Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

sannapyttipanna skrev 2011-08-13 12:54:22 följande:
    Wilda, Enya och... Dewin hur låter det? Eller andra tips kanske? Kommer fortsätta hacka din tråd tills jag hittar det ultimata namnet
    Dewin... nja, Devin i så fall. Annars blir uttalet konstigt. (Dock är jag personligen inte så förtjust i namnet då jag tycker det påminner för mycket om Devil).

Elvin kanske?
  • spöke
    annkar78 skrev 2011-08-13 21:34:22 följande:
    Zoe är ju ett forngrekiskt namn, har försökt att hitta fler fina men bara hittat Cornelia. Vet du fler fina?
    Theia Daphne Andrea Lydia Nike Alexia Agatha Leonora Thea Filippa Agnes Anastasia Doris Tekla Helena Isadora Melissa Sofia Timothea Althea Cynthia Delia Electra Hera Irene Phoebe (Iris )

Andreas Leander Linus Hektor Christoffer Filip Agaton Nicholas Nestor Alexander Alexis Dion Teodor Castor
    Frila2 skrev 2011-08-13 21:35:11 följande:
    Är inte Iris ett gammalt grekiskt namn?
    Jo, det stämmer. Det betyder regnbåge.
  • spöke
    annkar78 skrev 2011-08-13 21:34:22 följande:
    Zoe är ju ett forngrekiskt namn, har försökt att hitta fler fina men bara hittat Cornelia. Vet du fler fina?
    Förresten... Cornelia är inte grekiskt utan romerskt.
  • spöke
    littlepixiegrl skrev 2011-08-14 23:14:22 följande:
    Nu har vi kommit fram till att vi båda gillar namnet Elise om det blir en flicka. Sambon försökte med Felicia, men det tycker jag inte alls om.
    Det enda pojknamnet vi är överens om är Gabriel.

Vad tror vi om Elise eller Gabriel tillsammans med storasyster Isobel?
    Elise är ett vackert namn. Kanske lite svårt att säga tillsammans med Isobel. Känn efter hur det känns i munnen först... Isobel och Elise.

Gabriel är också fint och funkar bra med Isobel... finns dock en risk att uttalet av Isobel smetar av sig på Gabriel så att det låter lite mer som flicknamnet Gabrielle.
  • spöke
    Lyckan12 skrev 2011-08-19 08:10:15 följande:

Hej! 

Väntar tvillingar och behöver hjälp med namn och detta verkar vara en bra tråd.

Min tvååring heter Viggo och tvillingarna är pojke och flicka.

Mannen vill ha Cordelia som namn på flickan vilket inte är ett av mina favoriter då jag gillar kortare namn men då jag fick bestämma namn på viggo blir det nog så att hon får heta det, men vad matchar man Cordelia med, det ska ju oxå funka med Viggo.

Jag gillar namnen, Lexus, Dexter, Vide, Neo, Theo, Nemo,Loke m.m vad funkar bäst med Cordelia eller har ni några andra förslag, man blir så enkelspårig när man sitter och tänker på namn?

Sambon säger att jag får fria händer när det gäller pojkens namn.

Som ni ser har jag lite blandad smak, men gillar inte  för långa namn:) 

Om sambon kan tänka sig något annat namn på flickan så gillar jag Ella, Lo, Lava, Leia, Wilma m.m men det blir nog till att försöka hitta något bra till Cordelia

Viggo och Cordelia är ju inte direkt stilmässigt lika. Viggo är ett gammalt nordiskt namn, medan Cordelia är ett pompigt romerskt namn. Om ni väljer Cordelia så kan du nog ha rätt fria händer när det gäller gossen eftersom ni inte har något speciellt tema som ni är inriktade på. Även när det gäller längd så kan du vara fri. Det enda som man bör tänka på är kanske att inte välja ett namn som långa Cordelia "sväljer". Pelle är ett fint namn, men känns kanske lite barnsligt bredvid Cordelia.

