BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Den är bra
En fråga till er som har syskon. Hur ska man placera dem i bilen?
Nu sitter dottern bakåtvänd i baksätet bakom passagerarsätet (hon kommer vara 3½ när bebis kommer)
Ska bebis få sitta fram eller ska man sätta bebis på dotterns plats och flytta fram dottern?
Idag såg jag en framåtvänd gammal volvostol. Den hade nån ögla på baksidan där de hade trätt bilens bälte genom och barnet spändes väl fast med stolens bälte... vad har den där öglan för funktion egentligen? Det såg väldigt osäkert ut, så som den var monterad!
Idag var vi på Biltema och sonen fick prova deras bältesstol. Den kändes ju lite plastig och inte alls så rejäl som KidPlusen men han satt väldigt bra i den. Jag gnäller ju jämt över att KidPlus är så trång men i biltemastolen satt han bättre, han fick plats med axlarna, hornen är ju vinklade utåt så den känns rymligare så. Huvudskyddet är ju inte det bästa men det är väl som på rallysport-stolen typ. Det var jättesvårt att höja den, sambon fick hjälpa till att dra, men när man väl fick upp den så blev den tillräckligt hög, funkar lätt till 135 cm iaf!
Hur hade ni gjort i den här situationen?
I höst så kommer jag lämna och pappan hämta från förskolan.
Alltså måste båda har bilstolar i sina bilar.
I min bil sitter just nu Graco cosmic xtp som barnen har växt ut.
Och i pappans bil sitter Britax Two-way.
Barnen är 4 och 5år gamla.
Skulle ni lägga pengar på ytterligare två bakåtvända stolar eller skulle ni köpa framåtvända stolar?
Britax Two-way (bakåtvända) är dom stolarna vi kommer använda när vi åker längre sträckor.
Till förskolan är det ca 3km, mestadels är vägen genom ett villaområde. Inte för det spelar någon roll
för olyckor kan ju hända även där.