Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Samrick skrev 2011-09-22 22:45:09 följande:
    Om du har tid och lust får du jättegärna försöka hitta något namn som kan passa oss i smaken.
    Vi har tre pojkar som heter Oskar, Salomon och Leander (kallas Leo). Om det är ytterligare en pojke så har min sambo fastnat för Jack, men vi kommer till flicknamn har vi kört fast helt. Vi kommer inte på NÅGONTING!

Jag vill gärna ha ovanliga namn, och sambon föredrar lite vanligare. Så en kompromiss kanske?
    Tid har jag för det mesta. Lust har jag alltid när det gäller namn.

Här är lite halvovanliga flicknamn:
    Laura Miriam Beata Katalin Ines Josefina Naomi Naima Judith Elisa Tilly Thelma
    Ottilia Irmeli Celia Eden Lydia Emmelina Flora Iseline Louisa Melina Annabelle
  • spöke
    Samrick skrev 2011-09-23 10:59:09 följande:
    Tack så mycket Jag gillar Miriam, Celia, Eden, Emmelina och Melina. Det svåra är att få sambon att gilla namnen också...han lyckas alltid hitta något fel.
    Aha, har han några favoritnamn?
  • spöke
    barbiesSister skrev 2011-09-24 11:26:53 följande:
    Mina barn heter Emma och Jonathan, nu väntar vi tillökning i januari och har jätte svårt att hitta namn. Våra ungar har inte jätte traditionella smeknamn, EmEm och ThanThan, Emi och Jonis, Emmis och Thannis. Nästa knattes namn ska gå att göra liknande smeknamn (framför allt så som EmEm och ThanThan).

Det ska inte vara ett nytt namn, typ som Nova och Tindra, men inte heller som Märta, Greta, Elsa och Alva. Det får gärna vara traditionellt men ska även kunna funka i utlandet. Hoppas du kommer på några tips!
    Linnéa: LinnLinn
    Josefin: FinFin 
    Sofie: FiFi
    Lina: LiLi
    Jillian: JillJill

Samuel: SamSam
    Adam: DamDam
    Joakim: KimKim
    Nikolai: LaiLai
    (Hampus: PussPuss )

• spöke

Hej alla!
    Spöke har varit ett trött och sjukt spöke på sistone. Men nu är jag igång igen.

• spöke
    OHs mamma skrev 2011-10-09 10:38:21 följande:
    Hej igen!

I juni dyker ju Oscars syskon upp och vi gillar namnet Harry, men är nyfiken på vad det finns för liknande namn?

Har du några fler förslag på syskonnamn?
    Alfred Vilhelm Edgar Arthur Walter Ludvig Edward Henry Sixten Edvin Henning
  • spöke
    Krake skrev 2011-10-09 10:46:12 följande:
    Jag undrar om du vet om Lamar är ett namn? Den blivande pappan tjötar om det som tredje förnamn åt en kommande pojke.
    Det finns 21 kvinnor som har förnamnet Lamar. Av dessa har 21 namnet Lamar som tilltalsnamn. Det finns 16 män som har förnamnet Lamar. Av dessa har 7 namnet Lamar som tilltalsnamn.
    Pojknamnet Lamar sägs ha latinskt ursprung med betydelsen "från havet".
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-09 20:19:45 följande:
    Men vilka andra namn skulle passa fint med victor & alexander ???
    Pojk- eller flicknamn?
  • spöke
    Yinsan skrev 2011-10-09 20:24:15 följande:
    Spöke, du som är namnoraklet, varför är Hedvig feminint och Ludvig maskulint? Känns som det borde falla under samma kategori.
    Ja, båda har forntysk ursprung så efterledet -vig betyder samma sak i båda namnen. Tvåledade nordiska namn kan också vara varierande maskulina/feminina. Jag ska ta och forska lite mer i det här när jag är hemma bland mina namnböcker. Återkommer.
  • spöke
    OHs mamma skrev 2011-10-17 17:57:46 följande:
    Tack för tipsen!
    Fungerar Victor tillsammans med Oscar? Känns lite som samma klang va?
    Ja, Oscar & Victor låter toppen ihop.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd