• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Superbra text Annnan! Mycket lättare att läsa än i gamla tråden, bra jobbat

• cicci85

varför är hiwayen bara plustestad till max 18 kg? Nån som har koll?

• cicci85
    tinis77 skrev 2010-11-01 18:35:41 följande:
    Hm, kommer ni ihåg blocketannonsen om den rosa stolen med bältet som ser ut som ett vanligt bilbälte?Mailade ju och fick svaret att det är den säkraste stolen.. Mailade tillbax och frågade om hon hade länk till testresultatet där den blev utsedd till den säkraste stolen, fick detta svaret:  är du intresserad av den eller?? Annars behöver du inte maila och vara dum i huvvet!! 
    Moget..
    Tråkigt med otrevliga säljare! Men de lyckas väl säkert sälja den till någon som inte har nån koll. Den va ju säkert säkrast på sin tid
  • cicci85
    norgesessan skrev 2010-11-02 12:59:24 följande:
    Jag undrar varför det är den skillnaden på Multitech och andra bältesstolar...Det skiljer ju 11 kg i maxvikt?
    jag frågade på babyland och han sa att det var pga att den var för hög i vissa bilar typ... I audi TT, har hört att det är av samma andelning besafe bara är godkänd till 18 kg...
  • cicci85
    Kina79 skrev 2010-11-09 10:11:05 följande:

Tillbaka igen...nu tror jag att hon sover...

Jo som sagt, det ska vara godkänt att ta bort det. Det fyller enligt dem som jag hade kontakt med då (tror det var 2007) ingen säkerhetsfunktion.

Stolen som sådan är lika säker vid en eventuell krock.

Den jag pratade med sa att den inte var godkänd enligt ece r44 04 utan huvudskyddet, men enligt ece r 44 03 är den godkänd utan (gamla modellen).  Jag pratade med en duktig kille på babyland och han sa att de uppgifterna kom från akta. Fast det var duoflexen jag pratade med honom om, den har ju lite annorlunda sidor om man tar bort huvudstödet... Men cosmicen har ju så sluttande sidor så den kan väl inte ge så bra sidoskydd?
    Men hellre bakåtvänd utan nackstödet än framåtvänd såklart.
  • cicci85
    Jempa L skrev 2010-11-09 11:21:51 följande:
    Hittade inga bruksanvisningar, men det står lite instruktioner under varje stol. Blir väldigt fundersam över hur de skriver om bälteskudden, att diagonalbältet ska dras ÖVER armstödet?! Kan det verkligen stämma? På bältesstolen ska det dras under...

Saxat från www.brio.se/To_Go_Car_seats/Pilo.aspx

Montering
    BRIO Pilo kan placeras på alla säten i bilen som har trepunktsbälte och inte har krockkudde (airbag). Bälteskudden läggs på sätet och bilens diagonalbälte fästs i kuddens justerbara supportbälte. Därefter spänns både barn och kudde fast genom att dra höftbältet under armstöden och diagonalbältet passerar ovanför armstödet på kudden.
    konstigt! timm å med på de billiga kuddarna står det bältet ska dras under hornet...
  • cicci85

Hur gammal kan denna vara? från -06?  

• cicci85
    Finesse skrev 2010-11-17 21:48:59 följande:
    mailade henne.. kunde inte låta bli.. jag blev förbannad.. sånt där borde man kunna polisanmälas för!
    mailade oxå henna + anmälde annonsen. Vilseledande rubrik ju!
  • cicci85
    Line80 skrev 2010-11-17 21:49:41 följande:
    måste den verkligen vändas? är den tillverkad att den inte klarar av större barn bakåtvänt?
    tycker det är konstigt att de inte har samma regler överallt vad gäller bakåtvänt åkande med tanke på hur mkt säkrare det är!
    är inte säker men jag har för mig att den stolen spänns fast som ett babyskydd och har inga förankringsband... det har ju sina orsaker att barn åker framåtvänd i andra länder men det går ju framåt även där
  • cicci85

jag kikade en snabbis på AG Belogic idag, den var mycket rymligare än vad jag trodde. Det såg ut som att den inte hade några förankringsband utan bara satt fast med bältet! hann dock inte kolla efter så noga... Hoppas att den börjar säljas mer i andra länder då! Och att även Britax utvecklar en sådan stol! 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!