Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Tirem skrev 2011-08-25 23:56:35 följande:
    Jag tror inte det finns mycket ned skrivet tyvärr... Annars finns det ju en tydlig trend bland samiska namn. Ta två helt vanliga förnamn och sätt ett bindestreck emellan dem:
    Stefan-Anders
    Leif-Arne
    Frank-Lennart
    Petter-Niklas

Lägg då gärna till Westermark, Flinkfeldt, Granström, Lestander, Westerlund eller Markström som efternamn så fär du nästan ett renmärke på köpet
    Aha, ja, så gör gärna norrmännen också. Sätter ihop två namn... bara så där.
  • spöke
    denise1990 skrev 2011-08-26 00:11:13 följande:

Har du några bra pojk och flicknamn som passar till Maximilian? Har funderat lite på Vincent och Valentina. Men passar dem namnen verkligen med Maximilian eller ens med varandra?

Tacksam för svar spöket! :)

Jadå, jag tycker både Vincent och Valentina funkar bra med Maximilian. Den maskulina varianten Valentin kanske man också skulle kunna tänka sig? (Zlatans söner heter förresten Maximilian & Vincent).

Maximilian är ju ett väldigt långt namn, så det viktigaste när man matchar är nog att syskonets namn ligger bra i munnen när man säger dem ihop. Annars kan man börja snubbla på stavelserna.

Fler förslag:
    Maximilian & Miranda
    Maximilian & Coralie
    Maximilian & Emmelina
    Maximilian & Leonora
    Maximilian & Celeste

Maximilian & Nikolai
    Maximilian & Gabriel
    Maximilian & Leonard
    Maximilian & Amadeus
    Maximilian & Justus 
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-26 08:32:24 följande:
    Hej! Jag funderar mig blå på pojknamn. För att du ska få en känsla för vad vi letar efter kommer en lista på namn som en eller båda gillar men som går bort av olika skäl:

Silas
    Vilhelm
    Erland
    Astor
    August
    Milan
    Pascal
    Alvin

Våra krav:

Inte för vanligt
    Inte svårstavat eller -uttalat inom Europa (vi är en tvåspråkig familj)
    "Starkt", om du förstår vad jag menar med det... rejält, typ.
    Då ska vi se. Vad tycks om...?

Florian Ian Arthur Frank Henry Hector Nikolai Axel Adrian Leopold Malcolm Ossian Valter
  • spöke
    IsaViolia skrev 2011-08-26 11:52:34 följande:
    Vi funderar på ett tredjenamn till våran Märta Viola. Nåt bra förslag mer än Kicki eller Margaretha?
    Jag skulle gärna sätta ett tre- eller fyrstavigt namn sist. Det ger en bra rytm.

För övrigt tycker jag att det är trevligt med släktnamn - misstänker att Kicki och Margaretha är sådana.

Märta Viola Augusta
    Märta Viola Kristina
    Märta Viola Sofia
    Märta Viola Fredrika
    Märta Viola Josefina 
  • spöke
    AnnaCeciliaIngrid skrev 2011-08-26 18:07:40 följande:
    Kan man stava det Zoë också? Men tror du att det kommer uttalas rätt då? Hur menar du med tonlöst S? Det blir alltså mer Soey eller? Om man stavar det Zoë är det inte risk att de blir bara Soe här i sverige? Eller blir ë ey?
    Ja, trema (prickarna) över e:et betyder att man ska uttala e-et.  Jag föredrar den stavningen: Zoë. Tror att det är ett så pass välkänt namn att de flesta vet att båda vokalerna ska uttalas.

Med tonlöst s menar jag vanligt svenskt s-ljud... som i Simon eller Sofia. Jämför hur man säger zebra på engelska och svenska. 
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-08-28 21:30:19 följande:
    Syskon till Alfred? :)
    Alfred passar bra med andra fornnordiska namn...

Asta Hilda Saga Disa Tove

Eskil Folke Ivar Svante Vilgot 
  • spöke
    spöke skrev 2011-08-28 22:03:24 följande:
    Alfred passar bra med andra fornnordiska namn...

Asta Hilda Saga Disa Tove

Eskil Folke Ivar Svante Vilgot 
    (Vilgot är iofs forntyskt... )
  • spöke
    FridaKarin skrev 2011-08-28 22:08:11 följande:
    Syskon till Vidar?
    Där skulle också jag rekommendera ett fornnordiskt namn...

Vidar & Svea
    Vidar & Hilda
    Vidar & Astrid

Vidar & Gusten
    Vidar & Svante
    Vidar & Hilding 
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-28 22:28:28 följande:
    Enligt Wiipedia är Alfred av engelskt ursprung. Det har jag alltid trott. Stämmer inte det?
    Jo, det stämmer, ursäkta... är nog för trött. Jag satt och tänkte på Algot.

Anyway, jag tycker Alfred passar bra med fornnordiska namn också, liksom forntyska och fornengelska. De flesta forngermanska namn helt enkelt.  
  • spöke
    Snåjtis skrev 2011-08-28 22:38:25 följande:
    Havannah, Ofelia & Cornelis, visst har dom bra klang tillsammans? :) Andra förslag till vad flickornas lillebror ska heta är Charlie och Dante. Dom namnen känns dock lite vanliga. Lykke tycker jag är fint men blir nedröstar av sambon. ;)
    Cornelis är ett fint namn, absolut. Annars kanske: Nicolai, Florian eller Leopold? 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd