följande:

Hur hade ni gjort i den här situationen?

I höst så kommer jag lämna och pappan hämta från förskolan.
    Alltså måste båda har bilstolar i sina bilar.
    I min bil sitter just nu Graco cosmic xtp som barnen har växt ut.
    Och i pappans bil sitter Britax Two-way.
    Barnen är 4 och 5år gamla.
    Skulle ni lägga pengar på ytterligare två bakåtvända stolar eller skulle ni köpa framåtvända stolar?
    Britax Two-way (bakåtvända) är dom stolarna vi kommer använda när vi åker längre sträckor.

Till förskolan är det ca 3km, mestadels är vägen genom ett villaområde. Inte för det spelar någon roll
    för olyckor kan ju hända även där.

Jag skulle köpa bältesstolar. Har tänkt göra så själv. Nu sitter sonen i en secura och en multi-tech, när de är urvuxna köper vi en twoway som kommer att användas mest och till pappans bil som bara åker till och från dagis får han en bältesstol.
  • cicci85
    Finesse skrev 2011-08-15 11:41:06 följande:
    är det inte en freeway?
    Jo, det är det. Funderar på om den har funnits som vändbar stol i utlandet eftersom den så ofta används framåtvänd... 
  • cicci85
    t0va skrev 2011-08-15 15:10:39 följande:
    mm... blocketsäljaren hade i alla fall köpt stolen begagnat och fått höra att den var för fram och bakåtåkande och visste inte bättre. Men nu är annonsen borta och jag antar att hon lägger upp den ingen sen med rätt info. Jag informerade om ålder på stolar också så hon kan kolla hur gammal den är. 

Snackade med andra idag på en loppis, de hade varit i en babyaffär som sagt att stolar har en livslängt på max5år och att försäkringen inte gäller om man har en stol äldre än 5år. Helt sjukt så dålig info babyaffärerna ger, men jag gissar att det är försäljningsknep.  

visste inte bättre... Det står ju en klisterlapp på sidan där det står att den är godkänd bakåtvänd 0-25 kg. Ett kryss över den framåtvända monteringen... Jaja, inte den första som inte bryr sig...
  • cicci85
    Isabellee skrev 2011-08-20 13:34:41 följande:
    Tack! Då ska jag titta på en sån, finns det bara en variant? :) Och hur är den att montera i bilen, tänkte "klacken" får den stå på sätdt eler vara utanför? :)

Jag skulle oxå välja twoway! Den är godkänd med klacken både upppå sätet och nedanför till 25 kg men det rekommenderas att man fäller ut den efter 13 kg tror jag det står. Den ger ju mer benplats då men tar mer plats  i bilen. I baksätet är den superlätt att montera, har suttit bra i alla bilar jag testat den i!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!