Jag skulle nog satsa på ett ganska ståtligt namn. Det är nog det enda jag kan se att Viggo och Cordelia har gemensamt. Vad sägs om....
    Arthur Edgar Valter Albert Ossian

• spöke
    knäckis skrev 2011-08-22 09:16:59 följande:

Hej igenObestämd Nu har vi BF om 5 dagar och kämpar fortfarande med att hitta ett pojk namn.
    Funderat en hel del på Elvis men snacka om att det namnet väcker reaktioner!!!
    Antingen hatar folk det eller så tycker dom att det e coolt, inget mellanting.
    man får ju tänka på barnet som ska bära ett namn som många har åsikter om. Vad tycker du? vet du om det är några barn som får det namnet nu.. om det börjar bli vanligare?
    Syskonen heter Emilia och David men d e inte jätte viktigt för oss att det passar ihop med deras namn då dom e ganska stora.
    Våra andra förslag (som vi lyckats enats om.. Flört)

Mio (Supersött..men passar det men Emilia?) Neo (mest sambon och dotterns ide) Melker (Asså egentligen gillar jag inte hårda namn)

sambon gillar Eskil och jag gillar Samuel
    Snäääälla har du något förslag?

Enligt SCB:
    Det finns 1614 män som har förnamnet Elvis. Av dessa har 874 namnet Elvis som tilltalsnamn.

Namnet har ökat i popularitet så sakteligen under de senaste åren. Det här är antalet nyfödda pojkar som fått namnet Elvis.
    2010: 73 st
    2009: 63 st
    2008: 68 st
    2007: 54 st
    2006: 39 st
    2005: 48 st
    2004: 39 st
    2003: 17 st
    2002: 26 st
    2001: 12 st
    2000: under 10 st

De flesta som bär namnet Elvis är barn under tio år.

Lite kommentarer om era andra namnförslag:
    Mio & Neo: Känns lite "barnsligare" än syskonens namn, om du förstår hur jag menar. David och Emilia är tidlösa namn - Mio & Neo heter mest barn.
    Eskil: Ett bra namn, men det har inte samma stil som syskonens namn (om ni är ute efter det).
    Melker: Passar helt ok.
    Samuel: Tycker jag är det allra bästa förslaget. Passar toppen med syskonens namn.

• spöke
    stumpetroll skrev 2011-08-22 14:05:06 följande:
    Tack!

Åh har du pluggat finska va kul, får jag lov o fråga varför? *nyfiken ;) *
    Jasmine uttalas med sje-ljud

Helin hade vi tänkt oss för våran lilla som vi har nu :)
    På kille hade vi tänkt Kevin men nu blir det alldeles för likt Ewine.

Tjej namn är lättare o hitta en killnamn som skall passa i båda kulturerna.

:)
    Jag är inte bara namnnörd - jag är grammatiknörd också. Och då är finska en spännande utmaning. Men så har jag även finska/tornedalska rötter.

Helin är sött. Det kanske kan bli nåt den här gången? Och ja, Kevin blir för likt Ewine.

Jag förstår att ni har problem att hitta bra namn som passar för både svenska, finska och kurdiska munnar. Och pojknamn är generellt svårare när man letar crossover-namn. I det här fallet kan det kanske bero på att många av flicknamnen är uppbyggda på samma sätt som våra namn med a på slutet. Pojknamnen skiljer sig mer mellan de två.

Jag ska fundera vidare om jag kan komma på något...
  • spöke
    Lyckan12 skrev 2011-08-22 14:46:43 följande:

Tack för ditt svar!

Jag vet att  dem stilmässigt inte är lika vilket i sig inte är supervikigt, det behöver inte vara 3 gamla nordiska namn, men det ska juh ändå låta bra inop.

Arthur Edgar Valter Albert Ossian det är inget av dem namnen jag gillar, har du fler förslag?

Finns det något av de pojknamnen jag skrivit som du tycker kan funka med Cordelia?

Om jag får mannen att tänka om vilket vilka flick och pojknamn av de jag skrivit tycker du funkar att kombinera med Viggo och med varandra?

Lexus, Dexter, Neo och Nemo känns för moderna med såväl Viggo som Cordelia.
    Vide passar med Viggo, men inte med Cordelia (och kanske blir det ändå lite för likt Viggo).
    Theo funkar med Cordelia, men hellre den längre varianten Theodor (med smeknamnet Theo), så att det inte drunkar i det långa Cordelia. Skulle dock inte välja ännu ett namn som slutar på o.
    Loke passar med Viggo men känns inte så bra med det ståtliga Cordelia. Känns lite som Skönheten och Odjuret ihop.

Bland dina förslag skulle jag nog helst kombinera Viggo, Lava och Vide.

Ska fundera på fler förslag som kan passa Viggo och Cordelia... hjärnkontoret behöver bearbeta det en stund. Inte helt lätt.
  • spöke
    TwinkleStar skrev 2011-08-22 15:44:31 följande:
    Ville du fråga något?
  • spöke
    MammaTillV skrev 2011-08-22 19:02:07 följande:
    Jag ska föda vilken dag som helst nu (förhoppningsvis) men pojken har inget namn ännu, tänkte att det kanske blir lättare nät han kommer ut, att man liksom kan se på honom vad han ser ut att heta. Men jag skulle ändå vilja ha lite hjälp att hitta ngt passande namn till honom.
    Har några namnförslag men inget känns riktigt "rätt" på ngt vis.
    Vill ha ett ovanligt namn som är fint och inte börjar på v därför storasyster heter Vanessa.
    Det vi har som förslag är Milo Dylan Elliot Samson men inget känns helt bra.
    Vi gillar egentligen mest Edward (smeknamnet Eddie) Theodor (smeknamnet Theo) och Vincent men de är för vanliga och så ska det ju inte börja på V heller.
    Hej! Det är bra att testa lite olika namn om man är osäker. Dels kan man testa på själva ungen så klart , dels kan man tänka sig lite olika situationer som kan uppstå i framtiden. Hur känns det egentligen att ropa in Dylan när det är dags för mat? Ligger det naturligt i munnen? osv.

Av era förslag tycker jag bäst om Edward. Det är inte så värst vanligt bland små. 74 st Edward bland förra årets nyfödda och 38 st Edvard (och därmed inte med på topp 100-listan). Dessutom tycker jag det är snyggt att v-ljudet i Vanessa återkommer i lillebrors namn som en röd tråd.

Vanessa & Vincent blir kanske lite för sagoaktigt gulligt ihop. Theodor är fint - låg på plats 32 på förra årets lista över de populäraste pojknamn bland nyfödda pojkar. Vincent låg på plats 20. 

Milo är ett namn som ökar snabb för tillfället (från plats 62 till 48 på ett år), så just bland småbarn är det inte så ovanligt. Ligger trea på listan över namn som ökar snabbast just nu. Elliot låg på plats 28, så även det är ganska poppis bland barn (och det är väl främst bland personer i samma generation som det spelar roll om det är många som heter likadant...). 

Dyland och Samson känns som lite tuffare namn. Dock kan de låta väldigt fel i kombination med efternamnet. Samson Karlsson är kanske inte någon höjdare då det får förnamnet att låta som ett efternamn. Dylan Karlsson är kanske inte heller något hit... låter lite omaka ihop (om man nu inte är en sån som gillar att utmana med udda kombinationer).

Slutsats: Om popularitet är en viktig faktor för er - kolla upp statistiken så att ni inte blir besvikna efter att ni har valt namnet. Och som sagt, tänk på att det är bland jämnåriga som det kanske spelar roll - om man vill undvika att bli kallad Milo K. osv. Man är trots allt sällan ensam om en bra idé.

Och slutligen några fler namnförslag:

Aston Florian Leonel Bastian Edgar Elion Leonard Malcolm Nicholas Roman
Svar på tråden Spökes namn(t)råd